Wraz
z prof. UŁ Anetą Rogalską-Marasińską odbyliśmy wielogodzinną rozmowę z
niemieckimi pedagogami z Katolickiego Uniwersytetu Eichstaett-Ingolstadt
- kierownikiem Katedry Pedagogiki Religii, Katechetyki i Dydaktyki Religijnej
- prof. Ulrichem Kropačem, dyrektorem
administracyjnym Katedry - Klausem Königem oraz adiunktem ks.
dr. Mariuszem Chrostowskim. Naukowcy z Niemiec przyjechali do Polski, by przeprowadzić rozmowy z naszymi pedagogami na temat religii w kształceniu ogólnym w naszych krajach.
Rozmowa dotyczyła roli religii w polskim społeczeństwie oraz kompetencji religijnych osób dorosłych, niezależnie od tego, czy ktoś sam
jest osobą religijną, czy nie. Ze względu na silny wpływ religii na
społeczeństwo i politykę, niemieccy pedagodzy mówili o tym, w jakim stopniu kompetencje religijne
powinny być częścią kanonu ogólnego kształcenia w szkołach.
Tego typu problematyka rodzi szereg kwestii, jak np. Jak powinna być zorganizowana edukacja religijna, aby z jednej strony
zabezpieczyć prawo człowieka do wolności wyznania (zarówno w jego pozytywnym,
jak i negatywnym rozwoju), a z drugiej strony jak zwiększyć potencjał edukacyjny
religii lub uznać i ograniczyć ewentualne przejawy fundamentalizmu? Jaka forma
organizacji edukacji religijnej jest odpowiednia: edukacja wyznaniowa,
wielowyznaniowa czy też religioznawcza? Które kompetencje cząstkowe należą do
kompetencji religijnych? Jakie specyfikacje merytoryczne należy wprowadzić? W
jaki sposób można prowadzić dialog między ludźmi religijnymi i "religijnie
niemuzykalnymi" (Max Weber), co jest niezbędnym w ideologicznie
pluralistycznym społeczeństwie? itd.
W międzyczasie dążenia sekularyzacyjne w Niemczech znacznie zmieniły wymowę chrześcijaństwa w tym kraju, nawet jeżeli chrześcijański charakter społeczeństwa jest nadal widoczny. Podobnie też skutki sekularyzacji dotarły również do Polski. W celu poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania, zostanie powołany interdyscyplinarny zespół ekspertów z obu krajów, których praca będzie przedmiotem wspólnych dyskusji, badań.
Spotkanie z niemieckimi naukowcami inicjuje ciekawą i owocną współpracę bilateralną. Prof. UŁ
Aneta Rogalska-Marasińska pojedzie do tej uczelni z rewizytą, by zobaczyć w
ramach hospitowanych zajęć dydaktycznych, w jaki sposób są wdrażane przez kadrę akademicką powyższego Uniwersytetu założenia edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju.