Po
czterech latach przerwy Łódzkie Centrum Doskonalenia i Kształcenia Praktycznego
w Łodzi opublikowało Zeszyt Nr/2023 autorstwa Janusza Moosa i Grażyny Adamiec,
w którym zostały przedstawione sylwetki innowacyjnych nauczycielek i
nauczycieli, którzy są zatrudnieni w placówkach powszechnej oświaty - w
przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Każdego roku organizowane
jest święto nowatorstwa pedagogicznego, nauczycielskiego i podmiotów
wspierających polską edukację, toteż kilkudziesięciu nauczycieli otrzymuje
certyfikaty, które potwierdzają najwyższy status zaangażowania w kształcenie,
wychowanie czy opiekę i terapię młodych pokoleń. Wydawane przez ŁCDNiKP
czasopismo "Dobre Praktyki" informuje o corocznych laureatach
innowacyjnego ruchu w oświacie naszego miasta.
Kuratorium
Oświaty w Łodzi nie podaje danych na temat zatrudnienia nauczycieli, gdyż stało
się urzędem informującym o ofertach pracy dla nauczycieli. Ostatnia informacja
o liczbie zatrudnionych w Łodzi nauczycieli jest z 2017 roku i wyniosła ogółem
wśród zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela i na podstawie innych
regulacji prawnych ponad 11 tys. nauczycieli.
Chwała
Łódzkiemu Centrum, że szczegółowo informuje opinię publiczną o tych
nauczycielach systemu szkolnego, którym się chce, potrafią i wdrażają do
edukacji rozwiązania innowacyjne. To znaczy, że zależy im na podopiecznych, by
nie tylko mieli satysfakcję z uczęszczania do placówki, ale zarazem uzyskali
jak najlepsze wsparcie w rozwoju ich osobowości.
W
tegorocznej prezentacji odnotowujemy:
* 9
nauczycielek wychowania przedszkolnego z przedszkoli nr: 9, 35, 58,
109, 110, 170, 235, "Familijna Łódka"):
Karolina
Janowska,
Agata
Wielemborek,
Elżbieta
Barabasz,
Ewa
Adamiak,
Ewelina
Woniak,
Joanna
Kmieć,
Anna
Korczak,
Żaneta
Pastuszka i
Paulina
Lesiak).
* 10
nauczycieli szkół podstawowych (SP nr: 36, 42, 55, 58, 64, 70, 193,
199 202):
Małgorzata
Górecka (informatyka)
Agnieszka
Bednarek (edukacja elementarna)
Agnieszka
Daniłowicz (technika i plastyka)
Barbara
Muras ((wiedza o społeczeństwie, geografia, historia i teraźniejszość,
wychowanie do życia w rodzinie, edukacja dla bezpieczeństwa)
Beata
Nyga (technika, informatyka, wychowanie fizyczne)
Katarzyna
Darnowska (informatyka)
Konrad
Małecki (język polski)
Agnieszka
Libiszewska-Potera (geografia, przyroda i informatyka)
Dominik
Kwiatkowski (matematyka)
Piotr
Dardziński (katechetyka)
* 11
nauczycieli liceów ogólnokształcących (Nr: XI, XII, XXIII, XXIV,
"Cosinus" , XXVI, XXIX, XXXII, oo. Bernardynów):
Olga
Szwed
Magdalena
Wojciechowska
Ewa
Kowalska
Jacek
Radzikowski
Anna
Traczyk
Katarzyna
Sencio-Grzelak
Krzysztof
Wielkopolan
Anna
Kołaczkoowska
Joanna
Pawlikowska-Gzik
Agnieszka
Gruszczyńska
* 11 nauczycieli
szkół branżowych, techników (Zespół Szkół Gastronomicznych, Zespół
Szkół Ponadpodstawowych, Zespół Szkół Techniczno-Informatycznych, Centrum
Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Centralny Gabinet Edukacji
Filmowej):
Klaudia
Balcerowska, Edyta Cieślak-Kudła, Bożena Bocheńska
Agnieszka
Wykrętowicz
Małgorzata
Krukowska
Magdalena
Makara
Adrian
Jaszczyk
Urszula
Szczepaniak
Paweł
Dawczyński
Jolanta
Proszak
Dorota
Gołębiowska
Od 1 września 2017 r., a więc wraz z wdrażaniem
deformy szkolnej, nie obowiązują już przepisy określające formalne warunki,
jakie muszą spełnić nauczyciele, by podjąć działalność innowacyjną w szkole
publicznej. Oznacza to, że resort edukacji nie życzy sobie innowacji
pedagogicznych, bo o wszystkim decyduje centralistycznie ustanowiona przez
rządzącą partię władza. Pozorem jest rzekoma autonomia nauczycieli w powyższym
zakresie.
To rady pedagogiczne i rady szkół (których nie ma)
mają decydować o tym, jakie innowacje zostaną wdrożone, jak ma przebiegać ich
realizacja i ewaluacja. Innymi słowy, nauczyciel-innowator może natrafić na
opór własnej rady pedagogicznej, co zresztą często ma miejsce. Zjawisko to
miało wcześniej także wówczas, kiedy obowiązywało odrębne rozporządzenie
ministra edukacji narodowej w sprawie warunków prowadzenia działalności
innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki.
Tym większa więc zasługa środowisk szkolnych, w
których jedni nauczyciele mają pomysł na wdrażanie zmian głównie
programowo-metodycznych w ramach własnego przedmiotu i kwalifikacji, a ich
koleżanki i koledzy z rady pedagogicznej nie przeciwstawiają się temu.
Wiedzą, że nauczyciele - innowatorzy nie mają z tego tytułu dodatkowych
gratyfikacji. Mogą jednak wykazać swoją ponadstandardową aktywność w procedurze
awansu zawodowego czy w staraniu się o awans w strukturach zarządzania szkołą
lub szerzej - oświatą o charakterze regionalnym lub krajowym, państwowym lub
samorządowym.
Najważniejsze, że dzieci i młodzież mają kontakt z
innowacyjnym nauczycielem. Czy sprzyja to ich rozwojowi? O tym mogą nas
zapewnić tylko oni. wiemy, że efekty twórczej pracy zawsze są odroczone w
czasie.
Gratuluję Nauczycielom i ich podopiecznym.