Uczenie się jest bowiem
procesem aktywnym, toteż dobrze się stało, że zespół ekspertów Sieci Edukacji Cyfrowej KOMETA: 2021-2027 sformułował dla Ministerstwa Edukacji i Nauki postulat zainwestowania w cyfrową
transformację placówek oświatowych. Jak piszą w swojej publikacji jego autorzy, konieczne jest m.in.:
· odchodzeniu od dominującej w codziennej praktyce metody podawczej
· stosowanie metod aktywizujących ucznia, projektowych, zapewniających interakcje, a także możliwość personalizacji i odmiejscowienia nauczania.
Rozwijanie modelu
„szkoły hybrydowej” stwarza możliwość wyboru przez nauczycieli
różnorodnych podejść dydaktycznych i zachęca do tworzenia otwartych
zasobów edukacyjnych. Powinien on stanowić atrakcyjną dla uczniów i nauczycieli
alternatywę tradycyjnego, wciaż nieefektywnego systemu klasowo-lekcyjnego. Należy stopniowo
wprowadzać do szkół innowacje i eksperymentować - także w
okresie niepandemicznym.
Istotne znaczenie odgrywają różnorodne oddolne inicjatywy transformacyjne nauczycieli i dyrektorów (m.in. Superbelfrzy, Wiosna Edukacji, Edu-Zmieniacze, Budząca się Szkoła). Ich doświadczenia i wypracowane praktyki stanowią bogate źródła inspiracji i wsparcia dla procesów transformacji określonych w szkolnych planach. Należy upowszechniać wiedzę o nich pośród nauczycieli i dyrektorów placówek.
W praktyce nauczania nauczyciele winni wykorzystywać w coraz większym stopniu m.in. aplikacje edukacyjne dostępne na mobilnych urządzeniach cyfrowych, szczególnie smartfonach uczniowskich. Umożliwi to m.in. realizację postulatu odmiejscowienia uczenia się. Angażowanie się uczniów w lekcje, umożliwia interakcje oraz indywidualizację nauczania w ich trakcie, a także pozwala na motywujące ucznia do samodzielnej pracy odmiejscowienie procesu uczenia się. Oznacza to likwidację występującego w blisko dwóch trzecich polskich szkół zakazu korzystania przez uczniów z prywatnych smartfonów podczas lekcji.
Zadaniem władz publicznych jest stymulowanie indywidualnego rozwoju
szkół, wspieranie kształtowania przez nie własnych, autonomicznych i
elastycznych planów transformacji cyfrowej, obejmujących także
zindywidualizowane cyfrowe zaplecze infrastrukturalne placówki.