XII
Międzynarodowa Daltońska Konferencja Naukowo - Implementacyjna odbywa się na
Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego w dn.24-25 XI 2023 pod
przewodnim tytułem: "Wolność czy samowola? W poszukiwaniu równowagi".
Imponujący program lokuje łódzką szkołę pedagogiki alternatywnej jako
wspierającą twórczo, naukowo-badawczo i implementacyjnie oddolne inicjatywy
nauczycieli publicznej i niepublicznej edukacji przedszkolnej i szkolnej. Od
ponad trzech dekad pracownicy naszego Wydziału rozwijają różne nurty pedagogiki
alternatywnej, czego najlepszym przejawem jest kolejna generacja nauczycieli
akademickich, którzy będą dzisiaj prezentować następujące podejścia:
1.
„Kiedy, jak i czego uczą się nasi uczniowie. Z Planem Daltońskim w tle” – dr
hab. Jolanta Bonar prof. Uniwersytetu Łódzkiego
2.
„Uwolniona radość uczenia się” - dr hab. Monika Wiśniewska-Kin prof.
Uniwersytetu Łódzkiego
3.
„Metoda projektów we wczesnej edukacji jako strategia balansowania pomiędzy
swobodną aktywnością dziecka a realizacją planu” – dr Aleksandra Maj,
Uniwersytet Łódzki.
Polskiemu
Stowarzyszeniu Dalton przewodniczy Katarzyna Dryjas, która we wstępie do
specjalnego wydania biuletynu na temat konferencji napisała m.in.:
"Już
od ponad stu lat Plan Daltoński stawia czoła nowym wyzwaniom, jakie niesie
czas. Dzięki swoim nieprzemijającym wartościom, ale także elastyczności i
atrakcyjności, stanowi wciąż aktualne i efektywne wsparcie merytoryczne i
metodyczne nauczycieli innowatorów i kreatorów. U podstaw Planu Daltońskiego
leży wolność, która oznacza samodzielność, przejmowanie inicjatywy, wybór i
odpowiedzialność za swoją pracę – zarówno u nauczycieli, jak i dzieci.
Tak
rozumiana wolność jest wciąż ogromnym wyzwaniem dla współczesnej edukacji.
Jedynym sposobem jej urzeczywistnienia jest porzucenie dotychczasowego myślenia
o procesie kształcenia i wychowania, roli nauczyciela i uczniów oraz wzajemnych
ich relacjach. Odejście od praktyk opartych na dominacji nauczyciela i
bierności ucznia. Przywiązanie do tradycyjnego i transmisyjnego funkcjonowania
oraz znormalizowanej kultury edukacyjnej ogranicza rozwój nie tylko dzieci, ale
i nauczycieli".
O
planie daltońskim przeczytacie w:
1)
periodyku wydawanym przez prof. UAM w Poznaniu Renatę Michalak -
"Inspiracje Daltońskie. Zeszyty naukowo-metodyczne Polskiego
Stowarzyszenia Dalton".
2) Michałowska
L. (2017). Odkrywanie świata dzieci. Edukacja w pięciu kolorach. Łódź:
Wydawnictwo Sor-Man. Sowińska A., Sowiński R.
3)
Od nauczania do uczenia się – nasz plan daltoński. Łódź: Wydawnictwo
Sor-Man.
4) Rowid H. (1933). System daltoński w szkole powszechnej. Z zagadnień współczesnej metodyki, Warszawa: Genbethner i Wolff.
5) Śliwerski B. (2019). Pedagogika planu daltońskiego, W: Pedagogika, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: WN PWN.