07 września 2025

(Nie)regionalna edukacja/polityka oświatowa...

 



XXXVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek im. Marii Dudzikowej otwiera swoje podwoje w dniach 7–12 września 2025 roku w Białymstoku.

Letnia Szkoła od lat pozostaje przestrzenią spotkania – nauki i rozmowy, wymiany doświadczeń i myśli, odkrywania i konfrontowania idei. To czas twórczego wysiłku i autentycznej integracji środowiska, gdzie młodzi badacze i badaczki rozwijają swój warsztat, prezentują dorobek, podejmują pierwsze debiuty naukowe i spotykają Mistrzów, którzy inspirują i prowadzą.

Tegoroczna Szkoła nosi tytuł: (Nie)regionalna edukacja/polityka oświatowa w warunkach globalności i cyfryzacji współczesnego świata – konteksty pedagogiczne.

Jej uczestnicy będą pochylać się nad relacjami między tym, co lokalne i globalne, bliskie i odległe, trwałe i zmienne. Podejmą refleksję nad edukacją i polityką regionalną, ich rolą w kształtowaniu wspólnot, budowaniu tożsamości i odpowiedzialności społecznej, w ochronie dziedzictwa oraz w konfrontacji z wyzwaniami cyfrowej i globalnej współczesności. Zapowiada się dyskusja młodych pedagożek i pedagogów o praktykach edukacyjnych, politykach oświatowych, społecznych inicjatywach, znaczeniu dziedzictwa i pamięci miejsca, a także o teoriach i metodach badań, które te procesy opisują i wspierają.

Jak zawsze, Letnia Szkoła to wykłady i seminaria, warsztaty i konsultacje, prezentacje badawcze i wizyty studyjne, ale także rozmowy, spotkania i chwile wspólnej radości, które tworzą tkankę międzypokoleniowych więzi. Szkoda, że nie pracuje w uczelni wyższej Andrzej Paradysz, bo jego najnowsza książka, która ponoć ukaże się w najbliższych dniach, idealnie odpowiadałaby powyższej problematyce. 




Jak konstatuję, szkolnictwo wyższe nie jest zainteresowane zatrudnianiem na stanowisku asystenckim osób ze stopniem zawodowym magistra, bo błędnie stwarza się takie szanse jedynie absolwentom szkół doktorskim po obronie dysertacji. Nie zwraca się uwagi na to, że są wśród pasjonatów badań naukowych osoby, których nie stać na podjęcie takich studiów. Wysokość stypendium nie pozwala bowiem na utrzymanie się przy życiu.