04 kwietnia 2015

Świąteczne życzenia



Drodzy Czytelnicy!
przed nami Święta Wielkanocne, które będziemy spędzać wśród Bliskich, przy wyjątkowo apetycznych, zdrowych i nawiązujących do polskich tradycji daniach. Dzielę się najserdeczniejszymi życzeniami, by okres Zmartwychwstania Pańskiego był pełen pogodnych dni, spokojnych i sytych, przepełnionych wiarą, nadzieją i miłością oraz wiosenną radością budzenia się życia. Niech nie zabraknie czasu na refleksję, budowanie więzi z bliskimi, nowe projekty i zamierzania, a przede wszystkim zdrowie. Niech realizuje się sens zmartwychwstania, umacniając nas w zmianie dotychczasowego życia.

Życzę paschalnego optymizmu, żeby (…) śmiały się pisanki, uśmiechały się baranki, mokry śmigus zraszał skronie, dużo szczęścia sypiąc w dłonie!



Z okazji Świąt Wielkanocnych wpłynęły piękne życzenia, toteż przekazuję je w tym miejscu:

Wielkanoc jest świętem wielkiej radości naszych serc, otwierającym je także dla innych. Gdy w wierszu Jana Lechonia chłopka spotkała zmartwychwstałego Chrystusa i padła przed nim na kolana, ten pochylając się nad klęczącym ciałem kobiety rzekł: „ Powiedz ludziom, niech więcej nie płaczą”. Zaś Artur Opman(Or –Ot) tak oto zwracając się wprost do swego adresata powie:

Chrystus zmartwychwstał i ty człowiecze
Zmartwychwstań jasny z otchłani grzechu,
Wykąp się w blasku, co z nieba ciecze,
Zaczerpnij życia w wiosny oddechu

I choć trudno w tych dniach w pogodzie i pejzażu dostrzec w pełni wiosnę, to wiosenne odrodzenie człowieka być może ogarnie jego umysł i serce, pozwoli mu na chwilę refleksji nad nim samym i tymi, z którymi dzielił się będzie wielkanocnym jajkiem i jego tajemnicą początku..., w której też być może odnajdzie siłę odrodzenia własnej tożsamości, tej lepszej i szczęśliwszej...


****

Już za chwilę wchodzimy w czas Triduum Paschalnego, podczas którego czcimy Mękę, Śmierć i Zmartwychwstanie Pana Jezusa. To czas modlitwy, zamyślenia i uświadomienia sobie sensu oraz celu naszej egzystencji. Dlatego też wraz z całym zespołem Centrum Wspierania Inicjatyw dla Życia i Rodziny chciałbym Ci życzyć, byś wśród przedświątecznego zabiegania znalazł czas na wielkoczwartkowy zachwyt nad darami Eucharystii i kapłaństwa. By Wielki Piątek był czasem zamyślenia nad tajemnicą Krzyża. A Wielkanoc niech napełni Ciebie i Twoich bliskich niegasnącą radością ze zwycięstwa nad śmiercią Tego, który daje Życie.
****

Przyjmij dla siebie i Twoich bliskich, życzenia spokoju i harmonii a także pogody, głównie ducha, bo widząc co dzieje się za oknem trudno życzyć słońca i ciepła atmosferycznego.

****

Wspaniałych Świąt Wielkanocnych życzą Panu Profesorowi i Najbliższym! PS. Załączamy jakże adekwatny dzisiaj utwór "Chrystus Pan zmartwychwstał" (wykonanie: Krzysztof Gajdka)


****

w te szczególne dni refleksji nad życiem i śmiercią, cierpieniem i miłością oraz przebaczeniem i płynącą z niego siłą uprzejmie proszę o przyjęcie najserdeczniejszych życzeń z okazji Świąt Wielkiej Nocy

****

Niech Wielkanoc będzie dla Ciebie i Twojej Rodziny czasem nadziei i otuchy, czasem odradzania się wiary w siłę Chrystusa i drugiego człowieka. Niech Światło Zmartwychwstałego Chrystusa przyniesie całej Twojej Rodzinie radość. Pełnych miłości i spokoju Świąt Wielkiej Nocy, miłego nastroju, odpoczynku od codziennych trudów.

****

Chrystus prawdziwie zmartwychwstał! Niech radość, jaką daje Zmartwychwstanie zaraża innych i pomaga nam stawać się lepszymi ludźmi. Najlepsze życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych
****

Wielkanoc 2015

Śmierć wyżłabia swój uśmiech w naszych nagich spojrzeniach,
Ścieląc łoże zbawienia instynktem przemijania bez sumienia.
Czas mija, czas mija, czas mija, mija się obok nas.
W tym całożyciowym umieraniu
Zawiera się instynkt zmartwychwstawania,
W którym spojrzenie samo w siebie się wpatrując,
Kładzie po sobie uśmiech uczciwego przemijania.
Czas mija, czas mija, czas mija, mija się w pomiędzy nas.
Dlatego krzyż wbity w kręgosłup naszego majestatu
Nie może wspierać się na uczciwości wspólnych doznań,
Albowiem powszechność wypacza szczerość Twojego umierania.
Czas mija, czas mija, czas mija, czas omija czas.

Mariusz Dembiński

****
Wielkanoc 2015
„Nie ma Go tu, bo zmartwychwstał, jak powiedział. Chodźcie, zobaczcie miejsce, gdzie leżał. A idźcie szybko i powiedzcie Jego uczniom: Powstał z martwych i oto udaje się przed wami do Galilei. Tam Go ujrzycie. Oto, co wam powiedziałem. Pośpiesznie więc oddaliły się od grobu, z bojaźnią i wielką radością, i biegły oznajmić to Jego uczniom” (Mt 28,6-8).
Przyjaciele i Współpracownicy, w kościołach rozbrzmiewa radosne Alleluja, a my przeżywamy czas Zmartwychwstania naszego Zbawiciela, Jezusa! Właśnie w Jezusie Chrystusie śmierć utraciła swoją moc, a pusty Grób wskazuje sens naszego życia, naszych wysiłków i pracy, ale i cierpienia oraz modlitwy. Błogosławieństwa Zmartwychwstałego na każdy dzień
****

Na stole kiełbasa, cukrowy baranek,
Koszyczek aż trzeszczy od barwnych pisanek,
Także tradycyjne w polskim krajobrazie
W zielonym bukiecie kotkowate bazie.
Świeżutki barwinek, fiołki i żonkile
Barwami stroją uroczyste chwile.
Wiosna do domu wchodzi na spotkanie,
Gdy wielkanocne już pachnie śniadanie.
Jest i procencik nieco już zawiany,
Z masła ryczące pod nożem barany.
Bobki zajęcze, po prezentach papier,
No i po dyngusie trochę mokre gacie.
Niech Wam Wielkanoc wielką radość niesie
A zmęczenie zniknie na spacerze w lesie!

****

Błogosławionych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego, radości i pokoju w tych jakże trudnych czasach

****

Spokoju Panu i Pana Najbliższym życzę w Święta i wszystkiego pomyślnego, zdrowego i wiosennie radosnego. Niech Wielkanocy Czas przyniesie odrodzenie na wielu niwach naszej ludzkiej aktywności, aby móc twórczo i mądrze z życiem się zmagać.Pomyślności i dobra wszelakiego!

****

Życzę Panu i Bliskim radości, miłości, spokoju, szczęścia oraz wszystkiego, co najlepsze i najpiękniejsze na Święta Wielkiej Nocy. Niech Zmartwychwstanie Pańskie napełni wszystkich spokojem i wiarą, da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość.

****

z okazji Świąt Wielkanocnych przesyłamy serdeczne życzenia:
- odrodzenia (jest wiele dziedzin)
- nadziei (że się uda)
- dzielności i wiary (bo idee same się nie przebiją.

****

Pogodnych i refleksyjnych Świąt Wielkiej Nocy oraz radości, wiary, miłości i nadziei płynących z Tajemnicy Zmartwychwstania

****
Serdeczne życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych – zdrowia fizycznego, wyciszenia duchowego, wyrównania emocjonalnego jakie stwarza przebywanie z Najbliższymi, abyś miał siłę pokonywać trudy dnia codziennego jakie na pewno czekać będą na Ciebie

****

Przesyłam moje najserdeczniejsze życzenia radosnych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w ciepłej, rodzinnej i wiosennej atmosferze. Niech pogoda w sercu i radość ze Zmartwychwstania Pańskiego napełnią myśli i plany optymizmem oraz zapewnią sukcesy w ich realizacji.

****

z głębi serca życzę Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości. Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół oraz wesołego Alleluja.

****
Przesyłam życzenia Świąt bardzo wyjątkowych, aby Wielkanocna Pieśń rozśpiewała i poniosła Pana najważniejsze zamierzenia ku ich pełnej realizacji i dawała nieustannie wiele Łask Bożych

****

Przyjąć łaskawie zechciej, a i Najbliższym racz przekazać najserdeczniejsze nasze życzenia na czas Świąt Nocy tej Wielkiej. Niech Zmartwychwstały radością Was darzy i wytchnieniem zasłużonym od chwalebnej służby! Niech w rodzinnym kręgu spełniają się piękne tradycje, wlewając odrodzone siły w serca Wasze i Wasze dusze!
Alleluja, Jezus żyje!

****

łączę najlepsze myśli i życzenia na dni Pańskiego Zmartwychwstania. Niech wzmacniają duchowo i sprzyjają pomnażaniu Dobra. Wiosennych i radosnych spotkań

****
proszą przyjąć ode mnie najserdeczniejsze życzenia wielkanocne, oraz zapewnienie o mojej stałej wdzięczności i pamięci w modlitwie.

****

Chrystus Zmartwychwstał, aby człowiek znalazł autentyczne znaczenie istnienia, aby człowiek żył z Boga i w Bogu. Z Wielkanocnymi życzeniami i modlitwą

****

Tobie i Twoim najbliższym życzę radosnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości. Niech spotkania przy świątecznym stole będą źródłem odpoczynku i wspaniałych przeżyć w rodzinnym gronie.

****
proszę przyjąć najlepsze życzenia zdrowych, spokojnych, radosnych i pełnych optymizmu Świąt Wielkiej Nocy. Niech będzie to czas wypoczynku, rodzinnych spotkań i niezbędnej refleksji.

****

Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości, wzajemnego zrozumienia i życzliwości oraz serdecznych spotkań w gronie rodziny.

****
spokojnych Świąt, wytchnienia, odpoczynku w gronie najbliższych. Pięknie dziękuję za wsparcie i wysłuchanie mnie w trudnym dla mnie czasie , coraz rzadziej jest taka możliwość w tym skomplikowanym świecie.

Ks Jan Twardowski
Baranku Wielkanocny

Baranku Wielkanocny coś wybiegł z rozpaczy
z paskudnego kąta
z tego co po ludzku się nie udało
prawda, że trzeba stać się bezradnym
by nie logiczne się stało
Baranku Wielkanocny coś wybiegł czysty
z popiołu
prawda, że trzeba dostać pałą
by wierzyć znowu

****

Najserdeczniejsze życzenia zdrowych, pogodnych i wesołych świąt Wielkanocnych. Niech świąteczny czas będzie dla Was czasem radości i uśmiechu. Życzymy wszelkiej pomyślności na te szczególne dni

****

Uprzejmie proszę o przyjęcie najlepszych życzeń zdrowych i wesołych Świąt Wielkanocnych - Radosnego Alleluja dla Ciebie oraz Najbliższych.

***

Bytem nieskazitelnym
Nowe odsłania
Zapisując siebie

W nieustającym przekazie Zmartwychwstania Pańskiego wiele radości

****

Życzymy Wam radosnych i rodzinnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Jak to pięknie napisał ks. Twardowski, że właśnie One przypominają nam Jezusa zmartwychwstałego, który jako człowiek przebył ludzkie życie, cierpienia, straszną śmierć i w cierpieniach, kłopotach życiowych przedarł się do Pana Boga i do Niego przeniósł nasze człowieczeństwo.
Żebyśmy nie patrzyli na nasze kłopoty, cierpienia, śmierć jak na nieszczęście, ale jak na przedzieranie się do Boga. Jest to w życiu takie trudne, trudniejsze od wspinaczki na górę oraz wszelkiej pomyślności

****

Z okazji Świąt Wielkiej Nocy życzę:
Wiele spokoju , optymistycznej zadumy oraz samych bardzo radosnych chwil w atmosferze bliskości z Najbliższymi- Ukochanymi !

****

wielu łask Wielkanocnych, odrodzenia, nadziei i spokojnej pogodnej refleksji nad światem i jego dobrem choć ukrytym i mniej widocznym niż ciemna strona ludzkiej natury

****

Jest w Wielkanocy tragizm Krzyża i męki ludzkiej zamyślenia. Jest w Wielkanocy radość wiary i Zmartwychwstania przypomnienie. Trzeba uwierzyć Aniołom i wołać: nie smućcie się, Pan Zmartwychwstał! Niech będzie wiosna - mimo chłodów, radość - mimo smutków, szczęście - mimo trudów życia, nadzieja mimo beznadziei. Paschalnej radości na Święta Zmartwychwstania

***
uprzejmie proszę o przyjęcie serdecznych życzeń świątecznych. Niech nadchodzące Święta Wielkiej Nocy przyniosą Panu i Rodzinie same radosne i szczęśliwe dni oraz będą doskonałą okazją do spędzenia wspaniałych chwil w gronie najbliższych. Niech ten wyjątkowy czas będzie pełen wiary, nadziei i miłości. Uprzejmie proszę o przyjęcie tych życzeń

****

Życzenia ciepłe, jak tchnienie wiosny, składam Panu Profesorowi w ten czas radosny. Niech wszystkie troski będą daleko, a dobro płynie szeroką rzeką. Zdrowych, Spokojnych, Rodzinnych Świąt Wielkanocnych oraz Wielu Łask Bożych od Zmartwychwstałego Chrystusa

****

Zanurzyć się w chwili obecnej i umieć ją smakować,
Bo teraźniejszość jest dotknięciem wieczności w nowym życiu…
Wyprzedzić świt… i „Zmartwychwstać”!
Schować się za Miłość, niech Ona przez nas świeci…
..Światła nowego spojrzenia…

****
Vážený pane profesore dovolte mi, abych Vám blahopřál ke svátkům jara a oslavě života, kdy celý křesťanský svět vzhlíží k nebesům. S vřelým pozdravem

****
„W Zmartwychwstaniu Jezusa została osiągnięta nowa możliwość człowieczeństwa,
która dotyczy wszystkich i otwiera dla ludzkości przyszłość, nowy rodzaj przyszłości.”
Benedykt XVI, (Opera Omnia, t. 6/1: Jezus z Nazaretu, Lublin 2015, s. 550).

Życzę błogosławionych Świąt Zmartwychwstania, pogody ducha i radości paschalnej na każdy dzień pracy i odpoczynku

****
Niech nadchodzące Święta doprowadzą do codziennego Zmartwychwstawania naszego Sumienia, Uczuć i Postaw, tak abyśmy mogli zawsze i wszędzie patrzeć prosto w oczy innym ludziom... Z najlepszymi życzeniami

****
Pozwolę sobie złożyć Panu życzenia radosnych, pełnych wiary, dobroci i miłości Świąt Wielkiej Nocy.

****

Radostné Veľkonočné sviatky: nech Ti prinesú Radosť zo Života a Svetlo v Duši

****

prajem Tebe a Tvojej rodine požehnané a radostné prežitie sviatkov Veľkej noci.

****

Maly zajko rano vstal, veselo sa usmieval,nesie pozdrav krátky na velkonocne sviatky. Vela nadeje a sily, aby ste v zdravi a spokojnosti zili. Milostiplne radostne Velkonocne sviatky zo srdca zelaju

***
Mocy na co dzień, nadziei w chwilach trudnych, mądrości, która wskazuje drogę.
Wschodzące Słońce Świąt Wielkanocnych niech umacnia nadzieję i daje radość na każdy dzień.


















03 kwietnia 2015

Jubileusz profesora nauk wojskowych i pedagogiki Jerzego Kunikowskiego oraz Prezesa Łódzkiego Towarzystwa Naukowego prof. Stanisława Liszewskiego



Jubileusz 70. urodzin i 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej obchodził profesor zwyczajny, doctor honoris causa Jerzy KUNIKOWSKI z Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach oraz Wyższej Szkoły Nauk Społecznych - PEDAGOGIUM w Warszawie.

Ogromnie żałowałem, że nie mogłem uczestniczyć w przygotowanej z tej okazji uroczystości na Wydziale Humanistycznym, gdyż w tym samym dniu i o tej samej porze odbywało się posiedzenie Prezydium Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów. Wielokrotnie Komisja korzystała z doświadczenia, mądrości i wysokiego taktu osobistego Profesora w recenzowaniu wniosków z zakresu pedagogiki oraz nauk o bezpieczeństwie, toteż jestem przekonany, że będzie to nadal możliwe. Jubilat jest w tym zakresie wybitnym autorytetem naukowym, o czym świadczy Jego służba w ciągu mijających właśnie czterdziestu lat pracy akademickiej, na rzecz polskiej edukacji oraz narodowego bezpieczeństwa.

Profesor J. Kunikowski jest autorem "Słownika podstawowych terminów wiedzy i edukacji dla bezpieczeństwa". W swoich monografiach naukowych oraz pracach zbiorowych, które były najczęściej pokłosiem konferencji podejmował kwestie wychowania patriotyczno–obronnego, jego tradycji i współczesności, konfliktów oraz zagrożeń w życiu dziecka, edukacji obronnej oraz przygotowywania dzieci i młodzieży do działań w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Dzisiaj ta problematyka znajduje się w centrum zainteresowań nauk o bezpieczeństwie i pedagogiki społeczno-obronnej. Jubilat wypromował 16 doktorów. Przez dwie kadencje pełnił funkcję Dziekana Wydziału Humanistycznego UPH w Siedlcach.


W Łódzkim Towarzystwie Naukowym nastąpi zmiana na stanowisku Prezesa. Po dwudziestu czterech latach kierowania tym Towarzystwem zrezygnował z dalszego kandydowania do tej funkcji profesor Stanisław Jan Liszewski, znakomity polski geograf, specjalista od geografii osadnictwa, a w szczególności geografii miast, profesor, także były rektor Uniwersytetu Łódzkiego (1996-2002). W tym roku Profesor będzie także obchodził swój jubileusz, bowiem urodził się w dn. 11 listopada 1940 w Łodzi. Studia magisterskie z geografii ukończył w 1963 r. w siedem lat później obronił dysertację doktorską, a w 1977 r. uzyskał habilitację. Wszystkie awanse naukowe przeprowadzał w macierzystym Uniwersytecie. W 1990 Prezydent RP nadał mu tytuł profesora zwyczajnego. W 2011 został wyróżniony tytułem doktora honoris causa Politechniki Łódzkiej

Prof. Stanisław Liszewski przewodniczy Kapitule prestiżowej w naukach pedagogicznych Nagrody Łódzkiego Towarzystwa Naukowego Im. Profesor Ireny Lepalczyk na najlepszą rozprawę naukową z pedagogiki społecznej. Warto odnotować wśród wielu Jego funkcji takie jeszcze jak: Przewodniczący Komitetu Narodowego do Spraw Współpracy z Międzynarodową Unią Geograficzną przy Wydziale Nauk o Ziemi i Nauk Górniczych PAN, członek Komitetu Narodowego do Spraw Współpracy z Międzynarodową Radą Nauki przy prezydium PAN, były dyrektor Instytutu Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego. Poza tym jest członkiem wielu innych organizacji naukowych, autorem licznych publikacji naukowych, promotorem i recenzentem wielu prac doktorskich i habilitacyjnych.

Szczególnie jestem wdzięczny Profesorowi S. Liszewskiemu za przewodniczenie Kapitule Nagrody ŁTN, bowiem od początku jej istnienia zawsze troszczył się o to, by rozstrzygnięcia profesorskiego gremium były najwyższej jakości.

02 kwietnia 2015

Ministra edukacji może spać spokojnie ... do wyborów


Wczoraj poinformowałem w Facebooku, że z dniem 15 kwietnia br. otrzymam powołanie na stanowisko Pełnomocnika Pani Premier ds. reformy ustrojowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Zarazem przeprosiłem, że ze względu na liczne obowiązki, jakie wiążą się z nową rolą, nie będę mógł odpowiadać na korespondencję. Przegotowuję bowiem przeniesienie MEN do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, żeby edukacja miała wreszcie charakter kulturowy, a nie rynkowy.

Na krótką informację zareagowali czytelnicy fejsa Ich reakcje na mój wpis w Facebooku były ambiwalentne: od wypowiedzi osób tym zachwyconych, po takie, które nie dały się nabrać. Wczoraj bowiem był 1 kwietnia, a zatem prima aprilis. Podzielę się zatem najbardziej charakterystycznymi reakcjami na mój wpis, przedzielając każdy innym memem politycznym o charakterze edukacyjnym:

W I grupie pojawiły się następujące komentarze:

Panie Profesorze gratuluję


Gratuluję i życzę sukcesu w trudnej drodze wprowadzania zmian.



Gratulacje.


Wreszcie Ktoś z normalnym spojrzeniem na rzeczywistość i ustawy. Praktyk nie teoretyk. Gratuluję.


Nareszcie.


Gratuluję i życzę powodzenia w dalszej karierze.

Mam nadzieję, że to nie żart! Gratuluję Panie Profesorze!


Proponuje pierwszą reformę
1. Zaorać




Druga reforma:
2. Budyń zasadzić




Wśród niedowiarków miały miejsce następujące komentarze:

Szkoda, że to prima aprilis...




1 kwietnia.


Obawiam się, że to 1.04.


Prima A.?


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA ,,,



Aj, ten pierwszy kwietnia...


Dzwoniłem do Pani Premier - potwierdziła.


Wczoraj przy kawie nie wspominała.


Brzmi wręcz nieprawdopodobnie... choćby dlatego, że kręgi rządowe musiałyby nagle przejść metamorfozę intelektualną i otoczenia dworskiego, żeby usłyszeć o takiej Postaci. A jak nas zaskakują to tylko in minus.


Pewnie Pan Profesor jeszcze nie wie, że ja wtedy będę ministrą.


Szkoda, że dziś jest 1 kwietnia!


Panie Profesorze serdecznie dziękuje za wczorajsze spotkanie w Ministerstwie było dla mnie wielkim wyróżnieniem Pozdrawiam


Była jeszcze trzecia grupa osób, które początkowo dały się wkręcić, ale po zapoznaniu się z opiniami niedowiarków, napisały:

O, rety!!! Chyba ma Pani rację. Zapomniałam, że dzisiaj 1.04.




Udało się Panu wkręcić nas!


Też uwierzyłam, gratuluję poczucia humoru Panie Profesorze, ale może, może ????

Czyżbym dała się nabrać? Ale jednak trzeba mieć nadzieję. Tak czy inaczej gratuluję pomysłu.


((Źródło memów: Fb) 

01 kwietnia 2015

Zapowiada się socjalistyczna polityka władz Łodzi w zakresie edukacji przedszkolnej






To dość rzadka sytuacja, by w tak wielkim mieście, jakim jest Łódź, były wolne miejsca w przedszkolach. Jeszcze dwa lata temu można było (z perspektywy rodzica) tylko marzyć o takiej sytuacji, w której nareszcie staje się on "klientem", podmiotem oczekującym zaspokojenia jego potrzeb w zakresie instytucjonalnej opieki nad jego dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Kiedy jednak obecny wiceprezydent miasta Łodzi Tomasz Trela (SLD), który jest odpowiedzialny za edukację, formułuje opinię: "Przez wiele lat łodzianie przyzwyczaili się , że miejsc w przedszkolach brakuje. Chcemy przełamać ten stereotyp" - to krew w żyłach bulgoce ze względu na ewidentne wprowadzanie mieszkańców w błąd. Rozumiem, że trwa kampania prezydencka i w czerwonej Łodzi SLD chce koniecznie zapewnić swojej kandydatce jak największe poparcie, ale nie wolno operować fałszywymi diagnozami.

W tym, drugim co do wielkości mieście, podobnie jak we wszystkich pozostałych, niemożliwe było uzyskanie miejsca w publicznym, gminnym przedszkolu, gdyż liczba miejsc była mniejsza od liczby chętnych. Właśnie dlatego powstawały jak grzyby po deszczu prywatne przedszkola, niektóre tylko i wyłącznie w celach biznesowych (z kadrą źle opłacaną przez właściciela, często oszukiwaną, wykorzystywaną, bo nieobjętą Kartą Nauczyciela). Także w ramach inicjatyw organizacji pozarządowych powstawały placówki doraźnych form pracy opiekuńczej z małymi dziećmi.

Czyżby wiceprezydent nie pamiętał, jak to jego socjalistyczna partia protestowała przeciwko takiemu stanowi rzeczy? Dość łatwo jest wejść do wypielęgnowanego już ogrodu przez poprzednich gospodarzy i pochwalić się jego pięknem, kiedy niczego samemu się w tym zakresie nie uczyniło. Mamy w Łodzi falę niżu demograficznego oraz przejęcia przez szkoły podstawowe sześciolatków, które "zwolniły" miejsca po sobie. To także one są głównym sprawcą zaistnienia wolnych miejsc w przedszkolach, a nie dotychczasowo ich gorsza oferta edukacyjna czy tym bardziej - lepsza władza samorządowa. No, ale do lewicowej propagandy, półprawd, podobnie jak do socjotechniki władzy w zakresie manipulacji społeczeństwem już się nie tylko przyzwyczailiśmy, ale także zaczynamy właściwie odczytywać oblicze ich rzekomej troski.

W propagandzie operuje się danymi w wybiórczy sposób, by pokazać wspaniałomyślność rządzących. Oto w Łodzi mieszka obecnie ok. 18 tys. dzieci w wieku przedszkolnym, a więc trzy-, cztero,- i pięciolatków. Tymczasem, o ile pięciolatki muszą być objęte wychowaniem przedszkolnym, to już trzy, - i czterolatki absolutnie nie. Tymczasem lewicowy wiceprezydent chciałby, żeby - jak w PRL - rodzice oddali swoje maluchy instytucji, by SLD mogło wykazać się w roku wyborczym swoim sukcesem.

Na szczęście dzieci jeszcze nie są własnością ani lewicy, ani prawicy, ani liberałów czy anarchistów (ci, to chyba w ogóle nie mają dzieci), nie są własnością państwa, ani gmin. Ich rodzice mogą sami decydować o tym, kto, w jaki sposób i jak długo będzie opiekował się ich dziećmi, wspomagał ich rozwój, edukował je itd. Dostępne zatem 15,5 tys. miejsc w publicznych przedszkolach jest ponad normę potrzeb i oczekiwań rodziców, którzy nie muszą ulegać medialnej propagandzie czy wtłaczanym im mitom przez samorządowców.

Wydział Edukacji UMŁ wyda zatem zbytecznie pieniądze na akcję promowania zapisów do przedszkoli w ramach zorganizowanego przez wiceprezydenta festynu. Sam pomysł na reklamowanie publicznej opieki nad dziećmi, który polega na tym, by m.in. co godzinę prezentowało się w specjalnie wystawionym namiocie w pasażu Schillera kolejne z 30 przedszkoli (spośród 146,które rekrutują w tym roku podopiecznych) jest niewiele wart, gdyż rodzice i tak nie będą mieli okazji do porównania ich ofert czy warunków.

(fot. Łódź - centrum miasta)

SLD woli jednak wydać z budżetu miasta pieniądze na te fajerwerki, akcje, by móc ogłosić publicznie swoje zaangażowanie i troskę. O kogo? O dzieci? O zagrożonych pracą nauczycieli przedszkoli? A może o kolejną szansę na rozdawanie przy tej okazji ulotek o kandydatce na prezydenta lub materiałów z własnym logo? A może należałoby przypomnieć wiceprezydentowi wyniki badań łódzkich socjologów na temat wyludniania się tego miasta? Łódź jest w czołówce miast, z których ucieka młode pokolenie. Miasto się starzeje. Wiceprezydent powinien zakładać domy spokojnej starości, hospicja, budować domy dla coraz biedniejszych mieszkańców, rozwijać opiekę socjalną, to może i SLD wygra tu kiedyś jakąś kampanię. Tylko czy chorzy, biedni i starzy pójdą do urn wyborczych? Obawiam się, że do innych...

31 marca 2015

Zmarł psychopedagog Stanisław Rogala










Z przykrością informuję, że w dniu 29 marca 2015 r. zmarł dr hab. Stanisław Rogala, psycholog, człowiek wielki sercem, do ostatnich chwil ciekawy świata i wiedzy, miłujący ludzi, naukowiec z pasji i rozumu.

Profesor był już na emeryturze, ale nadal czynnie kształcił specjalistów w zakresie psychologii i pedagogiki społecznej w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Opolu, gdzie kierował Zakładem Wpływu Społecznego. Wcześniej pracował na Uniwersytecie Opolskim, na Wydziale Historyczno-Pedagogicznym, w Instytucie Psychologii. O tym, jak bardzo miłował nauki psychologiczne i pedagogiczne oraz swoją profesję najlepiej świadczą jego publikacje naukowe, które wydawał w ostatnich latach, skupiając się przede wszystkim na geragogice i psychologii starości. Znajdziemy wśród nich m.in.:

Rogala S., Psychologiczno–społeczne uwarunkowania procesu starzenia się człowieka, WSZiA, Opole 2007.

Rogala S., Społeczna empatia a ludzie starsi, Opole 2009.

Rogala S., Starość i jej konsekwencje społeczno-rodzinne, red. S. Rogala, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole 2010.

Rogala S., Pamiętaj o swojej starości, red. S. Rogala, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole 2011.

Pedagodzy pamiętają pisma pomniejsze Profesora UO na temat problemów wychowania dzieci i młodzieży w procesie eurointegracji; efektywności edukacyjnej w kształceniu młodzieży akademickiej; nauczycielskiej refleksji; z tanatopedagogiki - pedagog wobec umierania czy na temat przymusu w wychowaniu młodzieży.

Przedstawiciele nauk społecznych, którzy podejmują problematykę badawczą z pogranicza andragogiki i geragogiki czy gerontologii społecznej niewątpliwie będą korzystać z rozpraw zmarłego Profesora.

Rodzinie, przyjaciołom i współpracownikom Profesora przekazuję wyrazy współczucia.

30 marca 2015

PEDAGOGIKA POEZJI - POEZJA PEDAGOGIKI





















W minionym tygodniu, z okazji Światowego Dnia Poezji, odbyło się na Wydziale Nauk Pedagogicznych Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie bardzo ciekawe spotkanie właśnie z tym gatunkiem sztuki literackiej oraz jego twórcami. Organizatorem była pani dr Teresa Lewandowska - Tarasiuk, która kieruje PRACOWNIĄ WYCHOWANIA LITERACKIEGO, a od szeregu lat prowadzi cykliczne konferencje naukowe SŁOWA – OBRAZY – DŹWIĘKI.

W krótkiej relacji z tej inicjatywy pisze, że po raz kolejny uczestnicy spotkania przekonali się, że chcą rozmawiać o poezji.... także środkami jej wyrazu. Byli wśród nich poeci z naszego, akademickiego środowiska, a mianowicie prof. Lesław Pytka i dr Beata Szurowska. W spotkaniu z poezją uczestniczył też naczelny redaktor periodyku "Poezja dzisiaj", a zarazem poeta - Aleksander Nawrocki i wielu innych.

Na ogłoszony przez Pracownię konkurs poetycki dla studentów APS wpłynęło bardzo dużo wierszy młodego pokolenia. Cieszył się on zatem dużym zainteresowaniem jak na jedną Akademię.

JM Rektor prof. APS Jan Łaszczyk ufundował symboliczne nagrody-statuetki, które zostały wręczone tegorocznym laureatom. Były zatem zaprezentowane wiersze i ich autorzy, zaś pani dr T. Lewandowska-Tarasiuk prowadziła to spotkanie i komentowała jego przebieg m.in. odwołując się do wybranych wierszy Danuty Muchy, śp. Ireny Conti Di Mauro, a nawet przywoływano fragmenty narracji z mojego blogu. Niestety, nie mogłem być razem z uczestnikami tego wspaniałego wieczoru, gdyż już byłem w drodze na Zjazd Czeskiej Pedagogiki. Bardzo dziękuję za przekazanie jednego z nagrodzonych tekstów poetyckich naszej studentki..., studentki pedagogiki APS - pani Karoliny Swend p.t. Sztuka Pedagogiki


Cóż ma poezja do pedagogiki?

Że się tą samą literą zaczynają oba rzeczowniki?

Czy bardziej chodzi o proces tworzenia

Dzieła literackiego lub ludzkiego istnienia?

Skojarzenie pewne w mej głowie powstaje,

Że pedagogika czasem poezją się staje,

Gdy nauczyciel z zapałem do pracy przychodzi,

Uśmiechem obdarza, nikomu palcem nie grozi.

Uczniowie chętnie z Nim współpracują,

Tańczą, śpiewają, wciąż eksperymentują.

Niezwykła to wizja nauczyciela-sztukmistrza,

Lecz by to uczynić potrzeba tytułu magistra.

Dlatego wracam prędko do nauki,

By z pedagogiki stworzyć dzieło sztuki.



Mogę zatem podzielić się wierszem, jaki przywiozłem ze Zjazdu Czeskich Pedagogów, w trakcie którego własną poezję w połączeniu z malarstwem prezentowali studenci i ich wykładowcy z Południowoczeskiego Uniwersytetu w Czeskich Budziejowicach.



KRAINA Z BIAŁYM KLINEM

Zamykam oczy

Znowu jestem

W łaskawej zieleni

Na pożądanym łonie

Przełamuję senność

Nie pierwszy już raz

Jeszcze chwila zwłoki

W tak twórczej ciszy.

Nie spoglądam na bok

Poszukując oparcia

W cieniu zadumania

W krainie

Z białym klinem



Nie wszyscy nasi pedagodzy wiedzą, że wiersze piszą także współcześni nam pedagodzy, jak: Maria Dudzikowa, Czesław Banach, Czesław Kupisiewicz, Adam Zych czy psycholog twórczości - Stamisław Leon Popek.



29 marca 2015

Jak lewicowe media wprowadzają w błąd opinię publiczną



W weekendowym wydaniu "Gazety Wyborczej" Maciej Orłowski opublikował artykuł pt. "On "siewcą", ona "glebą", czyli edukacja seksualna" (GW z dn.28-29.03.2015, s. 6). Nie polemizuję z jego treścią, bo jest ona jednoznacznie jednostronnym elementem w wojnie światopoglądowej w naszym kraju, której lewą stronę od lat współfinansuje i wzmacnia redakcja tej gazety.

Zwracam w dzisiejszym wpisie uwagę na dwie sprzeczności i zafałszowania, które wbija się do świadomości Polaków, mimo że nie mają one nic wspólnego z prawdą albo są przykładem hipokryzji politycznej i braku odpowiedzialności za słowo oraz za instytucje publiczne czy urzędy państwowe.

Pierwsze fałszerstwo polega na tym, że oto pan Maciej Orłowski przytacza gęsto i często wypowiedzi pani dr Marii Pawłowskiej, pod której nazwiskiem - a nawet w wyróżnionej przez redakcję ekspozycji danych - podaje się, że jest wykładowczynią PAN. Ma to wzmocnić w odbiorze przekaz, jakoby reprezentowała ona Polską Akademię Nauk. Jest to, moim zdaniem, skandaliczne nadużycie, na które powinny reagować władze Polskiej Akademii Nauk, tym bardziej po mającym miejsce, a szeroko omawianym także przez tę Gazetę - konflikcie w Instytucie Nauk Ekonomicznych PAN w związku z patologią prowadzonych tam studiów podyplomowych.

Rzecz bowiem dotyczy prowadzonych przez niektóre instytuty PAN studiów podyplomowych. Otóż w Instytucie Badan Literackich PAN prowadzone są studia podyplomowe Gender Studies i podyplomowe studia „Strategie zmian na rzecz równości. Gender mainstreaming” mimo, że nie jest to jednostka powołana do kształcenia zawodowego, tylko naukowego i do prowadzenia badań naukowych oraz kształcenia kadr naukowych. Zapisano jednak w Statucie IBL prowadzenie także studiów podyplomowych, by zapewne mieć środki na przeżycie (budżety jednostek PAN są żałośnie niskie).

Instytut Badań Literackich PAN informuje na swojej stronie o tym, jakie instytucje wspierają jego działalność. Otóż wśród czterech instytucji, a są to bardzo szacowne podmioty: Fundacja "Akademia Humanistyczna"; Fundacja "Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych"; Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" i Zespół Badań Obszarów Trzecich Literatury nie znajdą Państwo Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny oraz Grupy Edukatorów Seksualnych "PONTON", którą reprezentuje właśnie pani dr M. Pawłowska. Jakim prawem zatem posługuje się ona szyldem PAN, skoro nie jest ani pracownikiem Akademii, ani też współpracownikiem? W Radzie Naukowej IBL, w której zasiadają przecież także doktorzy, nie ma pani M. Pawłowskiej. Może jej członkowie i dyrekcja nie wiedzą, jakich mają tzw. wykładowców?

To, że w ramach prowadzonych studiów podyplomowych ktoś z grona kierownictwa IBL powierzył tej pani prowadzenie jednego tematu czy zajęć na umowę nie jest żadnym upoważnieniem do posługiwania się statusem wykładowcy PAN. Ponton jest - jak podaje to także GW - "grupą edukatorów przy lewicowej Federacji na rzecz Kobiet i Planowania Rodziny." Czyżby szacowny IBL stał się teraz agendą, przybudówką dla tego typu organizacji?

Druga kwestia, jaką dostrzegam w artykule M. Orłowskiego - dotyczy stosunku Ministerstwa Edukacji Narodowej do uznawalności podręczników szkolnych. Otóż cytowana w artykule rzeczniczka MEN Joanna Dąbek - z niedostrzeganą u siebie hipokryzją, lamentuje wraz z autorem tego tekstu nad tym, że przekazywana wiedza w podręcznikach do przedmiotu "Wychowanie dożycia w rodzinie" powinna być bezstronna i nie powinna być dyspozycyjna. Ten fragment wywołał u mnie śmiech i niedowierzanie, że ktoś z takim poglądem może reprezentować ten urząd. No, ale skoro i dziennikarka może być ministrem edukacji, to już nic mnie nie dziwi, szczególnie po prowadzeniu przez nią kampanii politycznej z wykorzystaniem do tego celu właśnie MEN.

Hipokryzja pani J. Dąbek ujawnia się w następującym zdaniu: "Też chcielibyśmy, aby podręczników do WDŻ było więcej, ale to nie my je piszemy. Decyzja o ich publikacji należy do wydawców". Jak zatem rozumieć decyzję jej zwierzchniczki o tym, że do wczesnej edukacji ma być tylko jeden podręcznik i to napisany przez niekompetentnych "swoich" autorów, o czym świadczą nareszcie i częściej ujawniane opinie nauczycieli? Czyżby MEN przygotowywało teren do przejęcia formacji światopoglądowej w edukacji seksualnej w Polsce?