W
czasie zebrania Instytutu Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii
Grzegorzewskiej w Warszawie jego kierownictwo żegnało odchodzących na emeryturę
niezwykle zasłużonych dla Uczelnia, nauki i kształcenia studentów oraz kadr
akademickich swoich pracowników. Wyrażono nadzieję, że niezależnie od zmiany
statusu społeczno-zawodowego będą włączać się do parcjalnych zadań, projektów
jako recenzenci wydawniczy, naukowi i mentorzy dla młodych naukowców.
Katedrą
Historii Wychowania w APS, kierowała w ostatnich latach prof. dr hab.
Hanna Markiewicz. Otrzymała bukiet kwiatów i symboliczny upominek od władz
APS, a kierujący obecnie tą jednostką prof. APS dr hab. Jacek
Kulbaka przypomniał wszystkim ogromne zasługi Pani Profesor dla
rozwoju badań z historii wychowania i oświaty. Przedmiotem Jej zainteresowań
badawczych była historia instytucji i koncepcji edukacyjnych na ziemiach
polskich w XIX wieku i dwudziestoleciu międzywojennym, a także badała działalność
oświatową towarzystw społecznych w tym okresie ze szczególnym uwzględnieniem
Polskiej Macierzy Szkolnej na Kresach Wschodnich.
Droga
rozwoju i kariery naukowej Pani Profesor rozpoczęła się w 1975 roku po
ukończeniu na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego studiów
magisterskich na kierunku pedagogika. Rozprawę doktorską z historii wychowania
obroniła w 1982 roku w tej samej uczelni. Habilitowała się w 2005 roku w
dziedzinie nauk humanistycznych, w dyscyplinie historia z zakresu badań
historyczno-oświatowych. Tytuł profesora nauk społecznych uzyskała w 2018
roku.
Współcześni
badacze dziejów polskiej oświaty korzystają z bogactwa osiągnięć naukowych
prof. Hanny Markiewicz, która wydała tak znakomite prace, jak:
o Rzecz
o Polskiej Macierzy Szkolnej, Wyd. APS, Warszawa 2016
o Józef
Stemler-działacz oświatowy II R.P, Edukacja Zawodowa i Ustawiczna.
Polsko-Ukraiński Rocznik Naukowy1/2016
o Obraz
społeczności akademickiej we wspomnieniach (artykuł w druku)
o Działalność
Polskiej Macierzy Szkolnej w pierwszym okresie jej istnienia (artykuł
w druku)
o Działalność
Koła Polskiej Macierzy Szkolnej w Równem na Wołyniu w latach 1924-33 w świetle
sprawozdań Towarzystwa w: W kręgu historii wychowania,
Warszawa 2013
o Sami
tworzyliśmy tę historię- księga pamiątkowa z okazji 90 rocznicy powstania
APS, Warszawa 2012 (red)
o Społeczna
działalność opiekuńczo-edukacyjna na Litwie na przełomie XVIII i XIX w.
w: Z dziejów polskiej kultury i oświaty od średniowiecza do początków
XX w. Kraków 2010
o Działalność
opiekuńczo wychowawcza Wileńskiego Towarzystwa Dobroczynności 1807-1813,
Warszawa 2010
o Wybrane
zagadnienia z historii wychowania, Warszawa 2006
o
Działalność opiekuńczo-wychowawcza Warszawskiego Towarzystwa
Dobroczynności 1814-1914, Warszawa 2002.
Ze względów zdrowotnych musiał przejść na wcześniejsza emeryturę prof. APS
dr hab. Józef Bednarek, którego środowisko polskiej oświaty i akademickiej
pedagogiki poznało dzięki licznym rozprawom z pedagogiki mediów. Profesor
od wielu lat prowadził badania w środowiskach szkolnych i pozaszkolnych
dotyczące zagrożeń w cyberprzestrzeni. Kierował Pracownią Metod Multimedialnych
w Edukacji w Instytucie Pedagogiki APS.
Prof. APS Józef Bednarek należy do jednego z
najbardziej płodnych naukowo nauczycieli akademickich. Wydał bowiem tak ważne
publikacje autorskie i współautorskie, jak: Multimedia w kształceniu; Kształcenie na
odległość: podstawy dydaktyki; Media w nauczaniu; Cyberświat - możliwości i
zagrożenia; Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego; Społeczeństwo
informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych; Mulimedialne kształcenie
ustawiczne nauczycieli: teoria, badania, praktyka; Multimedia w
działalności szkoleniowo-wychowawczej; Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata
wirtualnego; Człowiek w świecie rzeczywistym i wirtualnym. Nowy wymiar
zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, i in.
Z tego samego zespołu naukowo-badawczego przeszła na emeryturę dr Anna Andrzejewska, która współredagowała i współtworzyła także z prof. J. Bednarkiem wiele rozpraw naukowych. Jej głównym obszarem badawczych zainteresowań były podobnie patologie społeczne w przestrzeni cyfrowej, cyberprzestępczość, technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu i wspomaganiu rozwoju uczniów czy tendencje rozwojowe najnowszych mediów cyfrowych.
(źródło fotografii: bloger, www.aps.edu.pl)