09 kwietnia 2025

Co wynika z badań potrzeb zawodowych nauczycieli?

 


To będzie już ostatnia moja relacja z obrad Międzynarodowej Konferencji na Wydziale Pedagogiki i Psychologii w Kielcach w dn. 3-4.04.2025 roku, która dotyczyła tytułowego w dzisiejszym wpisie zagadnienia tożsamości zawodowej nauczycieli na świecie. 

Przede wszystkim pragnę w tym miejscu pogratulować organizatorom naukowej debaty:

profesorkom UJK: Agnieszce Szplit i Zuzannie Zbróg oraz 

wspomagającym je w komitecie organizacyjnym pracownikom tej jednostki: 

Anicie Garbat, Pawłowi Garbuzikowi, Aldonie Kopik, Zofii Okraj, Katarzynie Rogozińskiej, Annie Szczepanek-Guz, Paulinie Tamborskiej, Annie Winiarczyk, Aleksandrze Gonciarz i Krzysztofowi Kupczewskiemu). 

Zapewniono wszystkim uczestnikom pełną organizację obrad, stworzono znakomitą atmosferę i przygotowano bogatą ofertę programową, dzięki czemu mieliśmy wgląd w to, jak przedstawia się sytuacja nauczycieli w różnych krajach na świecie. 

Doświadczyliśmy przeglądu różnych podejść teoretyczno-praktycznych dotyczących wspierania rozwoju zawodowego nauczycieli. Profesor z Uniwersytetu w Genui Davide Parmigiani przedstawił trzy etapy takiego rozwoju zawodowego nauczycieli: począwszy od fazy tożsamości (koncentracja na curriculum, rozwijaniu umiejętności uczniów i zadbania o własny profesjonalizm) przez okres bycia badaczem (poznanie najnowszych modeli kształcenia, przeprowadzenie własnych badań, podzielenie się mocnymi i słabymi stronami własnej profesji, publikowanie wyników diagnoz)  aż po najwyższe stadium stania się ekspertem oświatowym, a więc tym, który tworzy wiedzę pedagogiczną na temat tego, jak kształcić innych, także nauczycieli, kieruje projektami w zakresie doskonalenia nauczycieli, publikuje własne artykuły, książki, włącza się do zmian oświatowych.   




Z badań Parmigianiego wynika, że ci nauczyciele, którzy są na końcu drogi własnego rozwoju zawodowego ulegają pokusie, by przestać się rozwijać. Niektórzy chcą już tylko pracować w szkole i odcinać kupony od dotychczasowego zaangażowania w edukację. Wynika z tego, że rozwój zawodowy nauczycieli jest ich profesjonalną "podróżą".       

O niezwykle trudnej, dramatycznej sytuacji nauczycieli w Ukrainie mówiła profesor Instytutu Doskonalenia Nauczycieli we Lwowie Olena Shyyan. Reforma szkół ukraińskich w modelu "Nowa Szkoła" przed wojną nawiązywała do europejskich modeli dydaktyki współczesnej. Nauczyciele już zaczęli tworzyć autorskie programy i je wdrażać do praktyki. Czasami się to udawało, a czasami nie, gdyż większy problem mieli nauczyciele tzw. "starszej daty". 

UNESCO przygotowało dla ukraińskich pedagogów materiały pozwalające na dostosowanie procesu kształcenia  do nowej kultury oceniania osiągnięć szkolnych dzieci i wspierania procesu wychowania w podejściu demokratycznym. Dawniej bowiem nie zwracano uwagi na potrzeby uczniów. Teraz nauczyciele mieli być kreatorami wiedzy i współpracować ze sobą. 

Ważne okazało się zatem w ich rozwoju nie tyle gromadzenie certyfikatów, świadectw ukończonych kursów, co  podejmowanie współpracy z partnerskimi szkołami w Europie, by mogli rozwijać nowe umiejętności w modusie istnienia (BYĆ), a nie tylko posiadania (MIEĆ).   

Ze względu na wojnę reforma musiała ulec głębokiej zmianie, gdyż jej dramatyczny przebieg, zniszczenia infrastruktury i wynikające z tego negatywnie skutki odbijają się na psychice nauczycieli i uczniów. Muszą oni radzić sobie w niestabilnym świecie, przygotować się na psychiczne wspieranie dzieci, udzielanie im pomocy, by uczniowie radzili sobie z traumą wojenną. W tej sytuacji ważniejsze są umiejętności nauczycieli w zakresie udzielania dzieciom pomocy medycznej i psychologicznej.