Środowisko akademickie czekało na ten wykaz pół roku, o czym pisałem już wcześniej. Z dniem 17 września został opublikowany zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania kategorii naukowej jednostkom naukowym (Dz. U. 2012 r. poz. 877), w formie komunikatu wykaz czasopism naukowych, który składa się z 3 części:
1. Części A- zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych posiadających współczynnik wpływu Impact Factor (IF), znajdujących się w bazie Journal Citation Reports (JCR);
2. Części B - zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych nieposiadających współczynnika wpływu Impact Factor (IF);
3. Części C- zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych znajdujących się w bazie European Reference Index for the Humanities (ERIH).
Dotychczas obowiązująca lista czasopism punktowanych w części B został poszerzona o wiele periodyków, które są ważnym medium w upowszechnianiu wyników prac naukowo-badawczych także pedagogicznego środowiska. Ministerstwo miało wpływ jedynie na wykaz w części B, bowiem o znalezieniu się m.in. polskich czasopism pedagogicznych na liście A i C decydują ośrodki i gremia naukowe poza granicami naszego kraju. Dobrze się zatem stało, że z dotychczasowego wykazu MNiSW w części B wyłączyło już te periodyki, które były w wykazach A i C, a poszerzyło go o wiele nowych lub już istniejącym w tym wykazie podwyższono liczbę punktów. Dzięki temu pedagodzy wszystkich pokoleń i środowisk akademickich - publicznych i niepublicznych, uczelni akademickich i wyższych szkół zawodowych mają wreszcie informację o tym, jak wysoko będzie punktowana ich rozprawa, która została zamieszczona w czasopiśmie z listy B.
Znalazły się na niej następujące czasopisma drukowane (nr ISSN):
Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika (0860-1232) - 1 pkt
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Securitate et
Educatione Civili (2082-0917) - 1 pkt
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione (2081-3325) - 1 pkt
Biuletyn Edukacji Medialnej (1733-0297) - 8 pkt
Biuletyn Historii Wychowania (1233-2224) - 5 pkt
Chowanna - (0137-706X) - 7 pkt.
CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO (1734-5537) - 4 pkt
Dyskursy Młodych Andragogow (2084-2740) - 4 pkt
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. (1644-6526) 3 pkt
Edukacja - Technika - Informatyka (2080-9069) 5 pkt
Edukacja Biologiczna i Środowiskowa (1643-8779) 4 pkt
Edukacja Ekonomistow i Menedżerow. Problemy. Innowacje. Projekty (1734-087X) 5 pkt
Edukacja Muzyczna (1895-8079) 1 pkt
Edukacja Otwarta (1642-5227) 3 pkt
Edukacja Ustawiczna Dorosłych (1507-6563) 7 pkt
Forum Oświatowe (0867-0323) - 4 pkt
Gerontologia Polska (1425-4956) 5 pkt
Glottodidactica (0072-4769) 6 pkt
HORYZONTY WYCHOWANIA (1643-9171) 7 pkt
Journal of Educational Media, Memory and Society (2041-6938) 4 pkt
Journal of Science Education (0124-5481) 6 pkt
Kognitywistyka i Media w Edukacji (1643-6938) 3 pkt
Kwartalnik Edukacyjny (1230-7556) 2 pkt
NEODIDAGMATA (0077-653X) - 5 pkt
Niepełnosprawność i Rehabilitacja (1642-1981) - 5 pkt
Niepełnosprawność. Połrocznik naukowy (2080-9476) 4 pkt
Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace Komisji PAU do
Oceny Podręcznikow Szkolnych (1733-5175) - 1 pkt
PAEDAGOGIA CHRISTIANA (1505-6872) - 6 pkt
Pedagogia Ojcostwa (2082-3487) - 4 pkt
Pedagogika Katolicka (1898-3685) - 4 pkt
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA (1642-672X) - 5 pkt
Pedagogika Szkoły Wyższej (2083-4381) - 2 pkt
Pedagogika, Psihologia ta Mediko-Biologicni Problemi Fizicnogo Vihovanna i
Sportu (1818-9172) - 3 pkt
Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika (1734-185X) - 4 pkt
Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. S. Edukacja
Techniczna i Informatyczna (1897-4058) - 2 pkt
Problems of Education in the 21st Century (1822-7864) - 9 pkt
PROBLEMY WCZESNEJ EDUKACJI (1734-1582) - 7 pkt
Przegląd Badań Edukacyjnych (1895-4308) - 4 pkt
Przegląd humanistyczny. Pedagogika. Politologia. Filologia (2080-931X) - 1 pkt
PRZEGLĄD PEDAGOGICZNY (1897-6557) - 3 pkt
RESOCJALIZACJA POLSKA (2081-3767) - 2 pkt
ROCZNIK ANDRAGOGICZNY (1429-186X) - 7 pkt
Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN (0079-3418) - 5 pkt
Rocznik Pedagogiczny (0137-9585) - 6 pkt
Roczniki Pedagogiczne (2080-850X) - 2 pkt
Rozprawy z Dziejow Oświaty (0080-4754) - 5 pkt
Społeczeństwo i Edukacja (1898-0171) - 4 pkt
Społeczeństwo i Rodzina (1734-6614) - 7 pkt
STUDIA DYDAKTYCZNE (1230-1760) - 2 pkt
Studia nad Rodziną (1429-2416) - 6 pkt
Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne (1730-6795)- 2 pkt
Studia Pedagogiczno-Artystyczne (Studies in Pedagogy and Fine Arts) (1644-8693) - 2 pkt
Studia z Teorii Wychowania (2083-0998) - 4 pkt
SZKOŁA SPECJALNA (0137-818) - 4 pkt
Wychowanie Fizyczne i Sport (Physical Education and Sport) (0043-9630) - 4 pkt
Wychowanie na co dzień (1230-7785) - 4 pkt
Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich (1230-3720) - 2 pkt
Zamojskie Studia i Materiały. Seria: Pedagogika (2084-5405) - 5 pkt
ZARZĄDZANIE I EDUKACJA (1428-474X) - 5 pkt
Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin - Seria Pedagogiczna (2082-2944)- 1
pkt
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka - 1 pkt
Wszystkim zespołom redakcyjnym i jednostkom wydającym powyższe czasopisma serdecznie gratuluję, bo znalezienie się lub utrzymanie na liście B jest niewątpliwie efektem ich wieloletniej pracy zespołowej. Pedagogów zachęcam do kierowania swoich artykułów nie tylko do tych czasopism, ale także periodyków, które albo nie zostały jeszcze skierowane do oceny, albo na nią - zdaniem komisji MNiSW - jeszcze nie zasłużyły. Tak jedne, drugie, jak i trzecie stają się dla nas niezwykle ważnym medium do podzielenia się z czytelnikami wynikami własnych badań, a dla praktyków, polityków czy rodziców mogą one być przydatne w podejmowaniu decyzji, jakie wynikają z ich ról.
1. Części A- zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych posiadających współczynnik wpływu Impact Factor (IF), znajdujących się w bazie Journal Citation Reports (JCR);
2. Części B - zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych nieposiadających współczynnika wpływu Impact Factor (IF);
3. Części C- zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych znajdujących się w bazie European Reference Index for the Humanities (ERIH).
Dotychczas obowiązująca lista czasopism punktowanych w części B został poszerzona o wiele periodyków, które są ważnym medium w upowszechnianiu wyników prac naukowo-badawczych także pedagogicznego środowiska. Ministerstwo miało wpływ jedynie na wykaz w części B, bowiem o znalezieniu się m.in. polskich czasopism pedagogicznych na liście A i C decydują ośrodki i gremia naukowe poza granicami naszego kraju. Dobrze się zatem stało, że z dotychczasowego wykazu MNiSW w części B wyłączyło już te periodyki, które były w wykazach A i C, a poszerzyło go o wiele nowych lub już istniejącym w tym wykazie podwyższono liczbę punktów. Dzięki temu pedagodzy wszystkich pokoleń i środowisk akademickich - publicznych i niepublicznych, uczelni akademickich i wyższych szkół zawodowych mają wreszcie informację o tym, jak wysoko będzie punktowana ich rozprawa, która została zamieszczona w czasopiśmie z listy B.
Znalazły się na niej następujące czasopisma drukowane (nr ISSN):
Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika (0860-1232) - 1 pkt
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Securitate et
Educatione Civili (2082-0917) - 1 pkt
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione (2081-3325) - 1 pkt
Biuletyn Edukacji Medialnej (1733-0297) - 8 pkt
Biuletyn Historii Wychowania (1233-2224) - 5 pkt
Chowanna - (0137-706X) - 7 pkt.
CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO (1734-5537) - 4 pkt
Dyskursy Młodych Andragogow (2084-2740) - 4 pkt
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. (1644-6526) 3 pkt
Edukacja - Technika - Informatyka (2080-9069) 5 pkt
Edukacja Biologiczna i Środowiskowa (1643-8779) 4 pkt
Edukacja Ekonomistow i Menedżerow. Problemy. Innowacje. Projekty (1734-087X) 5 pkt
Edukacja Muzyczna (1895-8079) 1 pkt
Edukacja Otwarta (1642-5227) 3 pkt
Edukacja Ustawiczna Dorosłych (1507-6563) 7 pkt
Forum Oświatowe (0867-0323) - 4 pkt
Gerontologia Polska (1425-4956) 5 pkt
Glottodidactica (0072-4769) 6 pkt
HORYZONTY WYCHOWANIA (1643-9171) 7 pkt
Journal of Educational Media, Memory and Society (2041-6938) 4 pkt
Journal of Science Education (0124-5481) 6 pkt
Kognitywistyka i Media w Edukacji (1643-6938) 3 pkt
Kwartalnik Edukacyjny (1230-7556) 2 pkt
NEODIDAGMATA (0077-653X) - 5 pkt
Niepełnosprawność i Rehabilitacja (1642-1981) - 5 pkt
Niepełnosprawność. Połrocznik naukowy (2080-9476) 4 pkt
Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. Prace Komisji PAU do
Oceny Podręcznikow Szkolnych (1733-5175) - 1 pkt
PAEDAGOGIA CHRISTIANA (1505-6872) - 6 pkt
Pedagogia Ojcostwa (2082-3487) - 4 pkt
Pedagogika Katolicka (1898-3685) - 4 pkt
PEDAGOGIKA SPOŁECZNA (1642-672X) - 5 pkt
Pedagogika Szkoły Wyższej (2083-4381) - 2 pkt
Pedagogika, Psihologia ta Mediko-Biologicni Problemi Fizicnogo Vihovanna i
Sportu (1818-9172) - 3 pkt
Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika (1734-185X) - 4 pkt
Prace naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. S. Edukacja
Techniczna i Informatyczna (1897-4058) - 2 pkt
Problems of Education in the 21st Century (1822-7864) - 9 pkt
PROBLEMY WCZESNEJ EDUKACJI (1734-1582) - 7 pkt
Przegląd Badań Edukacyjnych (1895-4308) - 4 pkt
Przegląd humanistyczny. Pedagogika. Politologia. Filologia (2080-931X) - 1 pkt
PRZEGLĄD PEDAGOGICZNY (1897-6557) - 3 pkt
RESOCJALIZACJA POLSKA (2081-3767) - 2 pkt
ROCZNIK ANDRAGOGICZNY (1429-186X) - 7 pkt
Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN (0079-3418) - 5 pkt
Rocznik Pedagogiczny (0137-9585) - 6 pkt
Roczniki Pedagogiczne (2080-850X) - 2 pkt
Rozprawy z Dziejow Oświaty (0080-4754) - 5 pkt
Społeczeństwo i Edukacja (1898-0171) - 4 pkt
Społeczeństwo i Rodzina (1734-6614) - 7 pkt
STUDIA DYDAKTYCZNE (1230-1760) - 2 pkt
Studia nad Rodziną (1429-2416) - 6 pkt
Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne (1730-6795)- 2 pkt
Studia Pedagogiczno-Artystyczne (Studies in Pedagogy and Fine Arts) (1644-8693) - 2 pkt
Studia z Teorii Wychowania (2083-0998) - 4 pkt
SZKOŁA SPECJALNA (0137-818) - 4 pkt
Wychowanie Fizyczne i Sport (Physical Education and Sport) (0043-9630) - 4 pkt
Wychowanie na co dzień (1230-7785) - 4 pkt
Wychowawca. Miesięcznik Nauczycieli i Wychowawców Katolickich (1230-3720) - 2 pkt
Zamojskie Studia i Materiały. Seria: Pedagogika (2084-5405) - 5 pkt
ZARZĄDZANIE I EDUKACJA (1428-474X) - 5 pkt
Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin - Seria Pedagogiczna (2082-2944)- 1
pkt
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka - 1 pkt
Wszystkim zespołom redakcyjnym i jednostkom wydającym powyższe czasopisma serdecznie gratuluję, bo znalezienie się lub utrzymanie na liście B jest niewątpliwie efektem ich wieloletniej pracy zespołowej. Pedagogów zachęcam do kierowania swoich artykułów nie tylko do tych czasopism, ale także periodyków, które albo nie zostały jeszcze skierowane do oceny, albo na nią - zdaniem komisji MNiSW - jeszcze nie zasłużyły. Tak jedne, drugie, jak i trzecie stają się dla nas niezwykle ważnym medium do podzielenia się z czytelnikami wynikami własnych badań, a dla praktyków, polityków czy rodziców mogą one być przydatne w podejmowaniu decyzji, jakie wynikają z ich ról.
A można prosić o podobną listę czasopism pedagogicznych z list A i C? nie rozumiem dlaczego Pan skupia sie głównie na liście B, która zawiera najsłabsze pisma z całego spisu
OdpowiedzUsuńLista A i C nie uległa zmianie, więc pedagodzy ją znają. Na wykaz czasopism B czekali od ponad pół roku. Wykazy A i C można znaleźć na stronie MNiSW. Co ważne, czasopisma pedagogiczne znajdują się w obu kategoriach.
OdpowiedzUsuńAnonimowy, o czasopismach z listy A i C profesor pisał już w blogu.
OdpowiedzUsuńJacek
Ja nie jestem pedagogiem wiem nie znam sie na czasopismach pedagogicznych. Według mnie stwierdzenie "Wszystkim zespołom redakcyjnym i jednostkom wydającym powyższe czasopisma serdecznie gratuluję, bo znalezienie się lub utrzymanie na liście B jest niewątpliwie efektem ich wieloletniej pracy zespołowej.", w polączeniu z punktacją periodyków na liście B jest dla mnie komiczne. Dlatego jestem ciekaw: czy są jakieś (jeśli tak to ile?) czasopisma pedagogiczne wydawane w Polsce, które są na Listach A lub C ?
OdpowiedzUsuńNie rozumiem, dlaczego pisze pan o "komiczności" moich gratulacji. Raczej komiczna jest ta ocena. Mieliśmy na poprzedniej liście MNiSW tylko kilka czasopism, a teraz jest ich wielokrotnie więcej. Szydzenie z tego jest nie na miejscu.
UsuńZnalazłem jedno pedagogiczne czasopismo "New Educational Review" na liście A. To dobrze, ze w polskiej pedagogice jest choć jedno pismo, które może oddziaływać na naukę nie tylko lokalnie.
OdpowiedzUsuńKolejne czekają na wpis na listę A. Baza ERIH jest zamknięta. Znajduje się na niej jednak kilka czasopism pedagogicznych, natomiast nie ma na niej socjologicznych.
UsuńDla mnie komiczne jest publikowanie prac na temat pedagogiki (dziedziny globalnej) w języku polskim i to w lokalnych czasopismach. Oczywiście, ktoś może powiedzieć, ze w ten sposób kształtuje się pedagogikę w Polsce, tzn. prace te są dostępne dla zwykłych nauczycieli. Jednak powinno się dążyć do tego aby wyniki badań były dostępne jak najszerszemu gronu (i nie tylko w Polsce).
OdpowiedzUsuńMyli się Pan, to nie są lokalne czasopisma i nie dla nauczycieli, tylko dla przedstawicieli nauk pedagogicznych. Jak nie ma Pan pojęcia, to po co ocenia?
UsuńNp. "STUDIA DYDAKTYCZNE (1230-1760)" (oraz wiele innych) są jak najbardziej lokalne (i najprawdopodobniej publikuje się tam tylko materiały pokonferencyjne). Wątpię aby jakikolwiek naukowiec zajmujący się pedagogiką np. z Włoch sięgnie po to pismo.
UsuńNIKT WŁOCHOM NIE KAŻE SIĘGAĆ PO TO PISMO. Nie jest żadnym zaszczytem to, że ktoś z Włoch miałby łaskawie sięgać po polskie czasopisma. To jest myślenie i postawa zniewolonego umysłu. Takie potraktowanie polskiego czasopiśmiennictwa naukowego, niezależnie od tego, jakiej dotyczy dyscypliny, [przyp[omina czasy stalinizmu.
Usuńcapo.di.tutti_capi, A ile jest czasopism zagranicznych, które dbają o polskiego czytelnika? Bez przesady z tą naszą dbałością o innych z zatraceniem siebie. Gdy ktoś z zagranicy przyjedzie do naszego kraju, wymaga się, aby wszyscy rozmawiali z nim w jego języku, gdy natomiast my (Polacy) wyjeżdżamy, lepiej byśmy polskiego nie używali - takie powszechne przekonanie jest w Polakach. Nie wstydźmy się swojej polskości i nie przesadzajmy w tej pogoni za Europą, czy resztą "Wielkiego Świata", bo może nam w końcu zabraknąć tchu.
UsuńInne moje zastrzeżenie: po co jest aż tyle czasopism pedagogicznych w Polsce? Może lepiej mieć ich mniej ale lepszej jakości? a nie za 1 2 3 5 6 7 punktów? Po przejrzeniu spisów treści niektórych pism z Pana listy mam wrażenie, że publikuję się tam tylko i wyłącznie po to aby zdobyć doktorat/habilitację/profesurę, a nie po to aby wnieść coś nowego do pedagogiki. (mam nadzieje, że mój poprzedni komentarz też Pan opublikuje)
OdpowiedzUsuńTak przy okazji, Pana środowisko powinno zabrać jakiś głos w sprawie księdza z Salezjańskiego Gimnazjum.
OdpowiedzUsuńZupełnie nie pojmuje capo.di.tutti... roli nauji. Chciałby, z jednej strony, żeby pedagogika polska była obecna w globalnym świecie, a z drugiej strony, by zajmowała się incydentami szkolnymi, lokalnymi. Ma jakiś problem?
Usuń