W
dniu wczorajszym zmarł oo. Zbigniew Jan Marek SJ (23.01.1947-18.02.2024),
profesor teologii i pedagogiki chrześcijańskiej Uniwersytetu Ignatianum w
Krakowie, wybitny teoretyk, dydaktyk, autor podręczników szkolnych do
katechetyki oraz specjalista w zakresie teorii wychowania moralnego.
Niewielu jest w kraju teologów i pedagogów zarazem, którzy podejmują
interdyscyplinarne badania w zakresie teoretycznych podstaw wychowania
moralnego dzieci w perspektywie
personalistyczno-chrystocentrycznej.
Profesor
był księdzem zakonu OO. Jezuitów – Towarzystwa Jezusowego, profesorem nauk
teologicznych, ale też doktorem habilitowanym nauk społecznych w dyscyplinie
pedagogika. Psychologowie osobowości podkreślają rzadko występujący w
nauczycielskim zawodzie talent pedagogiczny, który jest główną cechą
mistrzostwa w tej profesji. Miałem ogromną przyjemność uczestniczenia w
przewodzie habilitacyjnym z pedagogiki ogólnej ks. Profesora nauk
teologicznych, który nie musiał, nie potrzebował dla siebie, ale w trosce o
kształcenie pedagogów postanowił poszerzyć zakres własnych badań naukowych, by,
jako także samodzielny pracownik, mógł wesprzeć kadry akademickie w
dynamicznie rozwijającej się uczelni.
Drogę
rozwoju naukowego ks. Profesora rozpoczęły najpierw studia filozoficzne, które
odbył w latach 1967 – 1976 na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w
Krakowie, a w latach 1969-1973 studia teologiczne na Wydziale
Teologicznym Towarzystwa Jezusowego „Bobolanum” w Warszawie oraz roczne studia
z katechetyki na Wydziale Teologicznym Akademii Teologii Katolickiej w
Warszawie. W 1976 r. uzyskał stopień magistra teologii w zakresie
katechetyki.
W
tym też okresie, w 1972 r. otrzymał święcenia kapłańskie, a w latach 1970-1978
nauczał religii. Od roku 1980 został zatrudniony na stanowisku asystenta na Wydziale Teologicznym ATK w Warszawie, gdzie w roku 1988 obronił rozprawę
doktorską pt. Teoria wychowania religijnego według Planu Trewirskiego w
świetle nurtów katechetycznych lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych uzyskując
stopień naukowy doktora nauk teologicznych i podejmując się dalszej pracy
naukowej na stanowisku adiunkta.
W
sześć lat później pomyślnie odbył w tejże uczelni kolokwium habilitacyjne
przedkładając w swoim dorobku m.in. dysertację pt. Rozwój teorii
wychowania religijnego dziecka w wieku przedszkolnym w Polsce w latach
1945-1990 uzyskując stopień naukowy doktora habilitowanego nauk
teologicznych. W 2000 r. uzyskał tytuł naukowy profesora nauk
teologicznych. W tej też uczelni, przemianowanej na Uniwersytet
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, pracował do 2001 r. kierując Katedrą
Katechetyki Materialnej.
W
wyniku wyboru w 2001 r. na dziekana Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły
Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie przeszedł do tej uczelni
jako podstawowego miejsca pracy, gdzie we wrześniu 2004 r. awansował na funkcję
prorektora.
W
1990 roku powołał i redagował do 2001 kwartalnik "Horyzonty
Wiary", którego założenia są kontynuowane i rozwijane na łamach
półrocznika "Horyzonty Wychowania", wydawanego na Wydziale
Pedagogicznym Uniwersytetu IGNATIANUM.
W 2008 roku ks. prof. Z. Marek przedłożył na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu rozprawy naukowe z pedagogiki, w tym monografię pt. Podstawy wychowania moralnego (WAM, Kraków 2005) oraz artykuły dotyczące tak ważnych problemów, jak: Nauczyciel jako osoba kształtująca proces moralnego wychowania młodzieży; wychowanie moralne i sumienie człowieka; wychowanie do chrześcijańskiej dojrzałości; antropologiczne uwarunkowania katechezy młodzieży szkół zawodowych; motywacja w procesach wychowania; wychowanie religijne wsparciem osiągania dojrzałości osobowej; edukacja religijna według założeń podręczników z serii: „W drodze do Emaus”; wspieranie procesów dojrzewania osobowego i edukacja chrześcijańska drogą do osiągania ludzkiej dojrzałości.
Fundamentalny
w wymiarze dydaktyki religii był 28 tomowy cykl podręczników szkolnych dla
uczniów wraz z zeszytami ćwiczeń oraz przewodników dla nauczycieli. Znakomicie
wykorzystał swoje doświadczenie w edukacji religijnej dzieci i młodzieży oraz z
początku lat 90. XX wieku, kiedy kształcił osoby dorosłe na
Korespondencyjnych Kursach Biblijnych, by stworzyć aktywizujące pomoce
dydaktyczne. Przygotował je na zlecenie Konferencji Episkopatu
Polskiego. Ks. Profesor był też współorganizatorem dorocznych sympozjów
Sekcji Wykładowców Katechetyki, a od roku 1998 pełnił funkcję zastępcy
przewodniczącego sekcji.
Dorobek
naukowy i dydaktyczny ks. prof. Z. Marka SJ jest imponujący, gdyż wpisuje się
nie tylko głęboko w obszar badań podstawowych w naukach o wychowaniu, ale także
w rozwój literatury specjalistycznej służącej bezpośrednio formacji osobowej, w
tym szczególnie duchowej i religijnej młodych pokoleń w naszym kraju. Jest to
najcenniejszy dar, jakim mógł naukowiec obdarzyć praktykę oświatową, a zarazem
wzbogacić wiedzę o podstawowych dla własnej dyscypliny fenomenach czy
kategoriach pojęciowych. Widać to wyraźnie we współredagowanych pracach
zbiorowych, jak: (Bez)radność wychowania…?, (współred. M. Madej-Babula, Kraków,
2007) czy Edukacyjne przestrzenie zdrowia, współred. M. Madej-Babula, Kraków,
2009).
Jako autor rozpraw z teorii wychowania wykorzystał do
swoich analiz normatywnych współczesną literaturę przedmiotu, osadzając własne
stanowisko m.in. w antropologii transcendentalnej Karla Rahnera i w pedagogice
dialogu Martina Bubera. Mimo odrzucenia orientacji liberalnej w wychowaniu
moralnym, nie rościł sobie prawa do wyłączności reprezentowanego przez siebie
pojmowania istoty wychowania. Formułował istotne dla dalszych badań pytania o
rolę „najnowocześniejszych metod wychowania” i o miejsce w tym procesie dla
transcendencji. Ks. prof. Zbigniew Marek sięgał w swoich
analizach zarówno do rozpraw z współczesnej psychologii - M. Przetacznikowej,
Z. Włodarskiego, T. Tomaszewskiego, J. Reykowskigo, J. Kozieleckiego, T.
Kocowskiego, do metodologii nauk humanistycznych w ujęciu M. Łobockiego, H.
Muszyńskiego czy S. Sieka, jak i do pedagogiki ogólnej K. Sośnickiego, M. Nowaka
i T. Kukołowicz. Reinterpretacja faktów pochodzących z badań struktur
psychologicznych, szczególnie nawiązująca do psychologii Jeana Piageta oraz
do kontekstów historyczno-społecznych, zakorzenionych w chrześcijańskiej
antropologii i jej znaczeniu społeczno-moralnym, ukierunkowana była na
doskonalenie praktyki wychowania, na wyjście z kryzysu moralnego.
W
cyklu rozpraw poświęconych edukacji religijnej ks. Z. Marek postrzegał
wychowanie jako wspieranie jednostki w stawaniu się samodzielną, odpowiedzialną
i dojrzałą osobą, a więc lokował je w paradygmacie humanistycznym,
personalistycznym, choć – co jest zrozumiałe – z jednoznacznym odniesieniem do
antropologii chrześcijańskiej łączącej w wychowaniu wartość wolności z
wartością prawdy i formacji sumienia. Wpisuje się swoim ujęciem teorii
wychowania moralnego w dziedzictwo myśli pedagogicznej reprezentowanej
wcześniej przez Stefana Kunowskiego czy Janusza Tarnowskiego. Dialogiczna
teoria wychowania moralnego ks. prof. Zbigniewa Marka jest przykładem na jej zasadne
zaistnienie w pedagogice, która wydatnie rozwija refleksję nad istotą wychowania
i kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych dla wspólnego dobra społeczności
chrześcijańskiej.
Ks. Profesor był promotorem siedemnastu rozpraw doktorskich z nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika, recenzentem w kilkunastu przewodach doktorskich i habilitacyjnych z nauk teologicznych i z pedagogiki, w tym z andragogiki, pedagogiki szkolnej, pedeutologii i pedagogiki specjalnej. Był członkiem Komitetu Nauk Teologicznych PAN raz aktywnie uczestniczył w pracach Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej działającego przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN. Pedagogika i teologia poniosły wraz ze śmiercią ks. Profesora Zbigniewa J. Marka SJ niepowetowaną stratę.
Niech spoczywa w pokoju.
(źródło fotografii: archiwum autora)