Od lat krytykujemy w środowisku
akademickim rzekomo obiektywne i metodologicznie poprawne rankingi poziomu
badań naukowych w uczelniach. Niezmiernie ucieszyła mnie wiadomość, że
Uniwersytet Łódzki przystąpił do europejskiej koalicji COARA - Coalition for Advancing Research Assessment. Oby ów ruch poszerzał się na inne uczelnie, bo jest już w tym oddolnym
ruchu na rzecz zmian w rankingozie 20 placówek badawczych z Polski, takich jak między inymi: PAN, Uniwersytet Warszawski, czy Uniwersytet Jagielloński.
Zjazd założycielski (General Assembly)
europejskiego ruchu odbędzie się 1 grudnia b.r., dokonując wyboru władz i
określając formy organizacyjne jego działalności.
Przystępując do COARA, instytucja zobowiązuje się w przeciągu pięciu
lat zreformować swój system oceny badań naukowych. Innymi słowy uczelnia
podejmuje się wypracowania nowego systemu, według 10 zasad zawartych
w deklaracji programowej:
Zobowiązania główne
Dwa pierwsze zobowiązania są kluczowe („to czego chcemy”)
i obejmują lepsze rozpoznanie różnorodności praktyk i działań, które
maksymalizują jakość badań.
1. Uznawanie różnorodności wkładu i kariery w badaniach
zgodnie z potrzebami i charakterem badań.
2. Opieranie oceny badań przede wszystkim
na ocenie jakościowej, dla której recenzja/ocena przez współpracowników,
wspierana przez odpowiedzialne stosowanie wskaźników ilościowych, ma kluczowe
znaczenie.
Dwa kolejne zobowiązania, mają umożliwić odejście od niewłaściwych
zastosowań metryk („czego już nie chcemy”).
3. Zaniechanie niewłaściwego
wykorzystania wskaźników opartych na czasopismach i publikacjach,
w szczególności niewłaściwego wykorzystania współczynnika wpływu
czasopisma (JIF) oraz h-index, w ocenie badań.
4. Unikanie wykorzystywania rankingów
organizacji badawczych w ocenie badań.
Zobowiązania wspierające
Obejmują trzy zobowiązania umożliwiające przejście w kierunku nowych
kryteriów, narzędzi i procesów oceny badań oraz trzy zobowiązania mające
na celu ułatwienie wzajemnego uczenia się, komunikowanie postępów
i zapewnienie, że nowe podejścia są oparte na dowodach.
5. Przeznaczanie zasobów na reformę
oceny badań, która jest potrzebna do osiągnięcia zmian organizacyjnych, do
których się zobowiązano.
6. Dokonywanie przeglądu
i rozwijanie kryteriów, narzędzi oraz procesów oceny badań.
6.1 Kryteria dla jednostek i instytucji
Dokonywanie przeglądu i opracowywanie kryteriów oceny jednostek badawczych
i organizacji prowadzących badania naukowe, z jednoczesnym
promowaniem interoperacyjności przy bezpośrednim zaangażowaniu organizacji
badawczych i naukowców na wszystkich etapach kariery.
6.2 Kryteria dla projektów i naukowców
Dokonywanie przeglądu i opracowywanie kryteriów, narzędzi i procesów
oceny projektów badawczych, zespołów badawczych i badaczy, które są
dostosowane do kontekstu ich zastosowania przy bezpośrednim zaangażowaniu
naukowców na wszystkich etapach kariery.
7. Podnoszenie świadomości na temat
reformy oceny badań i zapewnienie przejrzystej komunikacji, wytycznych
i szkoleń w zakresie kryteriów i procesów oceny, a także
ich wykorzystania.
8. Wymiana praktyk i doświadczeń
w celu umożliwienia wzajemnego uczenia się w ramach koalicji
i poza nią.
9. Informowanie o postępach
w zakresie przestrzegania zasad i wdrażania zobowiązań.
10. Ocenianie praktyk, kryteriów i narzędzi badań
w oparciu o dowody i najnowocześniejsze badania oraz udostępnianie
danych celem gromadzenia dowodów i badań.
Mam nadzieję, że dotychczas eksponowane przez Chińczyków czy Amerykanów procedury rangowania uczelni, które służą wzmacnianiu już silnych i mocno zdystansowanych dalszemu rozwarstwieniu w światowej nauce, nie zostanie zastąpione nowym podejściem o równie nierzetelnej, niezgodnej z regułami rywalizacji procedury i rzekomej metodologii diagnoz.
Bardzo ciekawie pisze o błędach rywalizacji w szkolnictwie średnim i wyższym prof. Antoni Sawicki w artykule pt. "Walka konkurencyjna jako podstawowy warunek powstania wysokich inteligencji technicznych zbiorowych":
W prasie i w Internecie publikowane są rankingi rzekomo najlepszych szkół i uczelni polskich i zagranicznych. Kryteria tworzenia tych spisów są bardzo subiektywne. Biorą w tym udział także lobbyści. Ma to za zadanie zastąpić działania rodziców motywujących swoje dzieci do aktywnego pozyskiwania wiedzy. Na podstawie tych informacji często przyjmowane są fałszywe założenia, że już samo podjęcie nauki w dużym mieście i w znanej uczelni stanowi gwarancję zdobycia wiedzy i zastąpi osobiste wysiłki (Almanach Częstochowy, 2022, s.250).
Na podstawie kolejnych podejść do rangowania uczelni wyższych pod kątem osiągnięć naukowych ich kadr urzędnicy przyjmują fałszywe założenie, że zobowiązywanie naukowców do publikowania w czasopismach uczelni będących na szczycie rankingu X, Y czy Z stanowi gwarancję wzrostu pozycji uczelni naukowca i zastąpi powinność władz państwowych do godnego poziomu finansowania badań naukowych w kraju.