05 kwietnia 2025

Postawy niemieckich uczniów wobec edukacji szkolnej

 


W Niemczech zwraca się uwagę na coraz trudniejszą sytuację, z jaką muszą mierzyć się nie tylko nauczyciele szkół podstawowych i średnich, ale także ich uczniowie. Nie chodzi tu o dyscyplinę w jej pruskim znaczeniu, bo to jest już przeszłością, ale o konieczność innego podejścia do zajęć dydaktycznych i do ich organizacji. Fundacja Roberta Boscha regularnie prowadzi badania od 2019 roku na reprezentatywnej próbie nauczycieli, uczniów czy ich rodziców, by poznać aktualną sytuację w szkołach.   

W 2024 roku przeprowadzono badania na reprezentatywnej próbie, która objęła 1530 uczniów w wieku od 8 do 17 roku życia uczęszczających do szkół ogólnokształcących i zawodowych. Jak wynika z badań postaw uczniów wobec zakłóceń, z jakimi spotykają się w trakcie zajęć szkolnych, dotyczą one zdarzeń, których doświadczają także uczący się w polskich szkołach  (Robert Bosch Stiftung, 2024. Deutsches Schulbarometer: Befragung Schüler:innen. Ergebnisse von 8- bis 17-Jährigen und ihren Erziehungs berechtigten zu Wohlbefinden, Unterrichtsqualität und Hilfesuchverhalten. Robert Bosch Stiftung). 

Wybrałem z powyższego raportu kilka zagadnień, które były przedmiotem diagnozy postaw uczniów wobec ich nauczycieli i szkolnych sytuacji:  

  • 42 proc. uczniów przyznało, że nie są cicho, kiedy nauczyciel/-ka mówi (wykłada);
  • 41 proc. uczniów potwierdziło, że nie słucha nauczycieli w czasie lekcji; 
  • zdaniem 29 proc. uczniów celowo zakłócają oni przebieg zajęć. 
  • tylko 26 proc. uczniów przyznało, że słuchają nauczyciela/-kę i są cicho, kiedy on/ona mówi.  
  • 17 proc. uczniów jest niezadowolonych z traktowania ich przez nauczycieli. 
  • jedynie 7 proc. badanych uważało, że są stawiane im zbyt wysokie wymagania, zaś 4 proc., że zbyt dużo zadaje się prac domowych; 4 proc. że lekcje są nudne a toalety szkolne brudne. 
  • 4 proc. uczniów wskazało, że lekcje są źle zorganizowane a nauczyciele są kiepscy 
  • także 4 proc. potwierdziło niesprawiedliwe traktowanie uczniów przez nauczycieli.          

Aż 57 proc. uczniów przyznało, że są wyśmiewani przez innych w czasie lekcji, natomiast 58 proc. uczniów wskazało, że są w czasie lekcji wytrącani z równowagi przez rówieśników w klasie. Dwie trzecie uczniów oczekiwało wsparcia ze strony nauczycieli, kiedy pojawiały się powyższe problemy. Badani uczniowie byli samokrytyczni, bowiem 37 proc. przyznało, że ich klasa nie jest spójną grupą, a 28 proc. wskazało, że nie pomagają sobie nawzajem. 

Nie wszyscy uczniowie byli zadowoleni z organizacji zajęć szkolnych. Co piąty uczeń (22 proc. ) stwierdził, że w ciągu tygodnia nie odbyły się 3-4 lekcje, zaś prawie połowa  (42 proc.) wskazała, że co tydzień nie odbywały się co najmniej 1-2 lekcje. 

W Niemczech, podobnie jak w Polsce, brakuje nauczycieli.   

 Co ciekawe, większość uczniów (65 proc.) była zadowolona ze swoich nauczycieli nawet wówczas, kiedy popełnili jakiś błąd w rozwiązywaniu zadań czy w udzielaniu odpowiedzi na pytania.  Zdaniem 51 proc. uczniów byli chwaleni przez pedagogów, jeśli poprawnie wykonali zadanie. Niestety, tylko 35 proc. spośród badanych stwierdziło, że  otrzymali w czasie lekcji informację zwrotną na temat wykonania zadań, a nauczyciel wyjaśniał, z czym sobie poradzili, a czego jeszcze powinni się nauczyć. Także 35 proc. uczniów potwierdziło, że nauczyciele dodali im otuchy, kiedy oni mieli trudność w rozwiązywaniu jakiegoś zadania. 


(rys. tamże, s. 39)

Badaczy interesowało także to, czy uczniowie są zainteresowani konstruktywistycznym kształceniem, czy odczuwają możliwość innej edukacji? W świetle wskazań na skali Likerta uczniowie potwierdzili, co następuje:

-  63 proc. chciałoby, aby nauczyciel podzielił się z nimi swoją opinią na temat udzielonej przez nich odpowiedzi; 

-  44 proc. uczniów oczekiwało, by nauczyciel zapytał ich, co już być może wiedzą na poruszany temat; 

- 28 proc. chciało, żeby nauczyciel dociekał, zapytał ich, czy właściwie coś zrozumieli lub czegoś nie pojęli; 

- 24 proc. pragnęło, by nauczyciel proponował im zadanie, które oni chętnie sami by rozwiązywali.

Po zapoznaniu się z wynikami badań niemieccy dydaktycy wskazują na potrzebę przygotowywania nauczycieli w zakresie umiejętnego zarządzania klasa szkolną (Classroom Management).   

Jak jest w polskich szkołach? O tym częściowo mówiono w Kielcach, do czego jeszcze powrócę.