07 grudnia 2024

Jubileusz 70-lecia wybitnego naukowca - profesora pedagogiki Tomasza Szkudlarka

 


Już za kilka dni, bo w dniu 10 grudnia 2024 roku odbędzie się Jubileusz prof. Tomasza Szkudlarka, przechodzącego na emeryturę wybitnego uczonego - pedagoga z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Uroczystości rozpoczną się o godz. 14.00 w siedzibie Muzeum Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku ul. Bielańska 5 (obok ratusza Staromiejskiego). 

Wydarzenie będzie połączone z wernisażem prac naukowych T. Szkudlarka i innymi atrakcjami, w tym z wręczeniem Jubilatowi księgi jubileuszowej. Wydarzeniu patronują J.M. Rektor UG oraz Dziekan Wydziału Nauk Społecznych UG. Niestety, nie mogę uczestniczyć w tak ważnym spotkaniu, gdyż tego dnia mam posiedzenie Zespołu Nauk Społecznych Rady Doskonałości Naukowej. 

 

Informuję o tym z bólem serca, by nie było niepotrzebnych komentarzy, a przypomnę z tej okazji, że pierwszą książkę współautorską wydaliśmy w 1991 roku. Tomasz otworzył ją znakomitym studium na temat pedagogiki krytycznej, a ja przybliżyłem genezę i założenia antypedagogiki. Okładka książki doskonale oddaje istotę sporu i różnic w podejściu do pedagogiki. 

 

Ten tytuł otwierał zarazem przestrzeń dla transformatywnych intelektualistów naszego pokolenia, którzy podejmowali badania naukowe w nurcie pedagogiki alternatywnej i rozwoju współczesnej myśli pedagogicznej, żeby wyzwolić naszą dyscyplinę z toksycznych pozostałości pedagogiki socjalistycznej i syndromu homo sovieticus części ówczesnych jeszcze kadr naukowych. Nie twierdzę, że to zadanie się powiodło, skoro byli pedagodzy socjalistyczni z pomocą ówczesnych służb stali się biznes-akademikami, tworząc pseudonaukowe szkółki wyższe, wchodząc do władz oświatowych czy strojąc się w szaty narodowych patriotów rzekomo walczących z patologią,  a w istocie będących jej aktywnymi kreatorami.        

 

Powyższą fotografię przesłał mi przed laty prof. Aleksander Nalaskowski, dowcipnie zestawiając w tej wersji czterech "muszkieterów" przełomu w naukach o wychowaniu (Szkudlarek-Nalaskowski-Melosik-Śliwerski). Tekst na ten temat opublikował w eseju "Pedagogika w cztery strony", a w nim nawiązując do 1995 roku:


"Habilitacje mieliśmy już za sobą, były przeszłością, a przyszłość niosła nowe wyzwania. Jeszcze o tym do końca nie wiedzieliśmy, ale przed każdym z nas stało zadanie odegrania pewnej roli w swoim środowisku. Po prostu czekała nas taka czy inna władza rozumiana jako służba dla innych". Wszyscy między 41. a 44. rokiem życia zamknęliśmy problem tytułu naukowego" (Kraków, 2017, s.119).


We wtorek będzie laudacja, wspomnienia, zasłużone gratulacje dla Jubilata, który  poświęcił swoje naukowe życie postfrankfurckiej filozofii krytycznej w pedagogice ogólnej i dla rozwoju pedagogiki politycznej.  Szkudlarek spożytkował i świadomie uległ amerykańskiej pedagogice krytycznej w nurcie filozofii edukacji, którą poznał dzięki naukowemu stażowi i stypendium Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku. 

Jednym z efektów tego pobytu jest znakomita rozprawa habilitacyjna z zakresu radykalnej pedagogiki krytycznej, która z wielu powodów nie traci na swojej aktualności. Trafnie w niej przewidywał samokolonizację amerykańską kulturą i nauką, nie doświadczając jeszcze w tym czasie w Polsce także ekspansji tego kraju na procedury i kryteria ewaluacyjne polityki naukowej na świecie.

Jubilat czytał i reinterpretował amerykańską literaturę przybliżając polskim czytelnikom fascynującą pokolenia pedagogów myśl, idee, które pozwalały na odczytanie w niej racji kluczowych dla praktyki oświatowej, mimo iż sam nie sugerował i nie podejmował takiej właśnie jej aplikacji w polskich realiach szkolnych. Wykształcił za to wielu nowatorów pedagogiki praktycznej i filozofii kształcenia. 



Jak pisał: „(…) ekspansywnej kultury dominującej nie da się zignorować, odrzucić czy zwalczyć w imię czystości tradycji i narodowego autentyzmu. Takie fundamentalistyczne tendencje pojawiają się w dążeniu do „autentycznej” kulturowej tożsamości, ale nie prowadzą do oczekiwanych rezultatów. Sensowna strategia polityki kulturalnej i edukacji zdaje się natomiast wieść drogą negocjacji, nie negacji: negocjacji własnej tożsamości w relacji do dominującej, narzucającej się kultury z jej definicjami świata społecznego i równoczesnej negocjacji znaczeń tej kultury" (Kraków, 1993, s. 9). 

Serdeczne gratulacje dla Jubilata! Ad multos annos!