01 grudnia 2024

Uczniowie z niepełnosprawnościa intelektualną częściowo poza troską MEN

 

(Foto: APS,  13.05.2016, laudacja  prof. Edyty  Gruszczyk-Kolczyńskiej dla dhc Anny Dymnej)


"Dawno temu w PRL… upośledzenie było „niezgodne z doktryną socjalizmu”. Czyżby,  tylko dawno temu? 

 

Zapytałem dr. Macieja Jabłońskiego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, jak dzisiaj postrzega sytuację dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które uczęszczają do szkół specjalnych? We wrześniu gratulowałem adiunktowi z Instytutu Pedagogiki UKW w Bydgoszczy sprawstwa w pozyskaniu pełnej aprobaty posłów Sejmu RP obecnej kadencji na rzecz ustanowienia przez nasz Parlament "Dnia Pamięci Ofiar Zagłady osób z zaburzeniami psychicznymi na terenach okupowanej Polski podczas II wojny światowej".  

 

Sejm przyjął uchwałę w powyższej sprawie, zaś M. Jabłoński otrzymał listy gratulacyjne od państwowych i samorządowych władz wojewódzkich: 

 

* Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel napisał m.in.: 

 

 


 

 

*Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Zbigniew Ostrowski pogratulował pedagogowi nie tylko za tę inicjatywę, ale szeroko pojmowane zaangażowanie M. Jabłońskiego w dobrostan dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. 

 


 

  

Do gratulacji dołączył się Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec:

 

 


 

 

Symboliczne podziękowania młodym naukowcom są dodaniem mocy w skrzydła ich zaangażowania na rzecz spraw jednej z najsłabszych grup społecznych w kraju. Podziękowania skierował do dr. M. Jabłońskiego także Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek, pisząc: 

 

 


 

Zapewne mógłby jeszcze docenić tę aktywność Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, ale być może nie przywiązuje do tego tak wielkiej rangi.  Dziesięć lat temu Małgorzata Borowska opublikowała esej wspomniany na początku dzisiejszego wpisu, w którym jest wypowiedź Katarzyny Mrugalskiej o tym, że w Polsce Ludowej nie miało prawa do rejestracji i działania rodzicielskie "Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym".  Dopiero w 1993 roku uzyskało ono rejestrację w Krajowym Rejestrze Sądowym już jako niezależne "Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym". 

 

 

Wydawałoby się, że socjalizacja tych dzieci ulegnie znaczącej poprawie. Częściowo tak się stało. Zdaniem dr. M. Jabłońskiego Ministerstwo Edukacji Narodowej jednak nadal tkwi w biologicznym paradygmacie traktowania uczniów szkół specjalnych, skoro nie przewiduje w nich ani edukacji obywatelskiej, ani zdrowotnej. Oba przedmioty nie wynikają z przyjętej w Polce strategii rozwoju edukacji publicznej, toteż każdy minister edukacji manipuluje podstawą kształcenia ogólnego tak, by była ona zgodna z ideologicznym interesem partii rządzącej. 

 

Na skierowane do MEN pytanie M. Jabłońskiego, czy resort przewiduje edukację obywatelską w powyższym typie placówek edukacyjnych, otrzymał odpowiedź z Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej: 

 

 


Podobnie Departament Wychowania i Profilaktyki reprezentowany przez kierownika stwierdził, że nie ma potrzeby powoływania w szkołach specjalnych samorządu uczniowskiego, mimo iż: "W podstawie programowej zawarto także wskazanie, że „Priorytetem w edukacji ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest rozwijanie kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych, które pozwolą na przyszłe w miarę samodzielne, godne i wartościowe życie w dorosłości, w maksymalnej integracji z innymi członkami społeczeństwa. 

 

Powyższe kwestie znajdują odzwierciedlenie i uszczegółowienie w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym i realizowanym przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia i zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r.  w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego było zmieniane w 2020 r. i 2023. r. 

Upoważnienie do wydania ww. rozporządzenia wynika z art. 85 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Przepis powyższy stanowi, aby minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wydał rozporządzenie określające typy szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego ze względu na konieczność stosowania w szkole lub placówce specjalnej organizacji nauki i  metod pracy, a także ze względów wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych".

 Być może powołany przez ministrę "Zespół do spraw Praw i Obowiązków Ucznia" dostrzeże taką potrzebę, by w planowanych zmianach edukacyjnych uwzględnić uspołecznienie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Czy będą nadal utrwalane negatywne stereotypy i stygmatyzacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną?