"Studia z Teorii Wychowania" to kwartalnik naukowy ukazujący się pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Wydawcą czasopisma jest Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Periodyk ukazuje się od 2010 roku przy czym pierwszy numer wydało w 2010 roku Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne w Sopocie. Wersja pierwotna czasopisma była drukowana (ISSN: 2083-0998).
Kolejne numery "Studiów z Teorii Wychowania" publikowane są najpóźniej w ciągu dwóch pierwszych tygodni każdego nowego kwartału. Tegoroczny numer 2/2025 ukazał się nawet wcześniej, bo przed końcem czerwca. To dzięki znakomitej pracy prof. ChAT, dr. hab. Stefana T. Kwiatkowskiego i dr Izabeli Kochan, którzy mimo własnych obowiązków akademickich i życia rodzinnego część wolnego czasu poświęcają redakcji periodyku.
"Studia z Teorii Wychowania" są od początku istnienia forum prezentacji rozpraw teoretycznych, wyników badań naukowych z zakresu nauk humanistycznych i społecznych, wolnym od ortodoksyjnych przekonań, ukazując szerokie, interdyscyplinarne spectrum problemów socjalizacji, kształcenia i wychowania. Redakcja przyjmuje do druku interesujące i nowatorskie studia teoretyczne, empiryczne, komparatystyczne i metodyczne z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin pokrewnych.
Artykuły i studia z badań są publikowane bezpłatnie (dzięki władzom ChAT w Warszawie) w języku polskim, jednak każdego roku wydawany jest co najmniej jeden numer w całości zawierający artykuły w języku angielskim. Każdy artykuł zawiera streszczenie w języku angielskim. Czasopismo ukazuje się od 2015 roku jako kwartalnik. Redakcja przyjmuje artykuły w trybie ciągłym, zaś autorzy nie ponoszą żadnych opłat. Redakcja nie zwraca Autorom tekstów nadesłanych do publikacji.
Wydawany przez Chrześcijańska Akademię Teologiczną w Warszawie kwartalnik „Studia z Teorii Wychowania” ma już za sobą 15 lat istnienia i rozwoju. W latach 2010-2022 kwartalnik ukazywał się tylko w formie drukowanej.
Od 2023 roku redakcja podjęła decyzję o jego edycji jedynie w wersji elektronicznej, skoro pismo było dostępne w systemie Open Access (E-ISSN: 2719-4078; DOI:10.5604/01.3001.0013.6788). Z każdym rokiem zmieniała się liczba publikowanych artykułów, oscylując między sześcioma w numerze 2(5) z 2012 roku a dwudziestu siedmioma artykułami w 2022 roku w numerze 4(41). W ciągu niespełna piętnastu lat (na dzień 30 czerwca 2025 roku) średnia liczba łącznie już wydanych 989 artykułów wynosi dwadzieścia.
Zmieniała się w wyniku ewaluacji dokonywanej przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego ranga periodyku, który w świetle obowiązujących w państwowej polityce naukowej standardów ewoluował od 2 punktów (wykaz MNiSW w skali od 2-do 10 pkt.) do 100 punktów (w skali 20-200 pkt.) od 2023 roku.
Pismo należy do jednego z czołowych w naukowej pedagogice, ale także w innych dyscyplinach w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych, ciesząc się wysokim uznaniem środowisk akademickich w kraju, Komisji Ewaluacji Naukowej, a przede wszystkim czytelników i autorów, którymi w większości są pedagodzy. Artykuły przesyłają także psycholodzy, socjolodzy, filozofowie, historycy a nawet medycy, a więc uczeni dzielący się wynikami własnych badań naukowych dotyczących socjalizacji, wychowania, kształcenia i terapii w różnych środowiskach czy instytucjach krajowych oraz zagranicznych.
Wszystkie wydania czasopisma są dostępne na portalu Wydawnictwa Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. W Radzie Naukowej Studiów są profesorowie z kraju i zagranicy. Od 2021 roku periodyk jest zarejestrowany w bazie DOAJ Open Global Trusted. Jesteśmy w bazach:
– The Central European Journal of Social Sciences and Humanities (CEJSH),
– BazHum,
– Central and Eastern European Online Library (CEEOL),
– DOAJ – ERIH,
– EBSCO,
– ICI Journals Master List,
– Sciencegate,
– Arianta,
– Most Wiedzy.
Najnowszy numer 2/2025 jest już dostępny pod linkiem. Zapraszam do lektury.