08 kwietnia 2025

Rozwój zawodwy nauczycieli oraz narzędzia sztucznej inteligencji w szkolnej edukacji

 


W czasie Międzynarodowej Konferencji w Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, w ramach Programu Doskonała Nauka, mieliśmy  też okazję do poznania potrzeb nauczycieli w Turcji, którzy od kilku już lat stosują narzędzia AI w dydaktyce szkolnej. Mówił o tym Onur Ergünay  (Associate ProfessorIzmir Democracy University). W jego kraju edukacją powszechną objętych jest ok. 20 mln. dzieci i młodzieży. Jednak nie mają problemu z nauczycielami. Jest  wprost odwrotnie niż w większości krajów europejskich, bowiem aż pół miliona absolwentów studiów nauczycielskich poszukuje miejsc pracy w szkolnictwie. Tych kształci się na 92 wydziałach pedagogicznych w 202 uniwersytetach państwowych. 

Przed nauczycielami, którzy znaleźli zatrudnienie w szkołach, stoją następujace wyzwania:   

1. Permanentna zmiana programów nauczania, toteż AI pozwala na szybkie dostosowanie się do nich. 

2. W 2007 roku wprowadzono do dydaktyki szkolnej paradygmat kształcenia konstruktywistycznego, ale nauczyciele nie byli do niego przygotowani. Dopiero po dziesięciu latach można mówić o opanowaniu tego sposobu kształcenia. 

3. Nauczyciele muszą zaprzyjaźnić się z narzędziami sztucznej inteligencji, by potrafili ją twórczo wykorzystać w procesie zajęć szkolnych,  

4. Konieczna jest transformacja kompetencji nauczycieli, by byli elastycznymi ekspertami oraz nabyli umiejętność samooceny i dostosowywania się do zachodzących zmian w aktywności uczniów. 

    Jak mówił wykładowca nie tylko z Turcji, ale i z Węgier, rozwój zawodowy nauczycieli wymaga zarazem pracy nad sobą. Bycie nauczycielem nie jest bowiem tylko profesją, gdyż stajemy się nauczycielami dzięki doskonaleniu własnej osoby. Ważne jest współtworzenie w szkołach kultury horyzontalnych relacji, współdziałania nauczycieli, uczniów i ich rodziców.

Profesor Jeremy Delamarter ze stanowego Saint Martin's University w USA  odniósł się do tego, jak być nauczycielem w czasach cyberrewolucji, a zatem jak AI może mu pomóc, by stał się profesjonalistą w edukacji. Podkreślał w swoim wystąpieniu, że dzięki sztucznej inteligencji osiąga się niektóre cele szybciej, krócej i w sposób bardziej intersujący.

 

Pedagodzy muszą zatem nabyć nowe umiejętności poznawcze, by kreować myślenie uczniów. Powstała platforma edukacyjne "Auto Classmate", dzięki której kształceni do zawodu nauczycielskiego studenci mogą planować własny rozwój zawodowy. Zamieszczone narzędzia AI pozwalają sprawniej dostosować zajęcia do standardów kształcenia oraz wykorzystać ChatGPT, by przygotować się do lekcji. 




Studiujący mają kontakt z Chatbot'em, dzięki któremu uczą się regulowania tempa własnej pracy. AI pozwala im na tworzenie znacznie szybciej niż mogliby to sami uczynić - testów, zróżnicowanych form i metod aktywizacji uczniów. Nie należy jednak powierzać AI całego procesu kształcenia, kiedy jest się początkującym nauczycielem. Warto nauczyć się języka algorytmów, a przy tym nie pomijać osobistego wzrastania w zawodzie, w rodzinie i społeczeństwie. Ameryka.