Prof. dr hab. Elżbieta Dubas - kierowniczka
Katedry Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego kieruje
tegorocznym wydarzeniem naukowym, które odbędzie się w dn. 27-28 czerwca 2022
roku. IV Zjazd Andragogiczny jest zarazem jedną z
najważniejszych debat polskich andragogów w kraju. Jak informuje się w
poprzedzającym obrady komunikacie:
W czasach niezwykle intensywnych i, co szczególnie trudne,
zaskakujących przemian, jakim podlega współczesna cywilizacja i życie każdego
człowieka z osobna, trzeba myśleć o edukacji dorosłych. Namysł nad edukacją
dorosłych, jak i w ogóle edukacją, jest konieczny jako część humanistycznego
namysłu nad człowiekiem: jego jednostkowym życiem, ziemską egzystencją a nawet
kosmicznym umiejscowieniem. Pytania o edukację dorosłych to kluczowe pytania w
dobie intensywnych przemian i niepewności.
Eduakcja dorosłych może bowiem towarzyszyć człowiekowi
dorosłemu w czasach wirowania znaczeń, niepewności sensów i cywilizacji „nad
przepaścią” czy na „bezdrożu”. Pytania, które stają przed uczestnikami IV
Zjazdu Andragogicznego, są zasadniczo bardzo trudne, ponieważ obok zapytań o
samą edukację, są także pytaniami o (zmieniającą się?) istotę człowieka,
człowieczeństwa i ludzkiej egzystencji. Pierwsze z nich, stosunkowo
najprostsze, dotyczą diagnozy współczesnej edukacji dorosłych:
· Jaka jest współczesna edukacja
dorosłych? Na ile realizuje jednostkowe potrzeby dorosłych i społeczne, także
globalne oczekiwania?
Te pytania wymagają jednak kontynuacji w odniesieniu do
przyszłości, uwzględniając ich prognostyczno - futurologiczny kontekst:
· Czy w ogóle edukacja dorosłych będzie
dorosłemu jeszcze ( w przyszłym i trudnym do przewidzenia świecie) potrzebna?
Jeśli tak, jaka edukacja może ułatwić mu życie w trudnych i nieprzewidywalnych
czasach?
Wreszcie, rodzą się pytania o charakterze aksjologiczno –
wartościującym:
· Jaka edukacja dorosłych byłaby w stanie towarzyszyć dorosłemu w czasach niepewności? Jaka edukacja dorosłych pozwoliłaby człowiekowi dorosłemu kreować świat jego życia wypełniony sensem?