Rodzice pytają, jak powołać do życia alternatywną
szkołę, by nie trzeba było posyłać dziecka do szkoły
państwowo-samorządowej? Nie ma wzoru na szkołę sukcesu, gdyż zróżnicowane
są oczekiwania, aspiracje i potencjały rozwojowe dzieci. Natomiast konieczne
jest poznanie różnych modeli kształcenia w już istniejącej edukacji
niepublicznej, by powołać własną, jeśli żadna z już istniejących czy dostępnych
nie spełnia rodzicielskich oczekiwań.
Właśnie tak powstają alternatywne szkoły na świecie,
że spotykają się ze sobą rodzice dzieci w wieku przedszkolnym, by zastanowić
się nad tym, do jakiej szkoły lub w jak innym podejściu do edukacji chcieliby
kształcić swoje pociechy. Jaka ma lub może być ich rola w tym projekcie?
Tak m.in. rodzą się alternatywy edukacyjne:
1. Powstanie inicjatywy. Należy zorganizować
spotkanie dla rodziców zainteresowanych szkołą ich marzeń, aspiracji, pragnień, by przedyskutować z nimi
jej zalety i możliwe ograniczenia. Konieczna jest wspólna debata na temat istoty edukacji szkolnej w społeczeństwie cyfrowym, jej dotychczasowych słabości, braków i
własnych w tym względzie oczekiwań, by w jej wyniku powstał pierwszy zarys własnych celów i
założeń organizacyjno-programowych edukacji.
Można wówczas uzgodnić nie tylko orientację edukacji zorientowanej na indywidualny rozwój każdego dziecka, ale i
respektowanie w jej toku interesów, potrzeb i oczekiwań nauczycieli, rodziców a nawet - w przypadku szkół branżowych - regionalnego rynku pracy czy społeczności lokalnej.
2. Uzgodnienie i rozwinięcie koncepcji pedagogicznej szkoły. Poznanie literatury specjalistycznej o szkołach reform, innowacjach czy eksperymentach pedagogicznych oraz nawiązanie kontaktów z założycielami szkół alternatywnych w danym regionie lub pozyskanie ekspertów w zakresie już istniejących placówek/form edukacji alternatywnej.
3. Określenie warunków organizacyjnych edukacji/szkoły/szkoły bez szkoły, jej typu oraz jak mógłby przebiegać w niej proces uczenia się, wspomagania rozwoju dzieci.
4. Rozwinięcie intensywnej współpracy z zainteresowanymi alternatywną edukacją rodzicami dzieci w wieku szkolnym, by mieli pełne poczucie współtworzenia "swojej szkoły".
5. Powołanie dla realizacji powyższej
inicjatywy stowarzyszenia oświatowego czy fundacji, które ułatwiłoby pozyskiwanie środków na prowadzenie edukacji alternatywnej czy także stworzenie możliwości stypendialnego wsparcia dzieci z środowisk defaworyzowanych w państwie.
6. Upowszechnienie m.in. w sieci informacji o tworzonej
szkole, by tym samym powiększyć grono zainteresowanych nią osób. Opracowanie informatorów, uruchomienie kampanii medialnej/internetowej, publikowanie dyskusji na temat innej edukacji w
różnych mediach, gromadzenie artykułów i utworzenie portalu dla potrzeb nowej inicjatywy edukacyjnej itp.
7. Włączenie do tej inicjatywy dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, rozwojowych, zdrowotnych itp.
8. Podjęcie działań na
rzecz zatwierdzenia nowej szkoły przez władze oświatowe, by można było wydawać tożsame dla szkolnictwa publicznego świadectwa szkolne.
Literatura do wyboru:
Adamek Irena : Edukacja
alternatywna w klasach I-III // W : Podstawy edukacji wczesnoszkolnej / Irena
Adamek. - Kraków, 1997. - S. 153-166
Aktywność i cisza w
pedagogice Mari Montessori, red. M. Miksza, Łódź: Wydawnictwo Palatum 2019.
Alternatywna
i wspomagające metody komunikacji,
red. Jacek Błeszyński,
Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls 2006
Alternatywna
pedagogika humanistyczna, red. B. Suchodolski, Ossolineum,
Wrocław-Warszawa-Kraków, 1990
Alternatywy
myślenia o/dla edukacji. Wybór tekstów pod red. Z. Kwiecińskiego, IBE, Warszawa
2000
Awangarda
w perspektywie postmodernizmu, red. Grzegorz Dziamski, Wyd. Humaniora, Poznań
1996
Badura-Strzelczyk
G., Pomóż mi zrobić to samemu. Jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności,
Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls 1998.
Bajda Krystyna :
Przegląd niektórych innowacji pedagogicznych w szkołach // W : Praca
wychowawcza z dziećmi i młodzieżą / pod red. Mieczysława Łobockiego. - Lublin,
1998. - S. 79-87. - W artykule przedstawiono założenia edukacji alternatywnej.
Banasiak Jan :
Wychowanie alternatywne -strategia otwarta : zautonomizowany świat wychowania W: Reagowanie wychowawcze w wielowymiarowej pedagogice działania / Jan
Banasiak. - Warszawa, 1996. - S. 156-173
Barański Czesław : O
istocie i warunkach edukacji alternatywnej // Nowa Szkoła. - 1996, nr 7, s.
20-21
Bauer J. ((2015). Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla uczniów, nauczycieli i rodziców, tłum. Andrzej Lipiński, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Baumgartner-Schaffner M., Brudnik E.,
Fijałkowska A., Kędracka – Feldman E., Owczarska B., Zielińska M.,
Autoewaluacja w szkole, pod red. Elżbiety Tołwińskiej-Królikowskiej,
Wydawnictwo CODN, Warszawa 2002.
Bednarczuk
B., Formy organizacji pracy uczniów w metodzie Marii Montessori, Wychowanie na
co dzień 2001 nr 4-5.
Bednarczuk
B., Osobowość autorska absolwentów klas Montessori w perspektywie doświadczeń i
celów życiowych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2016.
Belzyt D., Podejście Gestalt w pedagogice. Wolność
tworzenia świadomości rzeczywistości, Lublin:
Wydawnictwo Fundacja TanTHEO 2018.
Berg
H.K., Maria Montessori – poszukiwanie życia razem z dziećmi. Odpowiedzi na
aktualne pytania pedagogiczne, Wydawnictwo Jedność Herder, Kielce 2007.
Birecka Mariola :
Edukacja alternatywna w bibliotece szkolnej, Acta Universitatis Lodziensis. Folia
Librorum. - Z. 7 (1997), s. 115-130.
Birkenbihl
V.F., Szkoła bez stresu, Dom Wydawniczo-Księgarski „KOS”, Katowice 1999.
Bogart J. 2020). Szkoła w domu. Opowieść mamy pięciorga dzieci o jej wzlotach, upadkach i przygodach z edukacją domową, tłum. Natalia Wiśniewska, Warszawa: Wydawnictwo Literackie.
Brzezińska R., Brzeziński A., Idee
angielskiej wolnej szkoły Summerhill w polskich egzemplifikacjach, Włocławek:
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku 2012
Budajczak
M., Edukacja domowa. GWP, Gdańsk 2004
Budajczak
M., Fińskie Sampo – o łamaniu kodu edukacyjnego słów kilka, Forum
Oświatowe 2009 nr 2
Budajczak
M., O naukowym podejściu do edukacji domowej, Przegląd Pedagogiczny 2010 nr 1
Budajczak
M., (2020), Edukacja domowa … po latach, wydanie III poprawione, Ćwiklice: Wydawnictwo
Iosephicum.
Buehl
D.: Strategie aktywnego nauczania, czyli jak efektywnie nauczać i skutecznie
uczyć się. - (tłum. z jęz. ang. Piątek B.). - Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne,
2004
Bybluk
M., Innowacje i eksperymenty pedagogiczne „okresu przełomu”. Doświadczenia
radzieckie, rosyjskie, ukraińskie, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko-Pomorskiej
Szkoły Wyższej 2016.
Chłodna I., Edukacja amerykańska. Drogi i bezdroża,
Lublin: Wydawnictwo KUL 2008
Chmielewska Iwona,
Turczyńska - Korczyńska Małgorzata : Czy naprawdę wychowanie ku wolności? //
Kwartalnik Pedagogiczny. - 1998, nr 3/4, s. 97-123
Chomsky N., Polityka, anarchizm, lingwistyka,. Terror, wojna i globalny kapitalizm. W stronę utopii. Język
i polityka, tłum. Piotr Rymarczyk, Poznań: Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka”
2007
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, GWP, Gdańsk 2004
Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
Claparede E., Wychowanie funkcjonalne, przeł. M. Ziembińska, Warszawa:
Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2006.
Claparede E., Szkoła na miarę, przeł. Z. Ziembiński, Warszawa: Wydawnictwo
Akademickie „Żak” 2005.
Cybula M., Zakładam i prowadzę oświatową placówkę niepubliczną, Warszawa:
Warszawska Grupa Wydawnicza 2016
Człowiek
w relacjach edukacyjnych, red. A. Moździerz i J. Rusiecki, Wyd. Olsztyńskiej
Wyższej szkoły, Olsztyn 1999
Czerepaniak - Walczak M., Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej
teorii edukacji, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 1995
Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu
kształcenia, red. Renata Nowakowska-Siuta, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2014.
Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka, red. Marzena
i Paweł Zakrzewscy, Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam” 2009
Dauber H., Podstawy pedagogiki humanistycznej.
Zintegrowane układy między terapią i polityką, Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Kraków 2001
Dauber H., Obszary uczenia się w przyszłości.
Perspektywy pedagogiki humanistycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001
Dąbrowska
J., Polemiki o szkole waldorfskiej w: Człowiek w relacjach edukacyjnych, red.
A. Moździerz i J. Rusiecki, Wyd. Olsztyńskiej Wyższej szkoły, Olsztyn 1999
Dobiasz-Krysiak M. (2021). Szkoła transformacji. O szkole waldorfskiej
w dobie przełomu demokratycznego, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Droit R.P., 101 zabaw filozoficznych.
Doświadczanie codzienności, przekład Elżbieta Urscheler, GWP, Gdańsk 2004
Drost Małgorzata :
Szkoły alternatywne w ocenie nauczycieli nauczania początkowego // Zeszyty
Naukowe. Pedagogika / Uniwersytet Opolski. - Z. 35 (1996), s. 31-35
Dryden G., Vos J., (2003). Rewolucja w uczeniu się, tłum. Bożena Jóźwiak, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Dudzińska Bogumiła :
Nauczycielskie postrzeganie edukacji alternatywnej // Studia Edukacyjne. - Nr 3
(1997), s. 209-216
Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, red. Krzysztof J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2003
Dylak S., Architektura wiedzy w szkole, Warszawa: Difin 2013.
Dzikiewicz - Gazda
Urszula : Edukacja alternatywna - w poszukiwaniu dróg jej realizacji // Z
Doświadczeń Pedagoga. - 2000, nr 1, s. 149-159
Dumowska B., Edukacja autorska w szkołach publicznych w
Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003
Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, red. Krzysztof J. Szmidt, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2003
Dylak
S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, WSz PWN,
Warszawa 2002
Edmunds
F., Szkoły Waldorfskie na świecie i w Polsce, Wyd. Spektrum, Warszawa 1996.
Edukacja alternatywna XXI wieku, red. Bogusław
Śliwerski, Zbyszko Melosik, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2010
Edukacja
alternatywna - dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski, Kraków 1992.
Edukacja alternatywna - nowe teorie, modele badań i reformy. red. Jacek
Piekarski i Bogusław
Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków-Łódź 2000
Edukacja alternatywna. Rocznik, nr 1-3, Wydawnictwo Naukowe
Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź 2001 – 2004
Edukacja Elementarna 2013 nr 4
Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. I. Wojnar, J. Kubin, Komitet
Prognoz Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN, Warszawa 1996.
Edukacja w świecie współczesnym. Wybór
tekstów z pedagogiki porównawczej wraz z przewodnikiem bibliograficznym i
przewodnikiem internetowym, red. R. Leppert, Impuls, Kraków 2000,
Edukacja
w wolności, red. B. Śliwerski, Impuls, Kraków 1992
Edukacyjne wątpliwości. Bildungszweifel, WSP w Słupsku, Słupsk 1998
Egan G., Kompetentne pomaganie. Model pomocy oparty na procesie rozwiązywania
problemów, przekład J. Gilewicz i E. Lipska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002
Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900-1939. Źródła do
dziejów myśli pedagogicznej, red. Bogdan
Suchodolski, Wstępem opatrzył Bogdan
Suchodolski, Materiały zebrali Wanda Dzierzbicka i Stanisław Dobrowolski, Wrocław-Warszawa-Kraków:
Ossolineum 1963
Elitarne szkolnictwo średnie w
krajach Europy Zachodniej. Studia z pedagogiki porównawczej, red. Agnieszka Gromkowska-Melosik,
Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2015
Eller H., Nauczyciel wychowawca w szkole waldorfskiej. Wprowadzenie w
specyfikę pracy, tłum. Michał Głażewski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2009
Epstein P., Z notatek
pedagoga Montessori. Poradnik, tłum. Magdalena Madej, Kraków: Oficyna
Wydawnicza „Impuls” 2014.
Fazlagić J., Zarządzanie wiedzą w polskiej
oświacie. Diagnoza i perspektywy zmian, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu
Ekonomicznego w Poznaniu 2009
Figiel M., Szkoły autorskie w Polsce. Realizacje
edukacyjnych utopii, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001
Fucke E., Zarys pedagogiki wieku dojrzewania. O alternatywnej koncepcji
programu nauczania klas VI-X szkół waldorfskich, Wydawnictwo Genesis,
Gajewska, G., Szczęsna A., Doliński A., Warsztat pracy pedagoga. Zbiór scenariuszy
. Zeszyt III, Stowarzyszenie Edukacyjne Pedagogów Praktyków „Cogito” Zielona
Góra 2000
Gawlicz K. (2020). Szkoły demokratyczne w Polsce. Praktykowanie
alternatywnej edukacji, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW.
Głażewski
M., O witalności szkoły, WSP Zielona Góra, 1996
Gnitecki Janusz :
Seminarium Edukacji Alternatywnej : od filozofowania w kontekście edukacji do
edukacji alternatywnej // Studia Edukacyjne. - Nr 2 (1996), s. 208-210
Gola B., Etyka
środowiskowa w edukacji ekologicznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2018.
Grant A (2017).
Buntownicy. Biznesowi innowatorzy zmieniają świat, przeł. J. Korpanty,
Warszawa: MT Biznes sp. z o.o.
Guziuk Marta : Alternatywna
koncepcja szkoły Glocksee w Hannowerze // Życie Szkoły. - 1996, nr 9, s.
572-574
Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język, Wyd. CODN, Warszawa 1999
Gotwald B. (2020). Komunikacja marketingowa w środowisku omnikanałowym.
Potrzeby i zachowania konsumentów na rynku centrów nauki, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Górniewicz J., Alternatywność jako kategoria pedagogiczna – wstępny zarys
problematyki, w: Szkice Humanistyczne. Kwartalnik Naukowy Olsztyńskiej Szkoły
Wyższej im. Józefa Rusieckiego 2002 nr 1,2
Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, pod red. Joanny
Danielewskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków
2001
Gribble D., Edukacja w wolności, W poszukiwaniu idealnego systemu
kształcenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2005
Gromkowska-Melosik A., Elitarne szkolnictwo
średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną,
Poznań: WN UAM 2015.
Grzesiak M., Psychologia zmiany – najskuteczniejsze narzędzia pracy z
ludzkimi emocjami, zachowaniami i myśleniem, Gliwice: Wydawnictwo Helion 2017.
Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne
podstawy edukacji, GWP, Gdańsk 2003
Guz S., Metoda Montessori w przedszkolu
i szkole. Kształcenie i osiągnięcia dzieci, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006
Hartkamp P., Zamiast edukacji przymusowej. Apel o przestrzeganie praw
dziecka w edukacji, przeł. Martyna
Mentel, Gliwice: Wydawnictwo Element 2017
Innowacyjność
w zarządzaniu edukacją, red. Leszek Pawelski, Szczecinek: Polskie Stowarzyszenie
Nauczycieli Twórczych 2015
Jagieła
J., Edukacyjna analiza transakcyjna na tle innych orientacji psychopedagogicznych,
Częstochowa: Wydawnictwo AJD 2018
Jak
kreować programy edukacyjne? Praca zbiorowa pod red. W. Ciczkowskiego, OSW,
Olsztyn 2000
Jałmużna
T. (1983). Pedagogika „Szkoły Pracy”
Polsce międzywojennej i jej wpływ na kształcenie i dokształcanie nauczycieli
szkół powszechnych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Janik R.: Alternatywne
formy nauczania w pedagogice społecznej w RFN // Edukacja Dorosłych (Radom). -
1998, nr 2, s. 24 - 28
Januszewska
E., Dojrzewanie do wolności w wychowaniu. Rzecz o A.S. Neillu, Wydawnictwo
Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2002
Język
oknem na świat – edukacja językowa w pedagogice Marii Montessori, red.
Małgorzata Miksza, Łódź: Wydawnictwo Palatum 2015.
Juul
J., Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dala uczniów , nauczycieli i rodziców?
Przeł. Dariusz Syska Warszawa: Podkowa Leśna: Wydawnictwo MIND 2014
Kaczmarzyk M., Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i
wychowaniu, Słupsk: Dobra Literatura 2017 .
Kaliszewska
M., Krzywda M., Wnuki Freineta,. Nauczycielskie doświadczanie inspiracji
teoretycznej, twórczości, animacji i wspólnoty działań, Gniezno-Kraków: Polskie
Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta 2012
Kaliszewska
M., Ruch Freinetowski w Polsce w latach 1957-2014, Kielce: Wydawnictwo UJK w Kielcach
2015.
Kaliszewska
M., Eliza Freinet promotorka zdrowia, Kielce: Wydawnictwo UJK 2017.
Kałużna-Lis G.: Cele,
środki i sposoby realizacji procesu wychowawczego w ujęciu nurtu pedagogiki
alternatywnej // Katecheta. - 2001, nr 7/8, s. 121-124
Kamiński
A. (2001). Nauczanie i wychowanie metodą harcerską, Warszawa: ZHR.
Kamińska K., W stronę
wielokulturowości w edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2005
Karulak K.: Szkoły twórcze
czyli Edukacja w ruchu : (prezentacja wybranych polskich placówek oświatowych).
- Warszawa : "Głos Nauczycielski", 1999.
Karwasz G., Kruk J., Idee i realizacje – dydaktyki interaktywnej – wystawy,
muzea i centra nauki, Toruń: WN UMK 2012
Kawula
S., Alternatywność jako wyzwanie współczesnej pedagogiki i cecha wczesnej edukacji
[w:] Dylematy wczesnej edukacji, pod red.
D. Klus-Stańskiej i M. Suświłło, WSP Olsztyn 1998.
Kerschensteiner
J. (1970). Pojęcie szkoły pracy. Podstawowy aksjomat procesu kształcenia. Wstęp,
przeł. i oprac. Bogdan Nawroczyński. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy
Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
Kędra
M. (2021). Cogito – szkoła z własnym obliczem, Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kędzia - Klebeko B.: Koncepcja
warsztatów literackich w ramach francuskiej "szkoły twórczej". -
Szczecin : Wydaw. Naukowe US, 1999. - 203, [2] s. - (Rozprawy i Studia /
Uniwersytet Szczeciński ; t. 329)
Khan S., Akademia Khana. Szkoła
bez granic, tłum. Maciej Potulny, Poznań: Media Rodzina 2013.
Klus-Stańska
D., Konstruowanie wiedzy o szkole, Wydawnictwo Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000
Kłosińska
T., Droga do twórczości. Wdrażanie technik Celestyna Freineta, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2000
Knasiecka-Falbierska
K., Anarchiści w szkole – między zmianami a praktyką, Forum Oświatowe 2007 nr
1
Kochanowicz
J., Pedagogia ignacjańska – założenia teoretyczne, Kwartalnik Pedagogiczny 2007
nr 2
Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2003
Konstruowanie autorskich
programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwó uczniów we współczesnej
szkole, red. Janusz
Gnitecki, Biuletyn Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział w Poznaniu, Poznań 2004
Kontestacje Pedagogiczne, Materiały III Sekcji Zjazdu Pedagogów, red. i
wstęp B. Śliwerski, Warszawa 10-12 1993, ZG PTP, Oficyna Wydawnicza "Impuls",
Warszawa 1993
Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja
dla zrównoważonego rozwoju w perspektywie wyzwań społeczeństwa wiedzy, Warszawa:
Wydawnictwo APS 2016.
Kossak-Główczewski K. (2019), Edukacja kaszubska. Antologia tekstów. Red.
A. Kożyczkowska, M. Szczepska-Pustkowska, Gdynia: Wydawnictwo Region.
Kościelniak M., Zrozumieć
Rogersa. Studium koncepcji pedagogicznych Carla R. Rogersa, Impuls, Kraków 2004
Kotarba M., Szkolnictwo
alternatywne w latach 1945-2000. Tendencje światowe i polska egzemplifikacja –
próba syntezy, Edukacja 2005 nr 3
Kotarba-Kańczugowska M., Innowacje
pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych, Wydawnictwo Akademickie
„ŻAK” , Warszawa 2009
Kotliński K.: Szkoła
twórczych poszukiwań : (wspomnienia, relacje, fakty). T. 1. - Puławy :
Towarzystwo Przyjaciół Muzeum Oświatowego, 1997 . - 204 s.
Kowalska-Dubas
E., Warsztaty przyszłości w naukach o wychowaniu, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1997.
Krasoń K., Cielesność aktu tworzenia w teatrze ruchu. Integracja sztuki i
edukacji w rozwoju i transgresji potencjału człowieka , Kraków: Universitas
2013.
Kraul W., Zjawiska na niebie gwiaździstym.
Jak obserwować i rozumieć ruchy ciał niebieskich, tłum. Irena Semeniuk, Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013.
Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności (sytuacja ludzi
niepełnosprawnych), Impuls, Kraków 2000
Kształcenie i doskonalenie nauczycieli (dla) edukacji alternatywnej, red.
Wojciech Mikołajewicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001
Kubiak M.J., Wirtualna edukacja. Szkoła, internet, intranet, Wyd. MIKOM,
Warszawa 2000
Kubiczek B., Autonomia szkoły. Jak ją tworzyć? Jak z niej korzystać?
Poradnik dyrektora, Wydawnictwo NOWIK, Opole 2002
Kucharzewska B., Szkoła-Laboratorium w Bielefeld – Powstanie, założenia
pedagogiczne i funkcjonowanie, Kwartalnik Pedagogiczny 1999 nr 1
Ku pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, UMK Toruń 1990.
Kupisiewicz
Cz., Koncepcje reform szkolnych w latach osiemdziesiątych, Warszawa: WN PWN
1991.
Kupisiewicz Cz., Koncepcje reform szkolnych w wybranych
krajach świata na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Wyd.
Żak, Warszawa 1995.
Kupisiewicz
Cz., O reformach szkolnych. Wybór rozpraw i artykułów z lat 1977 – 1999, red.
naukowa Adam Knap, Alicja Siemak-Tylikowska, Mirosław S. Szymański, Wydawnictwo
Akademickie „Żak”, Warszawa 1999
Kupisiewicz
Cz., Dydaktyka ogólna. Warszawa : Oficyna Wydawnicza "Graf-Punkt",
2000.
Kupisiewicz
Cz., Okruchy wspomnień. Lata wojny i pracy przymusowej, Warszawa: IBE, WSUPoZ
2004
Kupisiewicz
Cz., Projekty reform edukacyjnych w Polsce. Główne tezy i wpływ na
funkcjonowanie szkolnictwa, Warszawa: WN PWN, IBE 2006
Kupisiewicz
Cz., Wybrane problemy teorii i praktyki pedagogicznej na progu XXI wieku,
Warszawa: IBE, WSUPiZ w Rykach 2003.
Kupisiewicz
Cz., Szkoła w XX wieku. Kierunki i próby przebudowy, Warszawa: WN PWN 2006.
Kwieciński
Z., Socjopatologia edukacji, Wyd. Edytor, Warszawa 1993.
Kwieciński
Z., Tropy-ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza, Wyd. Edytor, Poznań-Toruń
2000
Kwieciński Z. (1985). Dylematy.
Inicjatywy. Przebudzenia. Nad przesłankami odrodzenia edukacji w Polsce,
Wrocław: Inicjatywa Wydawnicza Aspekt.
Kwieciński Z. (1990). Pedagogika
i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej, W: Ku
pedagogii pogranicza, red. Z. Kwieciński, L. Witkowski, Toruń: UMK. Ośrodek
Studiów Kulturowych i Edukacyjnych.
Licea
ALA. Szkoły skoncentrowane na uczniu. Nowa kultura szkoły, red. Adrianna Sarnat
– Ciastko, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe DSW 2016
Leppert R.:
Alternatywność jako "pulsująca" kategoria pedagogiczna i edukacyjna
// W : Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku / pod red.
Bogusława Śliwerskiego. - Kraków, 2001. - (Idee, Metody, Inspiracje). - S.
143-158
Lewowicki T., Przemiany oświaty, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu
Warszawskiego, Warszawa 1994.
Liedel K., Piasecka P., Jak przetrwać w dobie zagrożeń terrorystycznych.
Elementy edukacji antyterrorystycznej, Warszawa: Wydawnictwo Trio, Collegium
Civitas 2008
Lindenberg
Ch., Szkoła bez lęku, Wyd. J. Santorski, Warszawa 1993.
Łagoda A., Niepubliczne szkoły wyższe w Polsce jako środowisko
tworzenia/budowania tożsamości podmiotowej, Edukacja 2006 nr 4
Łatacz E., Recepcja teorii pedagogicznej M. Montessori w Polsce do roku
1939, Wyd. UŁ, Łódź 1996.
Łomny
Z., Profesora Bogdana Suchodolskiego idee edukacji alternatywnej i humanistycznej oraz naprawy świata [w:]
Bogdan Suchodolski. Pedagog – humanista – uczony, pod red. A. Stopińska – Pająk,
Wyd. UŚl., Katowice 1998.
Łukaszewicz
R., Wrocławska Szkoła Przyszłości. Przesłanki eksperymentu nad szkołą, Wrocław:
Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego 1978
Łukaszewicz R.,
Leksicka K.: Z praktyki Wrocławskiej Szkoły Przyszłości // W : Jak skutecznie
nauczać i wychowywać we współczesnej szkole? / red. Bogusław Śliwerski. -
Kraków, 1999. - S. 193-210
Łukaszewicz R., „Leczenie głupoty” i... czyli Salony
Edukacji Ekologicznej NATURAmy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1996.
Łukaszewicz R., Edukacja dialektyczna i
szkoła przyszłości, Wrocław 1991.
Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią czyli
jak podróżować bez map, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1994.
Łukaszewicz R.: Studia
nad alternatywami w edukacji. - Wrocław : Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne,
2002. - 193, [2] s.
Łukaszewicz R.M.:
Szkoła jako kawałek innego świata. - Wrocław : FWIE , 1997. -
Łukaszewicz R. M., Wrocławska Szkoła Przyszłości. Dla
duchowości, dla wyobraźni, dla praktyki… z nieoczekiwaną przypowieścią
autobiograficzną, Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne 2011
Łukaszewicz, Wrocławska Szkoła Przyszłości Plus, czyli lepsze
jest możliwe. Działania praktyczne, wizje i projekcje nowego-innego-twórczego, Wrocław: Fundacja Wolnych Inicjatyw Edukacyjnych
2020.
Łukaszewicz R. M., (2021). Zauroczenia Maciejki, Wrocław: nakładem
autora.
Magda
M., Edukacja od źródeł. Program autorski edukacji wczesnoszkolnej, Impuls,
Kraków 2000
Marcela M. (2021). Selekcje. Jak szkoła niszczy ludzi, społeczeństwa i świat, Kraków: ZNAK.
Macnaghten P., Urry J., Alternatywne
przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, przełożył Bogdan Baran, Wydawnictwo NAukowe Scholar,
Warszawa 2005
Mała szkoła w przestrzeni
edukacyjnej, red. Ryszard Pęczkowski, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu
Rzeszowskiego 2015
Mazurek
E., (2020).Ewaluacja w edukacji domowej, „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 1(225),
s. 65-64
Melosik Z., Teoria i praktyka
edukacji wielokulturowej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007
Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w
perspektywie amerykańskiej, Wydawnictwo
Adam Marszałek, Toruń 2001
Męczkowska A.:
Edukacja, demokracja, tożsamość ; echa myśli Deweyowskiej we współczesnej amerykańskiej
refleksji kulturowo-edukacyjnej // Teraźniejszość Człowiek Edukacja. – 2002, nr
1, s. 69-82
Michtarjan
I., Szkoły alternatywne w Niemczech wschodnich. Bilans dekady i perspektywy, Edukacja
2001 nr 2
Mikina
A., Zając B., Jak wdrażać metodę
projektów? Poradnik dla nauczycieli i uczniów gimnazjum, liceum i szkoły
zawodowej, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza „Impuls“, Kraków 2004
Mikrosystem
wychowawczy klasy autorskiej. Nowa Wspólnota, pod red. K. Chałas, Lublin 1997
Miksza
M., Zrozumieć Montessori, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998
Montessori
M., Odkrycie dziecka, przeł. Aleksandra Pluta, Łódź: Palatum 2014.
Montessori
M. (2019). O kształtowaniu się człowieka, tłum.L. Krolczuk-Wyganowska, Warszawa:
WN PWN SA.
Montessori
M. 2021). Edukacja i pokój. Przeł. Olga Siara, przedm.i red.Sylwia Camarda, Warszawa:
WN PWN.
Montessori
M. (2021). Edukacja i potencjał człowieka, Przeł. Olga Siara, przedm.i red.Sylwia
Camarda, Warszawa: WN PWN.
Montessori
M. (2019). Wykłady londyńskie 1946, Przeł. Olga Siara, przedm.i red.Sylwia
Camarda, Warszawa: WN PWN.
Montessori
M. (2020). Dziecko w rodzinie, Przeł. Luiza Krolczuk-Wyganowska, przedm.i red.Sylwia
Camarda, Warszawa: WN PWN.
Montessori
M. (2018). Sekret dzieciństwa, Przeł. Luiza Krolczuk-Wyganowska, przedm.i
red.Sylwia Camarda, Warszawa: WN PWN.
Montessori
M. (2020). Psychoarytmetyka. Przeł. Marcin Żuchowski, przedm.i red.Sylwia Camarda, Warszawa: WN PWN.
Montessori
M. (2020). Co powinieneś wiedzieć o swoim dziecku, Przeł. Olga Siara, przedm.i
red.Sylwia Camarda, Warszawa: WN PWN.
Murzyn
A., Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji, Kraków:
Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013
Nakoneczna D.: Klasy autorskie w Szkołach Twórczych.
Warszawa: Towarzystwo Szkół Twórczych, 1993.
Nakoneczna D.: Uczniowie zdolni i ich nauczyciele :
15-lecie Towarzystwa Szkół Twórczych : 1983-1998. Warszawa: Towarzystwo
Szkół Twórczych, 1998.
Nakoneczna D.: W poszukiwaniu koncepcji kształcenia
zdolnych : 15-lecie Towarzystwa Szkół Twórczych 1983-1998. Warszawa:
Towarzystwo Szkół Twórczych, 1998..
Nakoneczna D.: Wychowanie w szkole gimnazjalnej :
20-lecie Towarzystwa Szkół Twórczych 1983-2003. Warszawa: Towarzystwo Szkół
Twórczych, 2003.
Nalaskowski
A., Szkoła jako opus dei, Liceum Ogólnokształcące PW „Poltech”, Toruń 1991
Nalaskowski
A., Edukacja, która nie chce przeminąć, Impuls, Kraków 1999.
Nalaskowski A., Obsesje alternatyw? Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja
2001 nr 4
Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2002.
Nalaskowski A., Szkoła Laboratorium. Od
działań autorskich do pedagogii źródeł, Kraków: ORE , Oficyna Wydawnicza
„Impuls” 2017
Nauczanie zintegrowane w szkole. Prace Naukowo-dydaktyczne Państwowej
Wyższej Szkoły zawodowej w Krośnie, Zeszyt 1, red. Jadwiga Kędzierska,
Krzysztof Polak, Kraków: 2002
Neill A. S., Summerhill, tłum. B. Białecka,
Wydawnictwo Almaprint, Katowice 1991
Neill A.S., Nowa Summerhill, Wyd. Zysk
i S-ka, Poznań 1994.
Nelešovska A.,
Holoušova D.: Ruch szkół alternatywnych w Republice Czeskiej // Prace Naukowe.
Pedagogika / WSP Częstochowa. - Z. 6 (1996), s. 75-81
Nowicka R.: Nauka przy
kuchennym stole, czyli o edukacji alternatywnej // Nowa Szkoła. - 1998, nr 9,
s. 34-35
Nieobecne dyskursy. Część VI, pod red. Z. Kwiecińskiego. Wygotski i z
Wygotskim w tle, opracowano pod kierunkiem Anny Brzezińskiej, Wyd. UMK, Toruń
2000
Nowak-Dziemianowicz M., Oblicza nauczyciela. Oblicza szkoły, Wydawnictwo
Adam Marszałek, Toruń 2001
Nowak-Żółty
Edyta (2020). Tutoring jako wyzwanie dla edukacji akademickiej. Dąbrowa Górnicza
: Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB
Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI
wieku, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001
Nowosad I., Autonomia szkoły publicznej w
Niemczech. Poszukiwania – Konteksty – uwarunkowania, Zielona Góra: Wyd. Uniwersytet
Zielonogórski 2008
Nowicka-Kozioł M., Odpowiedzialność w świetle alternatyw współczesnego
humanizmu, Wyd. WSPS, Warszawa 1997.
Oehlmann Ch., O sztuce opowiadania. Jak snuć
opowieści, prawić baśnie, gawędzić i opowiadać historie. Vademecum praktyka,
tłum. Michał Głażewski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP, Warszawa
1997
Olearczyk T., Pedagogia ciszy, Kraków: Wydawnictwo WAM, WF-P
„Ignatianum” 2010
Nawrot-Borowska M.,
Najemni wychowawcy domowi dzieci polskich w II połowie XIX i początku XX wieku [w:
] O wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa myślenia pedagogicznego, red. Ewa
Kubiak-Szymborska, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2010,
Pachociński R., Kierunki
reform szkolnictwa wyższego na świecie, IBE, Warszawa 2004
Patzlaff R., Saßmannshausen W., Kardel T., McKeen C., Pedagogika
waldorfska dla dzieci od trzech do dziewięciu lat, tłum. i wstęp Michał
Głażewski, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
2011.
Pedagogika.
Podstawy nauk o wychowaniu, red. Bogusław Śliwerski, tom 1, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.
Pedagogika.
Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, red. Bogusław Śliwerski , tom 2, Gdańsk:
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.
Pedagogika.
Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badan naukowych, red. Bogusław
Śliwerski, tom 3, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.
Pedagogika.
Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, tom 4, red. Bogusław Śliwerski,
Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2010.
Pedagogika. Podręcznik
akademicki, red. Zbigniew Kwieciński
i Bogusław Śliwerski,
t. 1 – 2, WN PWN, Warszawa 2003
Pedagogika. Wyd. nowe, zmienione, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: WN PWN 2019.
Pedagogika. Subdyscypliny
i dziedziny wiedzy o edukacji, tom 4, red. Bogusław Śliwerski, Sopot: GWP 2010.
Pedagogika
alternatywna - dylematy praktyki, red. K. Baranowicz, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995.
Pedagogika alternatywna - dylematy teorii i praktyki, red. B. Śliwerski,
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1996.
Pedagogika alternatywna - dylematy teorii, red. B. Śliwerski, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1995.
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, tom I.
Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych, red. Bogusław Śliwerski,
Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007.
Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. Tom II.
Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza
„Impuls” 2007
Pedagogika
Freineta na dziś, red. A. Kargulowa i B. Kollek, Jelenia Góra 1992.
Pedagogika
Marii Montessori w Polsce i w świecie, red. Barbara Surma, Wydawnictwo PALATUM,
Łódź-Kraków 2009
Pepin
B., Odmienne kultury, odmienne matematyki, odmienne znaczenia, odmienne
nauczanie? Kultura nauczania matematyki w Anglii, Francji i Niemczech, Edukacja 2005 nr 3
Petlak
E., Fenyvesiova L., Przyjazna szkoła, Kraków: Petrus 2012
Petrykowski
P., Regionalne towarzystwa kultury wobec nowych wyzwań, Krajowy Ośrodek Dokumentacji
Regionalnych Towarzystw Kultury, Ciechanów 2000.
Phillips D.C., Soltis J.F., Podstawy wiedzy o nauczaniu, przekład Ewa
Jusewicz – Kalter, GWP, Gdańsk 2003.
Pieprzyk M., Funkcjonowanie leśnych przedszkoli – Waldkindergarten – w Niemczech
a obraz dzieciństwa we współczesnym świecie, Kultura-Społeczeństwo-Edukacja 2015 nr 1(7).
Popławska A., Idea samorządności.
Podmiotowość – autonomia – pluralizm, Trans Humana, Białystok 2001.
Przez życie z pedagogiką Freineta, red. Małgorzata Kaliszewska z zespołem, Gniezno-Kraków: Polskie
Stowarzyszenie Animatorów Pedagogiki Celestyna Freineta, 2013.
Przyborowska B., Struktury innowacyjne w edukacji.
Teoria. Praktyka. Rozwój, Wyd. UMK, Toruń 2003.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Toruń:
Wydawnictwo UMK 2013.
Przychodzień J. Ekoinnowacje w przedsiębiorstwie. Zarządzanie, pomiar i
wpływ na wyniki finansowe, Warszawa: Wydawca CeDeWu.Pl 2015.
Radanowicz E. (2020). W szkole wcale nie chodzi o szkołę, Wydawnictwo
SENSOR Justyna Radanowicz.
Radziewicz
J., Edukacja alternatywna, WSiP Warszawa 1992.
Razem tworzymy szkołę, red.
Marcin Kowalski, Ewa Rutkowska, Przemysław Stecewicz, Impuls,
Kraków 2004.
Reformy edukacyjne w Polsce. Tradycje i współczesność, red. Iwonna
Michalska i Grzegorz Michalski, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna w
Skierniewicach, Skierniewice 2001.
Retter
H., Pedagog reformy Peter Petersen: o losach jego koncepcji szkoły i kształcenia
nauczycieli w latach dwudziestych i trzydziestych, Kwartalnik Pedagogiczny 1994
nr 3
Ripp P., (2017). Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą, tłum. Elżbieta Mathey, Wojciech Musiał, Słupsk: Dobra Literatura.
Robinson
K., Uchwycić żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, przeł.
Aleksander Baj, Kraków: Element 2012.
Robinson
K., Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, przeł.
Aleksander Baj, Kraków: Wydawnictwo Element
2015.
Robinson
K., Aronica L., Odkryj swój żywioł. Jak odkryć swoje talenty, odnaleźć pasję i
zmienić swoje życie, przeł. Aleksander Baj, Kraków: Wydawnictwo Element 2015.
Rogalska
U., Rola systemów aktywizujących we współczesnej edukacji przedszkolnej, w:
Listy z podróży. Profesorowi Edmundowi Trempale w darze na siedemdziesiąte urodziny,
pod red. M. Deptuły i R. Lepperta, Bydgoszcz 1997.
Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy,
red. Ewa Filipiak, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
2008.
Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia, red.
Sabina Guz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
Równi ale różni. Perspektywy edukacji zróżnicowanej, red. Enric Vidal,
tłum. LIDEX, Warszawa: CODN 2007.
Rudnicki Z., Pedagogie małych działań. Krytyczne
studium alternatyw edukacyjnych, Wrocław: WN DSW 2016.
Rutkowiak
J., „Laboratorium autorskie” jako formuła tworzenia programu nauczania przez
nauczycieli, Forum Oświatowe 2000 nr 3.
Sajdak A., Edukacja kreatywna, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008.
Sarnat-Ciastko
A., Tutoring w polskiej szkole, Warszawa: Difin SA 2015.
Sarnat-Ciastko
A., Gębuś D., Zalewski Z., Wychować człowieka mądrego. Raport końcowy z badań
ewaluacyjnych Ogólnopolskiego Projektu Wdrażania Tutoringu Szkolnego, Częstochowa:
Uniwersytet im. Jana Długosza w Częstochowie 2018.
Schulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, UMK
Toruń 1996.
Semenowicz
H., Freinet w Polsce. Próby realizacji koncepcji pedagogicznej C. Freineta w
szkole polskiej, WSiP, Warszawa 1980
Semenowicz
H., Nowoczesna szkoła Freineta, NK, Warszawa
1966
Skjöld Wennerström L., Bröderman Smeds M., Pedagogika Montessori w
przedszkolu i szkole, tłum. Ilona Łabędzka-Karlöf, Kraków: Oficyna Wydawnicza
„Impuls” 2007.
Skórczyńska M., Rytm w wychowaniu małego dziecka w ujęciu pedagogiki
waldorfskiej, Wychowanie na co dzień 2001 nr 4-5
Sławek T. (2021). A jeśli nie trzeba się uczyć... Katowice: Wydawnictwo Uniwesytet Śląski.
Smulska
K., Rolanda Meighana krytyka szkoły tradycyjnej – propozycje naprawy i
alternatywa, Forum Oświatowe 2009 nr 2
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W
jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobrej
Literatury 2013
Spontaniczna kultura młodzieżowa. Wybrane zjawiska, pod red. Jerzego
Wertensteina-Żuławskiego i Mirosława Pęczaka, Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”,
Wrocław 1991.
Staroń P. (2020). Szkoła Bohaterek i Bohaterów czyli jak radzić sobie z życiem, Warszawa: Agora S.A.
Stein B., Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole
podstawowej, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2003.
Stern A., (2021). … i nigdy nie chodziłem do szkoły. Historia szczęśliwego
dzieciństwa, przeł. M. Bizub, Gliwice: Wydawnictwo Element.
Strategie reform oświatowych w Polsce na tle porównawczym, Zbiór studiów
pod red. Ireny Wojnar, Andrzeja Bogaja,
Jerzego Kubina, Komitet Prognoz „Polska
2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa 1999
Suchora-Olech
A., Poszukiwanie alternatywy w edukacji przedszkolnej, WSP Słupsk 1992.
Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy
teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce. System pedagogiczny Marii Montessori w placówkach wychowania przedszkolnego
i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i we
Włoszech, Łódź: Palatum 2008
Szkolnictwo niepubliczne w Polsce i w Europie w XX wieku, pod red.
Tadeusza Jałmużny i Wiesławy Leżańskiej, Wyższa Szkoła Informatyki, Łódź 2002
Szkoła
bez nudy, pod red. Lucyny Preuss-Kuchty, Wydawnictwo Horyzont sp. z o.o., Koszalin
1993
Szkoła
otwarta... Die offene Schule, pod red. Ewy Bilińskiej – Suchanek, Lucyny
Preuss-Kuchty, WSP w Słupsku, Słupsk 1994
Szkoła Rydzyńska,. Dzieło życia Tadeusza Łopuszańskiego, red. Edyta
Żebrowska Warszawa-Rydzyna 2013
Szkoły
niepaństwowe w systemie edukacji w Polsce pod red. R. Siemieńskiej, Kwartalnik
Pedagogiczny 1994 nr 1-2. Numer specjalny.
Szmidt K.J., Szkice do pedagogiki twórczości, Oficyna Wydawnicza „Impuls,
Kraków 2001
Szmidt K. J., Twórczość i pomoc w tworzeniu w
perspektywie pedagogiki społecznej, Wyd. UŁ, Łódź 2001
Szpringer M., Pedagogiczne znaczenie zasady tolerancji w Systemie
Prewencyjnym św. Jana Bosco w: Edukacja aksjologiczna. T.3. O tolerancji,
red. K. Olbrycht, Katowice 1995.
Sztuka w edukacji i terapii, Mirosława Knapik, Wiesława A. Sacher (red.) Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
Szulski J. (2021). Nauczyciel z Polski, Warszawa: JS&Co Dom Wydawniczy.
Szymański M.S., Szkolnictwo niepubliczne w Polsce, Kwartalnik Pedagogiczny
2005 nr 3.
Szymański M. J., W
poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce, Wydawnictwo Akademii
Pedagogicznej w Krakowie, Kraków 2004.
Szymański M.S., Niemiecka pedagogika reformy 1890-1933, WSiP, Warszawa 1992.
Szymański M.S., O metodzie projektów, Wyd. Akademickie „Żak” , Warszawa 2000.
Szymański M.S., Ruch Nowej Szkoły w Drugiej Rzeczypospolitej
(1918-1939), Kwartalnik Pedagogiczny
2004 nr 3
Szymański M.S., Myślenie i działanie pedagogiczne w Drugiej Rzeczypospolitej
. Esej polityczno-oświatowy, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „ŻAK” 2016.
Śliwerski B.: Edukacja
alternatywna , Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja. - 2002, nr 1, s. 93-109
Śliwerski
B., Śliwerska W., Edukacja w wolności, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 1991. (II wyd. 2009)
Śliwerski
B., Wyspy oporu edukacyjnego, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 1993 (II wyd. 2009)
Śliwerski
B., Edukacja autorska, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996. (II wyd.
2009)
Śliwerski
B., Jak zmieniać szkołę? Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998. (II wyd.
2009)
Śliwerski B.,
Czy(m) jest pedagogika alternatywna? [w:] Alternatywy myślenia o/dla edukacji.
Wybór tekstów pod red. Zbigniewa Kwiecińskiego, IBE, Warszawa 2000.
Śliwerski
B., Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2001 (II wyd. 2009)
Śliwerski
B., Edukacja alternatywna, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2002 nr 1
Śliwerski B., O prawie i
możliwościach nauczycieli do autonomicznych innowacji i eksperymentów w
odgórnie (nie-) reformowal(l)nych szkołach [w:] Dyskusja o nauczycielu, red. Ryszard
Parzęcki, WSHE Włocławek 2003
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki
oświatowej III RP, Warszawa: WAiP 2009
Śliwerski B.,
Edukacja szkolna wobec konieczności zmian, Łódź: Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego 2017.
Śliwerski
B., Meblowanie szkolnej demokracji, Warszawa: Wolters Kluwer 2017.
Śliwerski B.,
Pedagogika alternatywna [w:] Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o
edukacji, tom 4, red. Bogusław Śliwerski, Gdańsk: GWP 2010.
Śliwerski
B., Paluch M. (2021). Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Kraków: Oficyna
Wydawnicza „Impuls”.
Śliwerski
B., Rozmus A. (red.). (2018). Alternatywy w edukacji, Kraków-Rzeszów:
Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą
w Rzeszowie.
Środa M. (2020). Obcy,
inny, wykluczony, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria.
Tacher B.: Praca małych
grup na lekcji : materiały z zakresu alternatywnych form nauczania. - Koszalin
: "Miscellanea", 1997.
Teoretyczne podstawy edukacji alternatywnej, red. Bogusław Śliwerski,
Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2009.
Terry
R., Churches R., NLP w szkole. Skrzynka
narzędziowa dla nauczyciela, tłum. Bogusław Solecki, Gliwice: Wydawnictwo
HELION 2011
Uczyć
inaczej, pod red. G. Lutomskiego, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1994
Urbaniak-Zając D.:
Społeczny kontekst edukacji (także alternatywnej), W: Nowe konteksty (dla)
edukacji alternatywnej XXI wieku / pod red. Bogusława Śliwerskiego. - Kraków, 2001.
- (Idee, Metody, Inspiracje). - S. 237-247
Vopel K.W., Warsztaty –
skuteczna forma nauki. 80 porad dla moderatorów, tłum. Magdalena Jałowiec,
Wydawnictwo Jedność, Kielce 2004.
Wachowiak
J., Organizacje uczące się, Forum Oświatowe 2001 nr 2.
Wasiukiewicz
J., Rozmyślania wokół alternatywnej pedagogiki waldorfskiej, w: Człowiek w relacjach
edukacyjnych, red. A. Moździerz i J. Rusiecki, Wyd. Olsztyńskiej Wyższej
szkoły, Olsztyn 1999
Wieczorkowski
K., Metoda projektów w kształceniu
pedagogów, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2002 nr 3.
Wiśniewska-Paź B., Autonomia edukacji a ład
społeczny. Struktura szkolnictwa w Szwajcarii wobec zdecentralizowanej
koncepcji społeczeństwa i państwa. Kwestie porównawcze ze strukturami państw
ościennych, Warszawa: Wydawnictwo Semper 2009.
Wojnar
I., Wychowanie dla alternatywnej przyszłości (strategia legendy i wizji) [w:]
Bogdan Suchodolski. Pedagog – humanista – uczony, pod red. A. Stopińska –
Pająk, Wyd. UŚl., Katowice 1998
Wrocławska
Szkoła Przyszłości. Przesłanki eksperymentu nad szkołą, red.R. Łukaszewicz,
Acta Universitatis Wratislaviensis No 396, Prace Pedagogiczne XIII, Wrocław
1978
Wrocławska
Szkoła Przyszłości. Autonomia dziecka w procesie edukacji, red. R. Łukaszewicz,
Acta Universitatis Wratislaviensis No 851, Prace Pedagogiczne LVII, Wrocław
1987;
Wołoszyn S.: Nowe alternatywy
pedagogiki humanistycznej i antypedagogika // W : Nauki o wychowaniu w Polsce w
XX wieku : próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym / Stefan Wołoszyn. -
Wyd. 2 poszerz. - Kielce, 1998. - S. 124-133
Współczesne tendencje rozwoju
pedagogiki wczesnoszkolnej, red. E. Kozak-Czyżewska, D. Dybel, B. Kępa,
Wydawnictwo Mac Edukacja S.A., Kielce
2005
Fundamenty edukacyjnej wspólnoty, red. Joanna Danielewska, Wyd. UJ,
Kraków 2005
Zaworska-Nikoniuk D., Drogi
modyfikowania socjalizacji i wychowania przez feminizm, Wydawncitwo Epistheme, Olsztyn
2004
Zielińska
A., Koncepcja szkolnictwa niepublicznego w wybranych krajach europejskich,
Kwartalnik Pedagogiczny 1996 nr 2.
Zieliński
P. (2021)., Aspekty pedagogiczne Sutry Lotosu, Częstochowa: wydawnictwo UJD
Zwiernik
J., Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wyd.
Uniwersytetu Wrocławskiego , Wrocław 1996.
Żłobicki W., Autorska koncepcja realizacyjna
"nowego wychowania" w RFN [w:] Pedagogika Freineta na dziś. Materiały
pokonferencyjne III Ogólnopolskiego Seminarium Animatorów i Sympatyków
Pedagogiki Freineta we Wrocławiu 26 - 27 maja 1989 roku, pod red. A. Kargulowej i B. Kollek, Jelenia Góra 1992
Żłobicki W., Edukacja holistyczna w
podejściu Gestalt, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008
Żurowska A., Kilka uwag o przemianach w
edukacji w warunkach globalizacji, Horyzonty Wychowania 2010 nr 9.