Własne stanowisko wobec nonsensownej decyzji obu panów - ministra i dyrektora CKE już wyraziłem wcześniej nie tylko w blogu, ale także w mediach. Może jednak ktoś chciałby dać wyraz w poniższej sprawie, to zachęcam do złożenia podpisu. Uczniów z Ukrainy nikt do niczego nie zmusi, a już na pewno nie obaj urzędnicy.
Nastolatkowie nie przystąpią do żadnego z
tych egzaminów, bo nie jest im takie świadectwo do czegokolwiek potrzebne.
Podejdą do egzaminu tylko dzieci polskiego pochodzenia, a tych jest niewiele.
Dzieciom uchodźców potrzebny jest w tej chwili (s)pokój, możliwość odzyskania
wiary w sens życia i pobudzenie w sobie woli do jakiegokolwiek działania. Część
z nich nie ma do kogo i do czego wrócić, ale tli się w nich naturalna tęsknota
za "domem" wraz z pragnieniem, by mogły powrócić do swojej ojczyzny.
Apel do Ministra Edukacji i Nauki i
Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej:
Za bezduszne uważamy przepisy
narzucające ukraińskim uczniom uchodźczym obowiązek przystąpienia do egzaminu
ósmoklasisty.
Nieetyczne i całkowicie pozbawione
empatii jest zmuszanie młodych ludzi, którzy tak niedawno uciekli przed wojną,
stracili poczucie bezpieczeństwa i dach nad głową, a w końcu znaleźli się poza
swoim krajem, by pod rygorem straty roku nauki podchodzili do decydującego o
ich szkolnej przyszłości egzaminu w obcym dla nich języku.
Ukraińscy uczniowie, po zaledwie
trzymiesięcznej obecności w polskich szkołach, nie znając języka polskiego nie
mają szans na uzyskanie egzaminacyjnego wyniku, który odzwierciedli ich
rzeczywistą wiedzę i umiejętności. To wyzwanie ponad ich siły - z góry skazani
są na porażkę. W rezultacie nie trafią do szkół ponadpodstawowych zgodnie ze
swoimi zdolnościami, ambicjami czy marzeniami - rekrutacja w ich
przypadku zamieni się w selekcję według kryterium językowego!
Apelujemy o całkowite zwolnienie
tych uczniów z obowiązku zdawania egzaminu ósmoklasisty i o bezzwłoczne
przygotowanie przepisów kompleksowo regulujących kwestię ich rekrutacji
do szkół ponadpodstawowych. Przepisy te muszą też uwzględniać sytuację uczniów
z oddziałów przygotowawczych oraz tych, którzy będą się legitymowali
świadectwem ukraińskim.
Dalsza edukacja ukraińskich dzieci,
które trafiły do polskich szkół, bez wątpienia wymaga rozwiązania wielu
problemów, jednak kwestia egzaminu ósmoklasisty jest w tej chwili bezwzględnym
priorytetem.
NIE dla chaosu w szkole