W poniedziałek rozpoczyna trzydniowe obrady - już
po raz dwudziesty ósmy - Tatrzańskie
Sympozjum Naukowe, którego organizatorem jest Wyższa Szkoła
Humanitas w Sosnowcu. Współorganizatorami są Uniwersytet Rzeszowski (Instytut Pedagogiki) oraz Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie. Ktoś mógłby pomyśleć, że Akadamie
Sztuki Wojennej jest współgospodarem TNS ze względu na wojnę na Ukrainie, by
jego uczestnicy mogli czuć się bezpiecznie. Rok temu nie przewidywano tak dramatycznych wydarzeń u naszych sąsiadów. Wśród prowadzących obrady zpowiedziano płk dr hab. Zbigniewa Leśniewskiego, prof. ASzWoj, który jest Zastępcą
Dyrektora Instytutu Działań Informacyjnych. Jego obecność będzie znacząca dla osób zainteresowanych problemem edukacji w czasach hybrydowych wojen.
Przewodniczącym
Komitetu Naukowego Sympozjum jest wybitny pedagog - dydaktyk i metodolog badań oświatowych prof. dr hab.
Stanisław Palka z Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaś Przewodniczącym
Komitetu Organizacyjnego jest w imieniu władz WSH w Sosnowcu - dr hab. Piotr Oleśniewicz, profesor
AWF.
Także w tym roku zaplanowano tzw. Dzień Tatrzański, który
oznacza, że debaty oświatowe odbędą się także w trakcie wędrówki.
Uczestnicy
będą mieli do wyboru jedną z dwóch tras:
Trasa
I — RUSINOWA POLANA — WIKTORÓWKI, która jest trasą łatwą,
przyjemną, ok. 4 h (z dodatkowym wariantem wydłuża się o ok. 1 h). Długość
trasy ok. 6 km. Uczestnicy wystartują z parkingu na Wierch Porońcu i dalej
łatwym, przyjemnym, częściowo zacienionym szlakiem, kierujemy się w stronę
Rusinowej Polany. Jest to ok. 1 h spacer w górnoreglowym lesie. Rusinowa
Polana: Przepiękna polana u podnóża Gęsiej Szyi, z niesamowitymi widokami na
Tatry Wysokie Słowackie i Tatry Bielskie, na polanie stoją zabytkowe szałasy
pasterskie. Odbywa się tam kulturowy wypas owiec. Na polance ławki – można
zrobić dłuższy odpoczynek. Bywał w tym miejscu Karol Wojtyła.
Dodatkowy
wariant – dla chętnych: Wyjście na Gęsią Szyję – bardziej strome podejście i
ok. 40 min wysiłek wynagradzają przepiękne widoki na Dolinę Białki w otoczeniu
najwyższych szczytów górskich. Powrót tą samą drogą na Rusinową Polanę i
dołączenie do grupy. Następnie kierujemy się łatwym zejściem na Wiktorówki do
Sanktuarium Maryjnego usytuowanego na śródleśniej polance (10 min od Polany
Rusinowej). W tym miejscu znajduje się również symboliczny cmentarz osób
związanych z górami. Powrót wygodną ścieżką leśną do parkingu na Zazadniej –
ok. 30 min zejścia.
(fot. Bożena Marzec)
Trasa
II — DOLINA KOŚCIELISKA - to trasa łatwa, dnem doliny.
Wycieczka trwa ok. 6h Piękna, duża dolina w Tatrach Zachodnich charakteryzująca
się krasowym krajobrazem oraz bogactwem jaskiń. W samym sercu doliny dochodzimy
do schroniska turystycznego na hali Ornak. W opcji dla chętnych zwiedzanie
Wąwozu Kraków. Jest to jedna z pięciu udostępnionych dla turystów jaskiń w
Tatrzańskim Parku Narodowym. Przejście przez jaskinię zajmuje ok. 30 min.
Sympozja naukowe w Zakopanem cieszą się od początku ich zaistnienia ogromną popularnością, gdyż znakomicie łączą rozwój duchowy naukowców z jakże potrzebną aktywnością fizyczną. Nic tak nie służy dalszym planom współpracy naukowej, jak wspólna
wędrówka, a nie tylko siedzenie od rana do wieczora w salach konferencyjnych.
Patronat kilku czasopism naukowych gwarantuje, że przygotowane przez naukowców
referaty zostaną opublikowane, po uprzednim poddaniu ich recenzji. Wszyscy
powinni być zadowoleni, tym bardziej że prezentowane wyniki badań łączy od
początku TSN wspólny temat: „Edukacja jutra”.
Prof.
Stanisław Palka sformułował kluczowe dla obrad przesłanki:
Debatowanie
na temat „edukacji jutra” ma ograniczenia związane z polityką oświatową
wyznaczoną przez politykę elit władzy stosowaną przez kolejne polskie rządy. Ta
polityka oświatowa wytycza naczelne idee edukacyjne, ramy treści kształcenia i
wychowania, nadzór administracyjny nad dyrektorami szkół i nauczycielami.
Zygmunt Mysłakowski w opublikowanej w 1936 roku książce pt.
„Nauczanie żywe a podręcznik szkolny” (Lwów 1936, Nakładem Księgarni
Pedagogicznej we Lwowie, H. Łopieński, R. Spineter) w rozdziale pt.
„Pozapedagogiczne czynniki nauczania” napisał, że
„[…]
rzeczywistość szkoły nie jest współrozciągła z autonomiczną teorją wychowania
czy nauczania; nakrywają się one tylko częściowo. Praktyczna pedagogja i
systemy organizacyjne szkoły nie są obojętne dla takich czynników, jak kościół,
państwo, sfery gospodarcze etc. Cały układ stosunków społecznych ciśnie na
szkołę, urabia ją w myśl swoich postulatów, będących wyrazem kompromisu
różnorodnych interesów grup.” (s. 7).
Tak
się rzecz ma i współcześnie, teoria i praktyka (metodyka) kształcenia i
wychowania zderza się z polityką oświatową (nie jest „współrozciągła”) niekiedy
zawłaszczającą znaczną część pola edukacji. My na XXVIII Tatrzańskim Sympozjum
Naukowym jesteśmy związani z teorią i praktyką a nie z polityką oświatową i z
tej pozycji podejmujemy próby wskazania potrzeb i możliwości kształtowania
tego, co określamy mianem „edukacji jutra".
Bogaty program obrad i piękna pogoda wzmocnią poziom satysfakcji z udziału w tegorocznym Tatrzańskim Sympozjum Naukowym. Szkoda, że nie mogę w nim uczestniczyć ze względu na liczne obowiązki akademickie.