26 maja 2025

Asystent AI prof. Marka Kwieka przeprowadzi wywiad z uczonymi nauk społecznych

 

https://youtu.be/W5KReNyf5T8



Nie po raz pierwszy zaskakuje nas oryginalnością badawczą  Profesor Marek Kwiek z UAM w Poznaniu, któremu już nie wystarcza analiza Big Data do odkrywania prawidłowości w nauce. W nowym projekcie częściowo odstępuje od porównywania sparametryzowanych osiągnięć naukowych badaczy nauk ścisłych i przyrodniczych na całym świecie, by wykorzystać nową technologię komunikacyjną AI do metod badań w naukach społecznych, które wymykają się paradygmatom badań ilościowych. 

Wraz z jednym z członków zespołu badawczego dr. Łukaszem Szymulą z Zakładu Sztucznej Inteligencji (do września ponownie w USA w doskonałym labie, w ramach grantu M. Kwieka) uruchomi krótki wywiad ze stworzonym przez nich asystentem AI.

 

Jak sygnalizuje kierujący projektem, będzie to sześć pytań na temat sukcesu w nauce i rezygnacji z prowadzenia badań naukowych. Nad przygotowaniem koncepcji od strony merytorycznej, ale w znacznie poważniejszym zakresie od strony technicznej, pracowali półtora roku. Nareszcie nastąpi przełamanie w dotychczasowych badaniach Profesora opozycji w naukach społecznych: badania ilościowe vs jakościowe. 

 

W dotychczasowych badaniach wielkopolski Uczony dokonał przełomu w   diagnozie BigData w naukach ścisłych i przyrodniczych. Teraz może dzięki nowej technologii (AI) uzyskać od 1 tys., czy nawet 10 tys. wywiadów z uczonymi na całym świecie aż po taką ich liczbę, której granicą będzie tylko dostępność do danych adresowych i środków finansowych pokrywających koszty pracy w chmurze oraz koszty pracy z oprogramowaniem AI, a te są w tym przypadku znaczące. 

 

Od strony technicznej zaproszenie do dwuczęściowego wywiadu będzie następujące:

 

"Za chwilę wezmą Państwo udział w wywiadzie przeprowadzonym przez asystenta sztucznej inteligencji. Asystent zada kilka pytań – dokładnie tak, jak przeprowadzający wywiad. Wywiad będzie dotyczył sukcesu w pracy akademickiej i rezygnacji z pracy na uczelni. Orientacyjny czas to około 10-15 minut."

 

Rozmowa będzie przypominać wymianę wiadomości SMS na telefonie. Najpierw pojawi się pytanie, a następnie możliwość wprowadzenia odpowiedzi na dole ekranu. Przy żadnym pytaniu nie ma ograniczenia czasowego. Historia pytań i odpowiedzi jest zapisywana automatycznie".

 

Pierwsza część wywiadu zawiera cztery krótkie pytania zamknięte dotyczące ogólnych danych podmiotowych (płeć, wiek, dyscyplina i stopień), a druga część, która jest główną będzie merytorycznym wywiadem z naukowcem. W przygotowanym przez Zespół wywiadzie pojawi się interfejs do rozmowy z asystentem AI. Kierujący zespołem badawczym prof. M. Kwiek gwarantuje, że wywiad będzie anonimowy, gdyż dane nie są łączone z innymi danymi osób w nim uczestniczących. 

 

Rzeczywiście, będzie to zupełnie nowy koncept diagnostyczny. Gwarantuję to osobiście.

 

--

Professor Marek Kwiek  | Director, Institute for Advanced Studies in Social Sciences and Humanities (IAS)

UNESCO Chair in Institutional Research and Higher Education Policy  | University of Poznan, Poland 

Visiting Researcher | DZHW Berlin, Germany

Twitter @Marek_Kwiek; Bluesky @marek-kwiek.bsky.social

Coordinating Editor, Higher Education (SpringerNature)

37th Annual CHER Conference 2025, Poznan, Conference Chair  


Selected publications:

M. Kwiek, L. Szymula (2025). Leaving Science - Attrition of Biologists in 38 OECD Countries. FEBS Letters (Featured in Nature News)

M. Kwiek, W. Roszka (2025). Are Scientists Changing their Research Productivity Classes When They Move up the Academic Ladder?  Innovative Higher  Education.

M. Kwiek, L. Szymula (2024). Quantifying Attrition in Science: A Cohort-Based, Longitudinal Study of Scientists in 38 OECD CountriesHigher Education. (Featured in Nature News).

M. Kwiek, W. Roszka (2024). Top Research Performance in Poland Over Three Decades: A Multidimensional Micro-Data ApproachJournal of Informetrics.

M. Kwiek, W. Roszka (2024). Once Highly Productive, Forever Highly Productive? Full Professors’ Research Productivity from a Longitudinal PerspectiveHigher Education.

M. Kwiek, L. Szymula (2024). Young Male and Female Scientists: A Quantitative Exploratory Study of the  Global Scientific WorkforceQuantitative Science Studies.

M. Kwiek, W. Roszka (2024). The Young and the Old, the Fast and the Slow: A Large-Scale Study of Productivity Classes and Rank AdvancementStudies in Higher Education.


------------