Polskie
Towarzystwo Pedagogiczne prowadzi od pięciu lat Konkurs na wybitną
monografię naukową z zakresu nauk pedagogicznych lub nauk pokrewnych. Wyróżnienie przyznaje Kapituła składająca się z pięciu członków Polskiego
Towarzystwa Pedagogicznego lub osób współpracujących z nim, a powoływanych co
roku przez Prezydium Zarządu Głównego Towarzystwa. Zasady i kryteria oceny
zgłaszanych prac, sposób ich wewnętrznego lub zewnętrznego recenzowania oraz
zakres pracy samej Kapituły ustala Kapituła podczas swojego pierwszego
posiedzenia w danym roku.
W tym roku odbyło się szóste posiedzenie
Kapituły Konkursu. Dotychczasowymi laureatkami były następujące autorki:
w 2017 roku:
Prof. dr hab. Agnieszka
Gromkowska-Melosik (UAM),
Prof. nadzw. dr hab. Anna
Odwrąż-Coates (APS).
w
2018 roku:
Prof. dr hab. Dorota
Żołądź-Strzelczyk (UAM).
W
2019 roku:
dr hab. Renata
Tomaszewska-Lipiec, (profesor UKW w Bydgoszczy).
w 2020
roku:
prof. dr hab. Iwona
Chrzanowska (UAM).
w
2021 roku:
prof. dr hab.
Mirosława Nowak-Dziemianowicz (Akademia WSB Dąbrowa Górnicza).
dr Marek Michalak
(APS).
Rozstrzygnięcie w
bieżącym roku nie było łatwe, gdyż wpłynęło do Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego wiele rekomendacji. Świadczy to o znaczącym wzroście jakości
badań naukowych i publikacji. O najwyższe trofeum mogą ubiegać się pedagodzy różnych
dyscyplin pedagogicznych czy nauk pogranicza.
W tym roku LAUREATEM został
prof. Uniwersytetu Wrocławskiego, Instytutu Pedagogiki, filozof edukacji,
pedagog dr hab. Rafał Włodarczyk, którego monografia pt.
"UTOPIA I EDUKACJA. STUDIA Z FILOZOFII, TEORII EDUKACJI I PEDAGOGIKI
AZYLU" (Wrocław, 2021) uzyskała zdecydowane poparcie wszystkich członków
Kapituły. Warto dodać, że recenzentem wydawniczym tej książki był politolog, filozof, psycholog - prof. dr
hab. Leszek Koczanowicz.
Kapituła przyznała też trzy wyróżnienia,
które uzyskali następujący autorzy rozpraw (kolejność alfabetyczna):
* dr Beata Gumienny,
Upośledzenie dzieci i młodzieży z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w
środowisku edukacyjnym (od oporu do emancypacji). (Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 2021).
* prof. dr hab. Henryk
Mizerek, Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice Misja
(nie)wykonalna? (Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls" 2021).
* dr Bożena Tołwińska z
Uniwersytetu w Białymstoku - Kierowanie szkołą jako organizacją
uczącą się. Studium przypadków (Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2021).
Gratuluję Autorom a pedagogów zachęcam do
czytania tych książek. To pewnie będzie też świetny upominek na święta dla
tych, którzy jeszcze nie zdecydowali się, czym obdarzyć swoich bliskich.
Monografia R. Włodarczyka jest dostępna online, więc już można ją czytać. Sięgnął
po nią prof. Tadeusz Sławek, wybitny językoznawca i
literaturoznawca z Uniwersytetu Śląskiego dzieląc się z czytelnikami taką
m.in. opinią o tym dziele:
Rozważamy
więc w tej książce sprawy fundamentalne dla naszego bycia razem w świecie, w
którym „inność” jest traktowana wciąż jako zagrożenie dla silnych,
wykluczających tożsamości, które wcześniej czy później zaczynają budować płoty
i wzmacniać graniczne mury. Proponuje nam więc Autor wysiłek organizowania
życia dalekiego od sztywnego podziału na „nas” i „ich”, na „przyjaciół” i
„wrogów”; jeżeli Levinas i Tischner, to nie Carl Schmitt i Zdzisław
Krasnodębski. A, niestety, nasze życie publiczne żywi się sztucznie
generowanymi podziałami, w których adwersarzem stojącym po „niesłusznej”, „nie
naszej” stronie dzisiaj będzie „migrant”, jutro zaś „Niemiec”; wszystko
stosownie do okoliczności służących cynicznemu politykowi do utrzymania władzy.
Pedagogika jest sztuką (tak, sztuką) kształtowania wspólnoty poprzez pracę nad
postawami antyprzemocowymi.