Od kilkudziesięciu lat jestem niezmiennie przeciwnikiem wszelkich rankingów, gdyż ich wiarygodność jest niska, wbrew podawaniu przez redakcję czasopism metodologii ich konstruowania. Ten KICZ PUBLICYSTYCZNY nadaje się do śmieci, toteż całe szczęście, że nie trzeba kupować miesięcznika, by zapoznać się z jego treścią i utwierdzić w powyższej ocenie.
Przyjęte kryteria oceny uczelni, a także tego, jaki jest rzekomo poziom kształcenia w nich studentów na poszczególnych kierunkach mają w dużej mierze intersubiektywną wartość. Tzw. dane obiektywne są częściowo niezależne od uczelni, które prowadzą kształcenie, bo np. jaki wpływ mają na dobór kandydatów. Oceny są oparte na domysłach, opiniach, konflikcie interesów tych, którzy wypełniają stosowne formularze. Zupełnie niezrozumiałe jest przypisanie 10% punktów na pedagogice za ... wyniki egzaminu lekarskiego lub aplikacje prawnicze:
Jak jakaś uczelnia nie wypełni przesłanych jej formularzy rankingowych, to wypełni je za nią redakcja. Czy tak rośnie lipa?
Przykład? Bardzo proszę, z mojej dyscypliny i kierunku kształcenia, jakim jest PEDAGOGIKA. Piszę o tym bez jakichkolwiek rozczarowań, żalu czy pretensji. Po prostu widzę po danych, jak wciska się czytelnikom przysłowiowy kit.
Oto mamy tzw. ranking kształcenia na kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA. Sprawdzam:
Miejsce 2020
|
Nazwa uczelni
|
WSK
|
1
|
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
|
100
|
2
|
Uniwersytet Warszawski
|
90.7
|
3
|
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
|
76.5
|
3
|
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
|
76.5
|
5
|
Uniwersytet Śląski w Katowicach
|
66.4
|
6
|
Uniwersytet Gdański
|
65.2
|
7
|
Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
|
64.3
|
8
|
Uniwersytet Łódzki
|
59.2
|
8
|
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
|
59.2
|
10
|
Warszawski Uniwersytet Medyczny
|
58.5
|
11
|
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
|
54.5
|
12
|
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
|
53.3
|
13
|
Akademia Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie
|
50.0
|
14
|
Uniwersytet Szczeciński
|
48.0
|
15
|
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
|
44.6
|
16
|
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
|
33.4
|
Co widzę? W tabeli umieszczono UNIWERSYTET ŁÓDZKI, w którym od lat nie kształci się na kierunku pedagogika specjalna. Co to zatem za kit??? Nie sprawdzam, czy podobnie jest w innych uczelniach. Informuję jedynie o POSTPRAWDZIE, o FAŁSZU, jakim posługuje się redakcja PERSPEKTYW.
Jest też ranking kształcenia na kierunku PEDAGOGIKA. Nie dyskutuję z jego wynikami, bo akurat w UŁ jest ono prowadzone. Trudno jest dyskutować z wynikiem własnej uczelni, ale skoro na II miejscu jest Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej, co bardzo mnie cieszy, bo rzeczywiście uzyskała w ub. roku uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora, to jednak dziwi mnie dużo niższa pozycja liczącej sobie prawie 100 lat Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, która ma uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego i nieporównywalnie z WSB nie tylko lepszą i liczniejszą kadrę kadrę naukowo-dydaktyczną.
Jeszcze niżej jest SGGW i ATH w Bielsku - Białej, co mnie akurat nie dziwi, bo te szkoły nie posiadają żadnych uprawnień akademickich w kwalifikowaniu naukowych kadr pedagogicznych. Są jednak wyżej niż UŁ, którego wydział Nauk o Wychowaniu ma zdecydowanie i obiektywnie lepszy kapitał kadrowy i dydaktyczny. Tak można rzecz jasna porównywać ze sobą każdą z 31 szkół wyższych, które umieszczono w tym rankingu.
Nie będę tego czynił, bo zaraz obrażą się niektórzy, że podważam tak ważny ranking, gdyż UŁ zajmuje w nim 13 miejsce. A niechby było i na 31, co za różnica? W końcu jest to tylko lipna zabawka w rękach publicystów, którzy narzekają w polskiej polityce na populizm i kryzys moralny. Sami przyczyniają się do niego.