Ogromnie cieszą sukcesy pedagogów, w tym kolejne, pozytywnie ocenione przez profesorów wylosowanych (w ramach obowiązującej procedury) i powołanych przez Radę Doskonałości Naukowej osiągnięcia naukowe profesorów uczelnianych.
Mam tu na uwadze taki sukces profesor Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu - dr hab. Ewy Kurantowicz.
Systematycznie następuje naturalna i naukowa zmiana pokoleń w środowisku akademickiej pedagogiki. Z tym większą satysfakcją komunikuję kolejną nominację profesorską pedagog, która jest od początku swojego rozwoju naukowego związana z Dolnym Śląskiem.
W
1987 roku ukończyła na Uniwersytecie Wrocławskim studia magisterskie na
kierunku pedagogika kulturalno-oświatowa. Decyzja o tym wyborze kształcenia
wynikała z jej uprzedniej pracy instruktorskiej w zakresie animacji
kulturalno-oświatowej w Młodzieżowym Domu Kultury. W 1988 roku rozpoczęła swoją
akademicką karierę w pozytywnym tego słowa znaczeniu, najpierw jako
asystentka-stażystka w Zakładzie Pedagogiki Dorosłych Instytutu Pedagogiki
Uniwersytetu Wrocławskiego, a następnie na stanowisku adiunkt (do
2004 roku).
Dynamicznie
rozwijająca się we Wrocławiu uczelnia DSW TWP zaproponowała ówczesnej dr E. Kurantowicz
współpracę, którą kontynuuje po dzień dzisiejszy na stanowisku profesora.
Uzyskała bowiem w 2004 roku stopień doktor habilitowanej w dziedzinie
nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika na Wydziale Nauk Społecznych
Uniwersytetu Gdańskiego.
Przedmiot
zainteresowań badawczych E. Kurantowicz ulegał coraz większemu poszerzeniu i pogłębianiu,
bowiem prowadziła badania w pedagogice pozaszkolnej, środowiskowej, społecznej,
w tym w andragogice, edukacji w środowisku lokalny i z pracy socjalnej. Przywołuję te zakres badań, by rady
dyscyplin naukowych mogły powierzać do recenzji tytularnej Profesor rozprawy
naukowe czy wnioski o nadanie stopnia naukowego.
Rozprawy
naukowe prof. E. Kurantowicz są obecne i cenione w polskiej oraz zagranicznej
andragogice. Wydała bowiem swoje dotychczasowe artykuły w tak renomowanych
oficynach, jak Peter Lang, Brill, Policy Press, Sense Publishers,
Routledge, Spriger Publishing, Verband Wiener Volksbildung. Opublikowała też liczne
artykuły w takich czasopismach, jak: "European Journal for Research
on the Education and Learning of Adults", "Andragoska
Spoznanja", "Terazniejszość, Człowiek, Edukacja", "Forum
Oświatowe", "Studies in the Education of Adults", ,,Formazione
& Insegnamento", "Strategies for Policy in Science and
Education". Jej macierzysta uczelnia od początku swojego istnienia
podjęła szeroko pojmowaną współpracę zagraniczną z światowej klasy uczonymi,
realizując badania międzynarodowe, zapraszając do Polski, do Wrocławia
wybitnych uczonych nie tylko z pedagogiki i wydając przekłady ich rozpraw.
Prof.
E. Kurantowicz kierowała zespołem projektowy: Promoting Reflective
lndependent Learning in Higher Education finansowanym przez European
Cooperation Projects Grundtvig I (2004-2006); przewodniczyła polskiemu
zespołowi badawczemu w projekcie RANLHE: Access and Retention: Experiences
of Non-Traditional Leamers in Higher Education (finansowanie EU Transversal
Programme 2009 - 2012, a od lat uczestniczy w takich międzynarodowych sieciach
naukowych, jak m. in.: lntemational research network on youth education and
training IRNYET; ESREA: Active Democratic Citizenship Network of
ESREA.
O
wysokich kompetencjach naukowych prof. E. Kurantowicz świadczy wypromowanie
dziewięciu doktorów nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Recenzowała w
polskich uniwersytetach prace doktorskie i habilitacyjne, ale także wnioski
awansowe na stanowisko profesora University of Melbourne oraz
kandydata na stanowisko kierownika zespołu badawczego przez Universitate
de Paris8. To tylko potwierdza, jak cenione są jej kompetencje i doświadczenie
naukowe w kraju i poza granicami.
W
ostatnich latach p. Profesor wydała m.in. tak cenne rozprawy, jak:
Kurantowicz,
E. (2007). O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi
dorosłych. Wydawnictwo Naukowe DSW.
Kurantowicz
E., Nowak-Dziemianowicz, M. (red.), (2007). Narracja – Krytyka – Zmiana.
Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, Wydaw. Naukowe DSW.
Dwojak-Matras,
A., & Kurantowicz, E. (Eds.). (2006). Strategies of Lifelong Learning:
Access and Implementation in Practice A handbook for regional educators .Hanse
Passage Programe. Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP
Fragoso,
A., Lucio-Villegas, E., & Kurantowicz, E. (Eds.). (2006). Human Development
and Adult Learning, Universidade do Algarve.
Bron,
A., Kurantowicz, E., Olesen, H.S., & West, L. (Eds.). (2005). ‘Old’ and
‘New’ Worlds of Adult Learning. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły
Wyższej Edukacji TWP.
Bron,
A., Field, J., & Kurantowicz, E. (Eds.). (1998). Adult Education and
Democratic Citizenship II. IMPULS.
Dydaktycy
ogólni i dydaktycy dorosłych korzystają z bardzo dobrego przekładu z języka
angielskiego (z udziałem E. Kurantowicz) ważnej publikacji: Illeris, K. (2004).
Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się.
Wydawnictwo Naukowe DSW.
Pani
prof. E. Kurantowicz zawdzięczmy wydania znakomitych publikacji
naukowych z nauk humanistycznych i społecznych, w tym przekłady, kiedy
kierowała Wydawnictwem DSW w latach 2004-2014. Już nie podaję licznych funkcji
akademickich a związanych z zarządzaniem uczelnią, wydziałem czy instytutem, o
członkostwie w krajowych i międzynarodowych towarzystwach naukowych. Wszystko
to po latach zostało trafnie odczytane przez recenzentów jako wybitny wkład w
rozwój pedagogiki. Gratuluję i życzę dalszych sukcesów.
(źródło foto. Ewa Kurantowicz)