14 listopada 2025

Czego nie ujawnia Kapituła Konkursu na prace dyplomowe i doktorskie o problematyce edukacyjnej w IBE-PIB?

 

(PrtScr.IBE PIB


Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy  ogłosił wyniki konkursu na najlepszą pracę dyplomową lub doktorską z obszaru edukacji. Do tegorocznej edycji zgłoszono 111 prac,  w tym 26 licencjackich, 60 magisterskich i 25 doktorskich. W przypadku prac dyplomowych nie podano wprawdzie, na jakim kierunku zostały one wypromowane, natomiast można wywnioskować, że w większości na kierunkach pozapedagogicznych, jak psychologia, socjologia, nauki o zarządzaniu czy ekonomia. Były też prace z pedagogiki, ale te nie znalazły szczególnego uznania w opinii Kapituły, w której połowę składu stanowią nauczyciele akademiccy reprezentujący pedagogikę jako dyscyplinę naukową. Zasiadają bowiem w tym gremium:

dr hab. Roman Dolata, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, Katedra Studiów nad Systemami i Procesami Edukacji, 
prof. dr hab. Maciej Karwowski, Uniwersytet Wrocławski - Zakład Psychologii Twórczości, 
dr hab. Karol Konaszewski, prof. Uniwersytetu w Białymstoku, Pracownia Edukacyjnych Badań Zasobów Indywidualnych i społecznych, 
dr Beata Papuda-Dolińska, IBE-PIB, tyflopedagożka, Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie, Katedra Psychopedagogiki Specjalnej, 
dr hab. Jacek Pyżalski, prof. Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zakład Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych. 

Poza pedagogami są w składzie Kapituły: 

dr hab. Tomasz Gajderowicz - wicedyrektor IBE-PIB, Uniwersytet Warszawski, ekonomista
dr hab. Gabriela Grotkowska, prof. Uniwersytetu Warszawskiego Wydział Nauk Ekonomicznych,-ekonomistka, 

dr hab. Maciej Jakubowski - dyrektor IBE-PIB, Uniwersytet Warszawski, socjolog, ekonomista,
dr hab. Robert Pater, prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, ekonomista,
dr hab. Artur Pokropek, prof. Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, socjolog, 
dr Michał Sitek - IBE-PIB, 
Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, socjolog. 

Mam nadzieję, że pedagodzy oceniający zgłoszone n Konkurs rozprawy podzielą się z środowiskiem akademickim opinią na temat tego, jakich kryteriów nie spełniły zgłoszone na konkurs prace dyplomowe i doktorskie. Chyba jakieś dysertacje doktorskie  z pedagogiki zostały rekomendowane Kapitule, skoro wszystkich było 25? Być może nie wpłynęła żadna. Tego nie wiemy.    

Natomiast zdecydowanie lepsze okazały się reprezentantki młodego pokolenia, bowiem w kategorii prac magisterskich wyróżnione zostały dwie pedagożki:

Brązowy medal - III miejsce (nagroda 5 000 zł brutto) otrzymała mgr Kamilia Kopaczyk z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego,  która napisała pracę pt. “Program adopcji na odległość w Kenii. Bliżej perspektywy dzieci”. 

Miejsce pozamedalowe, ale znaczące, bo będące wyróżnieniem zajęła praca magisterska Alicji Szymańskiej-Dubowskiej, która ukończyła studia pedagogiczne na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej praca nosi tytuł: “Myślenie algorytmiczne i metody jego pomiaru na poziomie edukacji wczesnoszkolnej”. 

Nagrodzono prace licencjackie: 

I miejsce z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytet SWPS w Warszawie (nie ma tam pedagogiki) - 

II miejsce   z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego

III miejsce - z Wydziału Prawa i Komunikacji społecznej Uniwersytet SWPS we Wrocławiu 

W kategorii prac magisterskich nie przyznano nagrody za zajęcie I miejsca, zaś na II miejscu nagrodzono pracę z Instytut Psychologii Uniwersytetu KEN w Krakowie.  

Najlepszą spośród 25 prac doktorskich okazała się dysertacja z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. 

 


Organizatorzy Konkursu nie wykazali się akademicka kulturą, skoro nie raczyli poinformować opinii akademickiej o tym, kto był promotorem prac zarówno dyplomowych, jak i doktorskiej.  Tak to jednak jest, że pewne dane być może są dla kogoś drażliwe lub jest jakiś inny powód, by ich nie ujawnić. 

Członkowie Kapituły podpisali protokół z posiedzenia, ale nie raczyli uwzględnić w nim tego, że tak prace dyplomowe, jak i doktorskie nie są samodzielnymi pracami twórczymi, ale powstały pod czyimś kierunkiem. W świecie kultury, szkolnictwa wyższego i nauki powinny obowiązywać dobre obyczaje. No, ale nie w ... PIB.    


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie będą publikowane komentarze ad personam