04 grudnia 2024

Recenzent wydawniczy kreatorem pseudonaukowych rozpraw




Jeśli recenzenci wydawniczy, a następnie recenzenci w postępowaniach na stopień naukowy doktora habilitowanego nie będą rzetelnie wykonywać swoich zadań, zaś rady dyscyplin naukowych cichcem będą nadawać stopnie naukowe pseudonaukowcom, to proszę nie liczyć na to, że PEDAGOGIKA będzie bardziej szanowana wśród pozostałych dyscyplin w naukach społecznych. 

W metodologii badań społecznych istnieje niepodważalny kanon postępowania badawczego, którego omijać nie wolno, nie warto, niezależnie od tego, jaki ma się stopień naukowy - doktora czy doktora habilitowanego. Tym bardziej, kiedy jest się profesorem tytularnym. Akceptując buble naukowe recenzent/-ka ośmiesza siebie i kompromituje dyscyplinę naukową wraz z jej akademickim środowiskiem.

Coraz częściej spotykamy się z rekomendowaniem do druku przez profesorów, doktorów habilitowanych rozpraw, które posiadają poważne błędy merytoryczne, metodologiczne. Już nie zastanawiają się nad tym, co czynią polskiej pedagogice, ale także autorom tych prac, którzy mają prawo wierzyć, że ich publikacja spełnia naukowe wymagania. Kiedy w postępowaniu awansowym spotykają się z odmową nadania im stopnia, są zdumieni. 

Może jednak być tak, że recenzent wydawniczy sformułował uwagi krytyczne, ale ich adresat postanowił je zlekceważyć. Wówczas powinien mieć pretensje do siebie skoro opublikowali rozprawę z ewidentnymi błędami.

Wybitny dydaktyk i historyk myśli pedagogicznej Czesław Kupisiewicz pozostawił następcom swoje pedagogiczne credo: "(...) błędy popełniane przez niektórych polskich pedagogów utrudniają rozwój polskich nauk o wychowaniu, a niekiedy wręcz go uniemożliwiają. Gdyby je ułożyć w porządku alfabetycznym – co jest wskazane, ponieważ nie przesądza à priori o dominacji jednych nad drugimi – wówczas powinny nimi być: autopromocja; autoreklama oraz błędy terminologiczne" (Studia z Teorii Wychowania, 2015, nr 6(4) 

Brakuje w procesie kształcenia i budowania przez nauczycieli czy profesjonalnych edukatorów krytycznego spojrzenia na literaturę z nauk społecznych i humanistycznych w sprawach, które bezpośrednio dotyczą także ich codziennego życia, aktywności społecznej, rodzicielskiej czy zawodowej. W środowisku akademickim tylko nieliczni profesorowie publikują krytyczne recenzje rozpraw, które nie powinny być wydane.  

W ostatnich latach zostały ukazały się, wbrew poważnym błędom metodologicznym i merytorycznym, monografie, narzędzia diagnostyczne  czy raporty takich autorów, jak m.in.:

Szałach S. (2020). Poziom zaufania studentów pedagogiki w interakcjach edukacyjnych, Koszalin: Politechnika Koszalińska. 

Cieśleńska B. (2019). Odpowiedzialność zawodowa nauczyciela. Studium teoretyczno-empiryczne, Pułtusk: Wydawnictwo Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku. 

Stanek J. (2024). O humorze poważnie. style humoru nauczycieli i studentów specjalności nauczycielskiej, Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". 

Staroń P., Bielska M., Bojanowska M., Brzostowski T., Gill-Piątek H., Gramatyka M., Guza A., Jankowiak-Maik A., Mielczarek M., Młyńska M., Sześciło D., Zagłoba M., Zakroczymski S, Ziętka I. (2022). 'EDUKACJA DLA PRZYSZŁOŚCI". Warszawa: "Polska 2050". 

Flis J., Dębski M. (2023). Młode głowy. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi, Warszawa: Fundacja UNAWEZA.

Potocki P. Machalica B. (2021). Pęknięte pokolenie rewolucjonistów? Młodzi wobec sytuacji w Polsce w 2021 roku. Fundacja Friedricha Eberta.  

Buchner A., Fereniec-Błońska K.,  Wierzbicka M. (2021). Między pasją a zawodem. Raport o statusie nauczycielek i nauczycieli w Polsce, Warszawa: Fundacja ORANGE. 

Raport Rzecznika Praw Dziecka (2021). Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce, Warszawa: RPD. 

Raport z badania poziomu tolerancji i mowy nienawiści w polskich szkołach  ponadpodstawowych (2020). Młodzieżówka Przedwiośnie,