To, co zostało zaniechane przez polskie rządy z początkiem powrotu do władzy postkomunistycznej lewicy lat 1993-1997 a potem było dewastowane przez liberałó, prawicę i populistów, w cywilizowanych krajach Europy Zachodniej, gdzie dba się o dydaktykę różnic, skutkuje rozwiązaniami autorskimi, alternatywnymi. Istotą bowiem profesjonalnego podejścia do kształcenia dzieci i młodzieży jest ucieczka od sztampy, jednolitości, powszechności rozwiązan, które nie mogą być efektywne i sensowne w każdej szkole w każdym miejscu jej istnienia.
W Gesamtschule Waltrop w Nordrhein-Westfalen jest placówką położoną w 30-tysięcznym mieście Zagłębia Rury niedaleko Dortmundu, a zorientowaną na edukację inkluzyjną, której przewodnim hasłem jest „Odwaga, szanse, sukces" ("Mut, Chancen, Erfolg“). Program kształcenia w tej szkole uwzględnia potrzeby lokalnego rynku pracy (budownictwo, przedsiębiorczość gospodarcza), toteż nic dziwnego, że kładzie się w niej silny akcent na preorientację i przygotowanie zawodowe.
Zespół szkół liczy sobie 106 nauczycieli i 1 009 uczniów szkół średnich gimnazjalnych - ogólnokształcących i zawodowych. Do tej szkoły średnie I i II stopnia może uczęszczać młodzież po czteroletniej szkole podstawowej, a posiadająca także różne dysfunkcje rozwojowe, jakąś niepełnosprawność. Szkoła jest bowiem otwarta na osoby o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Około 30 proc. dzieci pochodzi z rodzin emigranckich. W 2015 podjęto decyzję o przyjęciu także dzieci uchodźców, których jest 40 . Wymagają one specjalnych zajęć z języka niemieckiego, by mogły realizować program kształcenia.
Życie szkolne toczy się w budynku, gdzie klasy roczników 5 i 6, 7 i 8, 9 i 10 oraz od 11 do 13 mają swoje odrębne pomieszczenia. Jak widać zespoły uczniowskie są heterogeniczne wiekowo, dzięki czemu młodzież może wzajemnie się wspierać w toku nauki.
Korytarze szkolne są ozdabiane pracami uczniów, dzięki czemu każdy ocznik ma swoją galerię sztuki. W czasie Dnia Otwartych Drzwi odbywa się tu festyn, w trakcie którego uczniowie przedstawiają swoje wytwory i utwory.
Uczniowie nie ograniczają swojej aktywności tylko do czasu zajęć szkolnych. Także w czasie wolnym organizują na tym terenie różnego rodzaju akcje, promocje itp. W szkolnej stołówce prowadzą własny bar sałatek. Mogą też korzystać z pracowni metalurgicznych itp.
W sali multimedialnej uczniów wita mówiący robot „Guido Maria“, który jest przez nich zaprogramowany. W 2016 r. szkołą ta uzyskała wyróżnienie "Szkoły przyjaznej nowym technologiom IT" . Od klasy 5 do 10 w każdej klasie prowadzone są rozszerzone programowo zajęcia z nauk i przedmiotów przyrodniczo-technicznych. Dodatkowo uczniowie uczestniczą w realizacji różnych projektów w tzw. warsztatach uczenia się wspomaganych przez współpracujących z placówką przedstawicielami różnych firm.
Klasy szkolne tej specjalności odwiedzają laboratoria prowadzone przez nauczycieli akademickich -inżynierów z Politechniki w Dortmundzie, a także mają możliwość uczestniczenia w niektórych projektach Uniwersytetu w Münster, gdzie biorą udział np. w realizacji projektu „ARRA“ - "Automatyczne urządzenie do czyszczenia" czy pracują nad budową maszyn rolniczych o ograniczonym zakresie możliwego zanieczyszczania środowiska. Projekt ARRA uzyskał w 2018 r. nagrodę na Międzynarodowych Targach Wynalazców.
„Willkommen! ¡Bienvenidos!“ - to hasła powitalne przy wejściu tej szkoły średniej. Jest to dwujęzyczna państwowa szkoła średnia - "Europa-Schule“ w Berlinie. Zajęcia w języku niemieckim i hiszpańskim są tylko częścią jej europejskiego programu kształcenia.
Społeczność uczniowska jest tak samo kolorowa jak jej otoczenie Ok. jedna trzecia uczniów, a uczy się tu 1 174 nastolatków wzrasta w rodzinach o niskim poziomie socjalno-ekonomicznym. Większość uczniów pochodzi z rodzin klasy średniej. Maturę zdaje w niej 2/3 młodzieży.
Do szkoły uczęszczają młodzi z 80 narodowości, toteż w czasie przerw słychać wielość języków, ale to nie budzi zdziwienia. Ponad połowa nastolatków nie komunikowała się w swoim domu w języku niemieckim. Wśród uczniów są także młodzi, którymi opiekuje się stowarzyszenie LGBT, by przygotować ich do życia w otwartym i tolerancyjnym społeczeństwie. Jedną z akcji tego środowiska jest tworzenie w szkołach „All Gender Toilette“, zaś mottem szkoły jest „Różnorodność jest naszym zwycięstwem".
Tego typu szkoła znajduje się tylko w Berlinie. W sieci szkół europejskich są placówki o profilu dwujęzycznym i dwukulturowym. Zajęcia są tu prowadzone w dwóch językach - niemieckim i hiszpańskim. Niektóre klasy uczą się hiszpańskiego jako języka ojczystego.
Niniejsza szkoła wydaje certyfikat „Wyjątkowego wykształcenia europejskiego". Oznacza to bowiem, że uczniowie realizowali projekty edukacyjne o tematyce europejskiej. Kluczowa jest tu także edukacja obywatelska Corocznie, w dn. 9 maja organizowany jest "Dzień Europy" w trakcie którego uczniowie uczestniczą m.in. w demonstracji przy Bramie Brandenburskiej.
Niezależnie od programu kształcenia ogólnego młodzież realizuje różne a interdyscyplinarne projekty edukacyjne, na które przeznacza się 1/3 całego procesu dydaktycznego. W klasie VII uczniowie wybierają problematykę, która jest przedmiotem ich szczególnych zainteresowań – czy to dotyczy muzyki, sztuki, nauk przyrodniczych, rzemiosł, sportu, mediów czy komunikacji itp.
Zgłaszając wybór tej dziedziny uczestniczą w zajęciach i projektach w ciągu tygodnia, dnia tematycznego czy innej formie aktywności. W ten sposób możliwe jest podążanie nauczycieli za zainteresowaniami uczniów i wspieranie ich orientacji zawodowej. Przykładowo w ramach nauk przyrodniczych mogą realizować projekt na terenie lokalnej elektrowni, by poznać różne typy dostarczania mieszkańcom energii elektrycznej. Zajęcia prowadzone metodą projektów są niezwykle efektywne , toteż z każdym rokiem dyrekcja poszerza w planie zajęć o nowe oferty i przedmioty z historii, polityki, geografii czy etyki.
"jedna trzecia uczniów wzrasta w rodzinach o niskim poziomie socjalno-ekonomicznym. Większość uczniów pochodzi z rodzin klasy średniej. Maturę zdaje w niej 2/3 młodzieży"
OdpowiedzUsuńPowstaje niezwykle istotne, a nie odpowiedziane tu pytanie: na ile duża jest korelacja między jednym i drugim - 2/3 uczniów to klasa średnia i 2/3 zdaje pomyślnie maturę, a 1/3 to klasa niższa i 1/3 maturę oblewa? Przypadkowa zbieżność proporcji? Czy 100% korelacja i całkowita dziedziczność wykształcenia?
Bardzo trafne pytanie Niestety, nie mamy danych, czy ktokolwiek prowadził w tej placówce badania korelacyjne w powyższym zakresie. Równie dobrze w grupie 2/3 zdających maturę może być odsetek uczniów ze sfery ubogiej ekonomicznie, ale za to o wysokim poziomie aspiracji, intensywności i systematyczności uczenia się, o wysokim poziomie IQ itd. Tak więc nie wyciągałbym tak jednoznacznego wniosku.
OdpowiedzUsuńNie wyciągam żadnego wniosku - raczej stawiam pytanie jako otwarte. Z ciekawości, bo nie czytałem wiele o pokoleniowej dziedziczności poziomu wykształcenia i wpływie szkół na spłaszczanie nierówności edukacyjnych, "obserwacja potoczna" pokazuje, że taka korelacja jest bardzo silna: młodzi ludzie z rodzin inteligenckich, kończący edukację bez matury, są wyjątkową rzadkością.
OdpowiedzUsuńW każdym razie żadna z hipotez korelacyjnych nie wydaje się być laurką dla tej szkoły, choć z różnych przyczyn:
- jeśli jest duża korelacja, to szkoła nie ma żadnego wpływu na podnoszenie poziomu edukacyjnego "warstw upośledzonych";
- jeśli korelacja jest znikoma, czy wręcz ujemna, to znaczy, że szkoła jest skuteczna, ale w "równaniu w dół" i znaczna część jej uczniów z klasy średniej kończy wykształcenie na poziomie gorszym od swoich rodziców.
Możliwe jest też trzecie wytłumaczenie, że "klasą średnią" nazwano rodzinę kierowcy ciężarówki i sprzątaczki, ale mających stałą pracę i nie korzystającą z pomocy społecznej. Rodzinę, której dzieci nie aspirują do żadnych studiów, ani nawet technikum, zakończonego maturą.
Zachęcam do przeprowadzenia badań empirycznych pogłębionych o badania jakościowe. Hipotezy wydają się - jak to hipotezy - prawdopodobne, ale poziom zróżnicowania społeczno-kulturowego szkół w krajach wysokorozwiniętych gospodarczo wskazuje na to, że najsilniejszą zmienną niezalezną jest środowisko rodzinne. Badani aprof. Kwiecińskiego dowodzą tego empirycznie, gdyż są z rtacji podejścia logitudinalnego badaniami o najwyższej wartości diagnostycznej.
OdpowiedzUsuń