em. Profesor dr hab. Andrzej Olubiński z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie został wyróżniony przez Komitet Nauk Pedagogicznych PAN "Medalem za Zasługi dla Rozwoju Polskiej Pedagogiki".
Olsztyńska pedagogika miała to szczęście, że profesorowie tytularni Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu zasilili jej kadry i poszerzyli zakres badań naukowych, tworząc nowe szkoły badawcze, a tym samym przyczynili się do powstania Uniwersytetu. Mam tu na uwadze profesorów - pedagoga społecznego - Stanisława Kawulę (1939-2014), pedagoga resocjalizacji - prof. Czesława Kosakowskiego (1940-2021), teoretyka wychowania prof. Józefa Górniewicza oraz prof. Andrzeja Olubińskiego.
Niezależnie od osiągnięcia wieku emerytalnego A. Olubiński jest aktywny naukowo. Swoją karierę akademicką rozpoczynał jako asystent Instytutu Pedagogiki UMK w Toruniu w 1973 roku.
Z
okazji jubileuszu została wydana monografia pod redakcją Józefa
Górniewicza i Jana A. Malinowskiego pt. "Od pedagogiki społecznej
i humanistycznej do pedagogiki krytycznej i emancypacyjnej. Tom jubileuszowy
dedykowany Panu Prof. dr. hab. Andrzejowi Olubińskiemu w związku z jubileuszem
50-lecia działalności naukowej w środowiskach akademickich Torunia i Olsztyna" (Toruń:
2023). Był to wyraz najwyższego szacunku dla Profesora-Mistrza, jego dokonań
naukowych i wkładu w kształcenie kadr akademickiej pedagogiki.
We "Wprowadzeniu" do powyższego tomu Redaktorzy scharakteryzowali drogę rozwoju naukowego Jubilata dokumentując ją najważniejszymi inicjatywami, publikacjami, zrealizowanymi projektami badawczymi, które konsekwentnie służyły nauce i praktyce społeczno-wychowawczej. Profesor A. Olubiński był bowiem także pozaakademicko zaangażowany w działalność sportową, kulturową i krajoznawczo-turystyczną. "Wszystko to musi ogarnąć pracownik nauki, który jest rozliczany nie tylko z tego, co wniósł nowego do nauki, jakich wychował następców, ale także i z tego, jakim jest człowiekiem w środowisku lokalnym, jak go oceniają znajomi i sąsiedzi" (tamże, s. 9-10).
Trudno
byłoby zawrzeć w tym wpisie dedykowane Mistrzowi tomie treści m.in. wypromowanych przez
Niego doktorów (dr hab. Tomasz Biernat; dr hab. Agata Tyburska; dr Beata
Krajewska) oraz wspieranych później w ich dalszym rozwoju ku habilitacji,
współpracowników z UMK i UWM. Nie ulega wątpliwości, że rekonstrukcja głównych problemów współczesnej pedagogiki A. Olubińskiego (pisze o tym - J. Górniewicz) i jego osobisty wkład w rozwój olsztyńskiej pedagogiki w latach
2005-2012, kiedy kierował Wydziałem Nauk Społecznych i Sztuki oraz Wydziałem
Nauk Społecznych UWM (pisze o tym M. Radziszewska), zostały znakomicie wyłożone w publikacjach wyróżnionego Profesora.
Miałem okazję przygotowania recenzji wydawniczej jednej z książek A. Olubińskiego, która w moim przekonaniu znakomicie wspierała współczesnych pedagogów w podtrzymaniu i dalszym rozwijaniu pedagogiki. Jej autor założył, że pedagodzy muszą zmierzyć się z odpowiedzią na pytania: W jakim ostatecznie kierunku dryfować będzie edukacja antydemokratyczna: sterowana, scentralizowana, manipulowana czy, ostatecznie, autorytarna? Czy jest jakaś szansa, aby te degradacyjne zjawiska i procesy społeczno-edukacyjne jakoś jeszcze zatrzymać, a może odwrócić?
Społeczeństwo
inkluzyjne opowiedziało się za powstrzymaniem i oby nie tyle za odwróceniem, co
za odrobieniem strat, jakich doświadczyło polskie szkolnictwo w latach
1999-2023. Kierownictwa resortu edukacji nie sięgnęły po ekspertyzy m.in.
olsztyńskiego Profesora, który należy do tych przedstawicieli akademickiej
pedagogiki reprezentujących nurt edukacji emancypacyjnej, zorientowanej na
kształcenie i wychowanie młodych pokoleń na poziomie autonomii moralnej.
Toczący polskie elity stan kabotynizmu, dyletanctwa, chamstwa
fanatyzmu, rasizmu i nietolerancji musi - zdaniem Jubilata - zostać
wyparty z przestrzeni administracji publicznej, naukowej i oświatowej.
Życzę wyróżnionemu przez KNP PAN Profesorowi zdrowia, sił twórczych i więcej czasu także dla siebie i bliskich, by mógł dalej realizować swoją pasję pedagogiczną i oświatową. Jeśli wciąż niedojrzałe do merytokracji obecne pokolenia, to zapewne kolejne sięgną po Jego rozprawy, by zatroszczyć się o takie wartości, jak: mądrość, demokracja, emancypacja, podmiotowość, tożsamość, samourzeczywistnienie i samorealizacja.
Gorąco polecam także wcześniejsze rozprawy naukowe Andrzeja Olubińskiego, których tytuł i zawartość niosą z sobą fundamentalne analizy dla zrozumienia odczłowieczającej polityki w Polsce oraz dehumanizującego stanu edukacji na wszystkich jej poziomach - od szkolnictwa powszechnego po akademickie, od środowisk socjalizacyjnych po instytucjonalne, wyznaniowe i pozarządowe podmioty, organizacje czy stowarzyszenia społeczne.
UCHWAŁA Nr 2/2025 Kapituły Medalu Za Zasługi Dla Rozwoju Polskiej Pedagogiki Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk z dnia 7 lipca 2025 r. w sprawie przyznania prof. Andrzejowi Olubińskiemu Medalu Za Zasługi Dla Polskiej Pedagogiki – UCHWAŁA Nr 2/2025
Monografie Profesora Andrzeja Olubińskiego:
Olubiński
A. (1987). Konflikty małżeńskie a warunki i efekty wychowania w rodzinie:
(studium eksploracyjne)
Olubiński
A. (1991). Podmiotowość roli nauczyciela i ucznia: (w świetle wyników
badań), Toruń.
Olubiński
A. (1992; 1994; 2001). Konflikty rodzice - dzieci: dramat czy szansa? (wzory i
wzorce), Toruń.
Olubiński A. (1994). Ericha Fromma koncepcja życia po ludzku, Toruń.
Olubiński
A. (1997). Socjalno-wychowawcze problemy postkomunistycznego
społeczeństwa: (10 esejów), Toruń.
Olubiński A. (1998). Realizacja funkcji opiekuńczej w rodzinach toruńskich: (w aspekcie sytuacji zdrowotnej 15-latków): raport z badań, Toruń.
Olubiński
A. (2018). Aktywność i działanie jako forma edukacji do
samorealizacji czy zniewolenia? Kraków.
Olubiński
A. (2022). Edukacja do oporu i (nie)posłuszeństwa. Ku emancypacji i demokracji,
Toruń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam