Szanowni Czytelnicy,
miło mi poinformować, że zbliża się premiera książki, nad którą pracował zespół autorów pod redakcją dr. Michała Palucha. Nikt nie mógł rok temu uwierzyć, że dojdzie do rozszerzenia tak okrutnej agresji wojsk Federacji Rosyjskiej na Ukrainę i jej mieszkańców. Nikt z nas nie planował współpracy zespołowej nad przygotowaniem publikacji, która nie powinna była zaistnieć, skoro od czasów II wojny światowej wydawało się, że czasy ludobójstwa już więcej nie powrócą.
W ramach prowadzonego przeze mnie z profesorami Katedry Teorii Wychowania UŁ i UJK w Kielcach Ogólnopolskiego Seminarium Podoktorskiego informowaliśmy wiosną tego roku o palącej potrzebie zredagowania monografii, która wesprze nauczycieli, wychowawców, pedagogów pracujących z dziećmi i dorosłymi - ofiarami wojny w Ukrainie.
Dzięki autorom oddanym idei wsparcia ukraińskiego społeczeństwa udało się tego dokonać jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Inicjatywa
napisania książki pojawiła się niemal natychmiast po wybuchu wojny (24 lutego
2022 roku). Już w połowie marca 2022 roku – w trybie alertu – zorganizowaliśmy
zdalne seminarium dla polskich pedagogów (uczestniczyło w nim ponad 100 osób z
całego kraju), ogłaszając między innymi możliwość składania tekstów do
planowanej monografii. W tym celu opublikowaliśmy następującą argumentację,
wyjaśniając zasadność dalszych prac:
„Człowieczeństwo
stale wystawiane jest na egzystencjalną próbę – zarówno w czasie pokoju, jak i
wojny. Ale jest jeszcze jeden ważny okres – powojnie. To moment odkrytej rany –
jak mawiamy w Polsce – lub „ogolonego nerwu”, jak mawiają nasi sąsiedzi w
Ukrainie, mający wpływ na odrodzenie się narodu w duchu pogłębionego
doświadczenia naruszenia własnej tożsamości. Sowietyzacja polskiej pedagogiki
odebrała nam tę możliwość po II wojnie światowej, a jej westernizacja
zaprzepaściła przywrócenie spójnej myśli pedagogicznej po upadku komunizmu.
Nie
zmarnujmy tego momentu teraz, wyciągajmy wnioski i dzielmy się tym doświadczeniem
z innymi. Pomóżmy sobie i naszym sąsiadom w przebudzeniu zdolności do tworzenia
myśli pedagogicznej, adekwatnej do wyzwań naszych czasów i naszych bogatych
kultur. Traktujemy planowaną publikację jako impuls kojący a zarazem impuls
mobilizujący do odpowiedzi na transgresywne, powojenne pytanie: jak stawać się
coraz bardziej ludzkim w nieludzkich warunkach? Właśnie od tego zależy nasze
zdrowie psychiczne i egzystencjalne oraz zdolność do właściwe go kształcenia
kolejnych pokoleń”.
Dziś
– po upływie kilku miesięcy i mając świadomość treści składających się na
książkę – można przyznać, że zarówno potrzeba publikacji, jak i jej treść
wpisują się w całokształt wzbudzonej i wielowymiarowej aktywności Polaków na
wielu odcinkach trudnej dla nas – ale przede wszystkim dla naszych sąsiadów –
Ucieczki do Wolności. Ostatecznie – jak skorygował jeden z naszych rozmówców:
„Jako
Ukraińcy zawsze czuliśmy się wolni”. Okazało się, że problematyka wolności i
zniewolenia, a szczególnie zdolności do jej odzyskiwania i okazywania, z jednej
strony łączy obydwa sąsiadujące z sobą kraje, a z drugiej wydaje się, choćby w
obrębie myśli antropologicznej, na tyle różnicować, na ile nie antagonizować.
Dochodzimy bowiem do momentu, w którym warto – dla wzajemnego dialogu i
zrozumienia – zmierzyć się z doniosłością pogranicza Zachodu i Wschodu.
Metafora „dwóch płuc Europy”, jakimi w końcu powinien oddychać cały kontynent,
wydaje się jej najtrafniejszym zilustrowaniem”.
Osoby zainteresowane organizowanym przez nas spotkaniem z
autorami tej książki zapraszam w formie on-line w dniu 19 grudnia o
godzinie 19:00.
paluchkonto@gmail.com
a otrzymają link dostępu do spotkania oraz książkę w
formie e-book.
Potwierdzam zarazem, że skupiony przy Michale Paluchu zespół
autorski rozpoczął prace nad pierwszym w
naszym kraju "Słownikiem
Wyrazów Ratujących Życie".
POMÓŻMY UKRAINIE PRZETRWAĆ NIE TYLKO ZIMĘ, ALE I WOJNĘ, BY NASTAŁ POKÓJ ORAZ MOC SPRAWCZA DO ODBUDOWY NISZCZONEGO PAŃSTWA W SPOŁECZEŃSTWIE DRĘCZONYM PRZEZ WROGA I UMĘCZONYM ESKALACJĄ PRZEMOCY.