04 marca 2025

Prezydent RP podpisał nominację profesor Ewie Kurantowicz z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu

 


Ogromnie cieszą sukcesy pedagogów, w tym kolejne, pozytywnie ocenione przez profesorów wylosowanych (w ramach obowiązującej procedury) i powołanych przez Radę Doskonałości Naukowej osiągnięcia naukowe profesorów uczelnianych. 

Mam tu na uwadze taki sukces profesor Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu - dr hab. Ewy Kurantowicz. 

Systematycznie następuje naturalna i naukowa zmiana pokoleń w środowisku akademickiej pedagogiki. Z tym większą satysfakcją komunikuję kolejną nominację profesorską pedagog, która jest od początku swojego rozwoju naukowego związana z Dolnym Śląskiem. 

W 1987 roku ukończyła na Uniwersytecie Wrocławskim studia magisterskie na kierunku pedagogika kulturalno-oświatowa. Decyzja o tym wyborze kształcenia wynikała z jej uprzedniej pracy instruktorskiej w zakresie animacji kulturalno-oświatowej  w Młodzieżowym Domu Kultury. W 1988 roku rozpoczęła swoją akademicką karierę w pozytywnym tego słowa znaczeniu, najpierw jako asystentka-stażystka w Zakładzie Pedagogiki Dorosłych Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, a następnie na stanowisku adiunkt (do 2004 roku). 

Dynamicznie rozwijająca się we Wrocławiu uczelnia DSW TWP zaproponowała ówczesnej dr E. Kurantowicz współpracę, którą kontynuuje po dzień dzisiejszy na stanowisku profesora. Uzyskała bowiem w 2004 roku  stopień doktor habilitowanej w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. 

Przedmiot zainteresowań badawczych E. Kurantowicz ulegał coraz większemu poszerzeniu i pogłębianiu, bowiem prowadziła badania w pedagogice pozaszkolnej, środowiskowej, społecznej, w tym  w andragogice, edukacji w środowisku lokalny i z pracy socjalnej. Przywołuję te zakres badań, by rady dyscyplin naukowych mogły powierzać do recenzji tytularnej Profesor rozprawy naukowe czy wnioski o nadanie stopnia naukowego. 

Rozprawy naukowe prof. E. Kurantowicz są obecne i cenione w polskiej oraz zagranicznej andragogice. Wydała bowiem swoje dotychczasowe artykuły w tak renomowanych oficynach, jak Peter Lang, Brill, Policy Press, Sense Publishers, Routledge, Spriger Publishing, Verband Wiener Volksbildung. Opublikowała też liczne artykuły w takich czasopismach, jak:  "European Journal for Research on the Education and Learning of Adults", "Andragoska Spoznanja", "Terazniejszość, Człowiek, Edukacja", "Forum Oświatowe", "Studies in the Education of Adults", ,,Formazione & Insegnamento", "Strategies for Policy in Science and Education". Jej macierzysta uczelnia od początku swojego istnienia podjęła szeroko pojmowaną współpracę zagraniczną z światowej klasy uczonymi, realizując badania międzynarodowe, zapraszając do Polski, do Wrocławia wybitnych uczonych nie tylko z pedagogiki i wydając przekłady ich rozpraw.

Prof. E. Kurantowicz kierowała zespołem projektowy: Promoting Reflective lndependent Learning in Higher Education finansowanym przez European Cooperation Projects Grundtvig I (2004-2006); przewodniczyła polskiemu zespołowi badawczemu w projekcie RANLHE: Access and Retention: Experiences of Non-Traditional Leamers in Higher Education (finansowanie EU Transversal Programme 2009 - 2012, a od lat uczestniczy w takich międzynarodowych sieciach naukowych, jak m. in.: lntemational research network on youth education and training IRNYET; ESREA: Active Democratic Citizenship Network of ESREA.       

O wysokich kompetencjach naukowych prof. E. Kurantowicz świadczy wypromowanie dziewięciu doktorów nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika. Recenzowała w polskich uniwersytetach prace doktorskie i habilitacyjne, ale także wnioski awansowe na stanowisko profesora University of Melbourne oraz kandydata na stanowisko kierownika zespołu badawczego przez Universitate de Paris8. To tylko potwierdza, jak cenione są jej kompetencje i doświadczenie naukowe w kraju i poza granicami.     

W ostatnich latach p. Profesor wydała m.in. tak cenne rozprawy, jak:

Kurantowicz, E. (2007). O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych. Wydawnictwo Naukowe DSW.

Kurantowicz E., Nowak-Dziemianowicz, M. (red.), (2007). Narracja – Krytyka – Zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, Wydaw. Naukowe DSW. 

Dwojak-Matras, A., & Kurantowicz, E. (Eds.). (2006). Strategies of Lifelong Learning: Access and Implementation in Practice A handbook for regional educators .Hanse Passage Programe. Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP 

Fragoso, A., Lucio-Villegas, E., & Kurantowicz, E. (Eds.). (2006). Human Development and Adult Learning, Universidade do Algarve. 

Bron, A., Kurantowicz, E., Olesen, H.S., & West, L. (Eds.). (2005). ‘Old’ and ‘New’ Worlds of Adult Learning. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. 

Bron, A., Field, J., & Kurantowicz, E. (Eds.). (1998). Adult Education and Democratic Citizenship II. IMPULS.

Dydaktycy ogólni i dydaktycy dorosłych korzystają z bardzo dobrego przekładu z języka angielskiego (z udziałem E. Kurantowicz) ważnej publikacji: Illeris, K. (2004). Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się. Wydawnictwo Naukowe DSW.

Pani prof. E. Kurantowicz zawdzięczmy wydania znakomitych publikacji naukowych z nauk humanistycznych i społecznych, w tym przekłady, kiedy kierowała Wydawnictwem DSW w latach 2004-2014. Już nie podaję licznych funkcji akademickich a związanych z zarządzaniem uczelnią, wydziałem czy instytutem, o członkostwie w krajowych i międzynarodowych towarzystwach naukowych. Wszystko to po latach zostało trafnie odczytane przez recenzentów jako wybitny wkład w rozwój pedagogiki. Gratuluję i życzę dalszych sukcesów. 


 (źródło foto. Ewa Kurantowicz)