Od 1996 roku Łódzkie Centrum Doskonalenia
Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego w Łodzi jest liderem polskiej
edukacji zawodowej, bowiem to 26 lat temu została w nim zainstalowana pierwsza
obrabiarka numerycznie sterowana dla potrzeb kształcenia młodzieży w zakresie
mechatroniki. Wczoraj odbyło się uroczyste otwarcie najnowocześniejszej
pracowni Centrum Edukacji Technicznej Haas, w której zostały zainstalowane jako
dar firmy Abplanalp dla edukacji młodych pokoleń w systemie zarówno kształcenia
praktycznego, jak i poza systemem formalnego szkolnictwa branżowego z możliwością
uzyskiwania najwyższej jakości kwalifikacji.
Z
nieodpłatnych form kształcenia będzie mogła korzystać młodzież także
akademicka, z uczelni technicznych, jak i nauczyciele szkół zawodowych czy
pracownicy przedsiębiorstw potrzebujących zdobycia nowych kwalifikacji
mechatronicznych. Jest to jedyna tego typu placówka w naszym województwie, w
której znajdują się stacje dydaktyczne dla mechatroników i automatyków. W
laboratorium robotyki działają już stacje techniczno-dydaktyczne z
przemysłowymi robotami sześcio- i czteroosiowymi, dzięki którym można nauczyć
się w warunkach symulacyjnych sterowania procesami technologicznymi najnowszej
generacji.
Jeśli
jeszcze niektórym rodzicom nastolatków edukacja zawodowa kojarzy się z
wysiłkiem fizycznym, zanieczyszczeniami, nieatrakcyjnymi działaniami
produkcyjnymi, to w tym miejscu przekonają się, że technologie czwartej
rewolucji przemysłowej oparte są na pracy w "białych rękawiczkach".
Ich obsługa i innowacyjne zastosowanie do wykonywania specjalistycznych zadań
wymaga wiedzy i umiejętności intelektualnych, kreatywnych, związanych ze sztuką
programowania, a nie tylko obsługiwania urządzeń sterowanych numerycznie.
Polski
przemysł cechuje już światowy standard automatyzacji procesów produkcyjnych,
toteż rynek pracy czeka na wykształconych pracowników, którzy posiadają
umiejętności w zakresie technik napędowych i stosowania nowoczesnych systemów
sterowania maszynami elektrycznymi, podobnie jak i umiejętności programowania
oraz obsługi obrabiarek CNC w zakresie toczenia i frezowania z możliwością
symulacji 3D i modułem TopCAM dla tokarek
programowanych.
W
ŁCDNiKP można zdobyć kwalifikacje zawodowe w tak pożądanych na rynku pracy
obszarach mechatroniki, jak aquatronica, tekstotronica czy instalacje w
inteligentnych domach. Uczestnicy kursów, szkoleń uzyskują certyfikaty cenione
w krajach Unii Europejskiej. W tym ośrodku doświadczą i zrozumieją, że
rywalizacja w globalnym świecie przemysłu wymaga nie tylko umiejętności
kognitywnych, ale i społecznych, bowiem konieczna jest w nowoczesnych firmach
umiejętność pracy zespołowej.
Uczestnicząc
w prezentacji centrum obróbczego i pracowni robotyki mogłem zobaczyć i
doświadczyć także praktycznie jak konieczna jest radykalna zmiana w polityce
oświatowej naszego kraju. Utrzymywanie powszechnej, ogólnokształcącej edukacji
w systemie klasowo-lekcyjnym, opartym na NiL-u, czyli nudzie i lęku, permanentnej
stracie czasu lekcyjnego ze względu na wciąż przeważającą w nim dydaktykę
podającą, adaptacyjną, selektywną i restrykcyjną, bezmyślnie determinującą
konformizm, uległość, ograniczającą wyobraźnię dzieci i młodzieży, pozbawiającą młodą generację szans na twórczą, nieantagonistyczną rywalizację w różnych
dziedzinach życia, pracy i zabawy (wypoczynku).
Przyspieszone
zmiany technologiczne pod wpływem czwartej rewolucji przemysłowej obejmują
świat fizyczny, cyfrowy, ale i biologiczny, co jest widoczne już w postnowoczesnej medycynie, biotechnologii, ale i bezpieczeństwie. Jak pisze w swojej
książce "Czwarta rewolucja przemysłowa" (2018) założyciel i prezes Światowego
Forum Ekonomicznego Klasu Schwab:
Niewykluczone
jednak, że zwiększy się zapotrzebowanie na umiejętności, których maszyny nie
będą w stanie opanować, bo mogą wymagać cech i odruchów wyłącznie ludzkich, jak
empatia czy współczucie (s.63). To oznacza, że fundamentalną
rolę musi spełnić najpierw wychowanie przedszkolne i edukacja powszechna w
systemie otwartym, kreatywnym, elastycznym, konstruktywistycznym, by
humanizacja edukacji sprzyjała kształceniu elit nowej generacji.
(fot. Janusz Moos odbiera certyfikat od Dyrektora Dziełau Projektów firmy Abplanalp Andrzeja Łaszczyka uprawniający do kształcenia w zakresie programowania i obsługi obrabiaarek sterowanych numerycznie w ŁCDNiKP)
Dyrektor
ŁCDNiKP Janusz Moos jako jedyny w kraju na tym stanowisku przez okres transformacji
wraz ze znakomitym zespołem specjalistów-pasjonatów techniki, ale i kształcenia
psychopedagogicznego, dydaktyczno-wychowawczego potwierdza, jak ważna jest
ciągłość, kontynuacja optymalizująca z każdym rokiem w procesie kształcenia
formalnego i pozaformalnego młodzieży dla potrzeb polskiej gospodarki,
przedsiębiorczości, biznesu i usług. Tu także oferuje się kształcenie online.
Dla
"ludzi w chmurze" - jak pisze K. Schwab - główne korzyści
polegają na wolności (mogą pracować albo nie) i
niezrównanej mobilności, jaką mogą się cieszyć należąc do globalnej wirtualnej
sieci. Niektórzy z niezależnych pracowników widzą w tym idealne połączenie
dużej wolności, mniejszego stresu i większego zadowolenia z pracy (s.69).
Fascynujące jest to, że skoro część naszych uczniów ma ograniczane możliwości
rozwoju w przestarzałym, nieadekwatnym do XXI wieku polskim systemie szkolnym,
to chociaż tu może odzyskać wiarę w to, że uczenie się może sprawiać
przyjemność a każdy z nich może być architektem własnej wiedzy, umiejętności,
które wpisywane są w sztukę współpracy międzyludzkiej, a w przyszłości - także
profesjonalnej.
Musimy
mieć na względzie również to, że nie chodzi tylko o talent i umiejętności.
Technologia umożliwia większą efektywność, czego oczekuje się od ludzi. Zarazem
jednak chcą oni czuć, że nie są jedynie pionkami w grze, ale częścią czegoś
ważniejszego niż oni sami. (...) Teraz to my, mając do czynienia z kombinacją
rosnącego stopnia skomplikowania oraz hiperspecjalizacji, znaleźliśmy się w
punkcie, kiedy sensowne zaangażowanie staje się istotną potrzebą (s.70).