Odnalazł
się w cyberprzestrzeni Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej. Kto zajrzy na
stronę tego stowarzyszenia, to zobaczy, że w dziale aktualności jest ostatni
wpis z 8 maja 2023 roku. Tym bardziej ucieszyłem się, kiedy na Facebooku
zaistniało Stanowisko tej pozarządowej organizacji. Wyjątkowo zatem publikuje
je w tym miejscu, bo mogłoby umknąć uwadze opinii publicznej. To, że nie będzie
wzięte pod uwagę przez władze, nie wymaga nawet komentarza czy formułowania
przypuszczeń.
"Warszawa,
25.11.2024
Stanowisko
Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej w sprawie projektu rozporządzenia
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie sporządzania wykazów wydawnictw
monografii naukowych oraz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z
konferencji międzynarodowych z dnia 31 października 2024 r.
1.
Uwagi ogólne
Komitet
Kryzysowy Humanistyki Polskiej dostrzega potrzebę jakościowej zmiany w procesie
tworzenia wykazu wydawnictw i czasopism punktowanych. Ostatnie lata wyraźnie
pokazały, że społeczność akademicka oczekuje przejrzystego i jawnego procesu
wyboru oraz oceny. Musimy też przypomnieć, że napięcia wewnątrz naszego
środowiska i konflikty wokół wykazu czasopism są pochodną reformy z 2018 r.,
która zredukowała działalność naukową do punktów, a przyszłość jednostek
naukowych uzależniła od optymalizowania liczby publikujących pracowników w N.
Bez fundamentalnej zmiany jakościowej w ocenie naszej działalności akademickiej
– naukowej, dydaktycznej i społecznej, każdy wykaz czasopism będzie przedmiotem
niezwiązanej z prawdziwą nauką kalkulacji.
W
przedstawionym 31 października projekcie rozporządzenia widzimy istotną zmianę
kierunku – zbalansowanie dominującej dotychczas ilościowej oceny na podstawie
wskaźników bibliometrycznych z jakościowym spojrzeniem na znaczenie danego
czasopisma dla dyscypliny. Szczególnie w naukach humanistycznych i społecznych
ograniczanie wartości miejsca publikacji naszej pracy do wskaźników wpływu,
stworzonych dla zupełnie innych dyscyplin i dziedzin nauki, prowadziło do
krzywdzących decyzji punktacyjnych. Stąd pozytywnie oceniamy decyzję o
podtrzymaniu roli jakościowej oceny eksperckiej, korygującej ilościowo
przypisaną punktację.
Nie
możemy jednak pominąć tych elementów projektu rozporządzenia, które w naszej
opinii mogą odnieść skutek odwrotny od zamierzonego. Dwuetapowa procedura oceny
jest zawiła, miejscami niejasna, interpretacja części przepisów prowadzi do
sprzeczności. W pierwszym etapie, z założenia opierającym się o wskaźniki
wpływu, stworzono możliwość podnoszenia punktacji przez KEN na podstawie
uznaniowych przesłanek - zaciemnia to przyjęte dla tego etapu metody ustalania
wartości punktowej czasopism. Istotna część warunków, na podstawie których
czasopisma mogą być wybrane do drugiego etapu oceny eksperckiej, jak również
same kryteria oceny w drugim etapie, nie gwarantują ochrony przed manipulacjami
środowiskowymi i decyzjami podyktowanymi zakulisowym lobbingiem. Brak trybów
odwoławczych od decyzji o obniżeniu punktacji lub usunięcia czasopisma z wykazu
negatywnie wpływa na sprawiedliwość procesu. Brak gwarancji dostępu do
uzasadnień decyzji w trakcie oceny obniża standardy jawności i społecznej
kontroli działalności KEN oraz Ministerstwa. Budzi to wątpliwości co do
zgodności rozporządzenia ze standardami demokratycznego państwa prawa.
W
tym kontekście zwracamy się do Ministerstwa z apelem o skierowanie projektu
rozporządzenia do ponownych prac koncepcyjnych i legislacyjnych oraz
przeprowadzenie dłuższych, szerszych konsultacji społecznych.
Poniżej
przedstawiamy propozycję zmian kierunkowych dla przyszłych prac nad
rozporządzeniem, jak również szczegółowe uwagi odnośnie przepisów w projekcie z
31 października.
2. Propozycje
zmian w rozporządzeniu
●
uproszczenie procedury
wyboru oraz oceny czasopism na potrzeby sporządzenia wykazu, spłaszczenie
punktacji dla czasopism w dziedzinach nauk humanistycznych, społecznych,
teologicznych i o rodzinie
W
celu uproszczenia i uczynienia dwuetapowej oceny bardziej przejrzystą
proponujemy zmianę w sposobie wyboru oraz przyznawania punktacji dla czasopism
w dyscyplinach humanistycznych, społecznych, teologicznych i o rodzinie. W
pierwszym etapie wszystkie czasopisma indeksowane, dla których można ustalić
wskaźnik wpływu na podstawie zaproponowanego katalogu w § 10. 2. otrzymują
punktację w jednym progu 70 pkt. Wszystkie pozostałe czasopisma, dla których
nie można ustalić wskaźnika wpływu, ale są indeksowane w istniejących
międzynarodowych bazach otrzymują punktację w wysokości 40 pkt. Czasopisma
nieindeksowane otrzymują 20 pkt. Następnie, w drugim etapie wybrane
czasopisma posiadające wskaźniki wpływu mogą otrzymać wyższą punktację w
progach 100-140-200 pkt. na podstawie ilościowej oceny wskaźników wpływu i
jakościowej oceny eksperckiej. Dla czasopism nie posiadających wskaźników
wpływu, ale indeksowanych w międzynarodowych bazach ocena w drugim etapie
obejmowałaby wyłącznie ocenę jakościową i w jej wyniku punktacja dla danego
czasopisma mogła być zmieniona maksymalnie o dwa progi – z 40 na 70 lub 100
pkt. Proponujemy też, by czasopisma nieindeksowane mogły zostać poddane ocenie
eksperckiej wyłącznie na podstawie wniosku złożonego przez jednostkę naukową, w
przypadku zgłoszenia publikacji w takim czasopiśmie przez pracownika
przypisanego do liczby N. W wyniku oceny eksperckiej wartość punktowa
nieindeksowanego czasopisma mogłaby być zmieniona o maksymalnie dwa progi: z 20
na 40 lub 70 pkt.
W
efekcie pierwszy etap wyboru czasopism i przyznawania punktacji byłby
maksymalnie prosty, jednolity i pozbawiony arbitralności. Drugi etap z kolei
równoważyłby oceny wskaźnikowe i jakościowe dla najlepszych czasopism, których
wyższa punktacja odzwierciedlałaby trafnie ich znaczenie dla dyscypliny.
Utrzymanie możliwości podwyższenia oceny czasopismom nieposiadającym wskaźników
wpływu, ale ograniczenie jej do maksymalnie dwóch progów, wyważa potrzeby
przedstawicieli dziedzin humanistycznych i społecznych z miarodajnym, odpornym
na manipulacje procesem tworzenia całego wykazu. Ścieżka dla czasopism
nieindeksowanych uwzględnia potrzeby m.in. naukowców publikujących w
zagranicznych, ale nieanglojęzycznych czasopismach, które często nie znajdują
się w indeksowanych bazach - np. germanistów w niemieckojęzycznych, uznanych w
dyscyplinie periodykach.
Nie
zgłaszamy uwag do procesu wyboru czasopism, sposobu oceny i przyznawania
punktacji w dziedzinach nauk inżynieryjno-technicznych, medycznych i o zdrowiu,
nauk rolniczych, nauk ścisłych i przyrodniczych oraz nauk weterynaryjnych.
●
Uproszczenie kryteriów eksperckiej oceny jakościowej
W
naszej opinii zaproponowane kryteria oceny jakościowej, obecnie § 15.
1, można zmodyfikować w celu ich uproszczenia, ujednolicenia i
uzyskania większej komplementarności. Obecne kryteria 2, 3 i 4 powinny stanowić
jedno kryterium mierzące znaczenie czasopisma i publikowanych w nim artykułów
dla dyscypliny naukowej. Rozpoznawalność jest pochodną znaczenia dla
dyscypliny, poziom merytoryczny z kolei warunkuje znaczenie dla dyscypliny.
Proponujemy usunięcie kryterium publikowania w języku angielskim (lub
rozszerzenia go na większą liczbę języków obcych). Proponujemy też połączyć kryterium
7 i 8, które pozwalałoby docenić istotny wpływ czasopisma na promocję polskiej
nauki i badań naukowców związanych z Polską. Istotne jest też określenie, na
jakiej podstawie będzie dokonywana ocena w danym kryterium - jakie dokumenty,
dane i informacje zostaną wzięte pod uwagę, które weryfikowalne cechy
czasopisma pozwolą przypisać w danym kryterium właściwą ocenę. Dobrą praktyką
byłoby umieszczenie w rozporządzeniu wzoru formularza oceny wraz z instrukcją
jego wypełniania.
●
Wybór członków
zespołów eksperckich powołanych do oceny w drugim etapie w ramach istniejących
instytucji reprezentujących środowisko akademickie
Postulujemy,
by proces wyboru ekspertów, obecnie § 12 odbywał się przy
aktywnym udziale środowiska akademickiego. Jedną z możliwych, bardziej
reprezentatywnych metod byłoby wzorowanie się na istniejących w prawie o
szkolnictwie wyższym i nauce przykładach np. wyborów do Rady Doskonałości
Naukowej. Drugim nie generującym dodatkowych kosztów sposobem na
tworzenie zespołów eksperckich, byłoby oparcie się o istniejące instytucje
reprezentujące środowisko akademickie, takie jak Komitety PAN.
Wdrożenie
demokratycznych procesów wyboru ekspertów zwiększy obiektywność oceny
jakościowej i zaufanie środowiska do wyniku prac w postaci wykazu czasopism.
●
Wprowadzenie procedury
odwoławczej od decyzji w sprawie przyznania punktacji lub usunięcia czasopisma
z wykazu
W
naszej opinii, sprawiedliwa i rzetelna procedura tworzenia wykazu czasopism
musi zakładać formy odwoławcze, na wzór procedury administracyjnej. Widzimy dwa
podmioty uprawnione do wniesienia odwołania na dwóch różnych etapach – komisje
eksperckie, których decyzje o podwyższeniu punktacji dla czasopism
indeksowanych zostałyby przez KEN odrzucone i redakcje danego czasopisma
indeksowanego w momencie opublikowania wykazu czasopism, z którego czasopismo
zostałoby usunięte.
●
Rozwój procesów i
narzędzi pozwalających na eliminację drapieżnych czasopism
Należy
docenić zawarte w rozporządzeniu propozycje, mające na celu ograniczenie
obecności i znaczenia czasopism o nierzetelnych, nieuczciwych praktykach
wydawniczych. W naszej ocenie środki zawarte w rozporządzeniu warto uzupełnić o
procedury pozwalające lepiej weryfikować standardy czasopisma przy podejrzeniu,
że są one niewystarczające lub mają negatywny wpływ na praktyki publikacyjne
naukowczyń i naukowców. Konieczne byłoby włączenie narzędzi ilościowych,
stosujących analizę Big Data czy AI, do identyfikacji działalności odbiegającej
od normy, jak i jakościowej, weryfikującej praktyki wydawnicze (np. procesy
recenzyjne, tryb przyjmowania artykułu do druku). W wyniku takiej oceny
czasopismo mogłoby mieć obniżoną punktację lub zostać całkowicie usunięte z
wykazu. Od decyzji o obniżeniu lub usunięciu przysługiwałoby reakcji odwołanie.
●
Zwiększenie jawności
procedowania KEN i komisji eksperckich
Jawność
jest istotnym elementem standardów demokratycznej kontroli nad działalnością
instytucji publicznych. Przyczynia się do większego zaufania i akceptacji
podejmowanych decyzji. Obecne rozporządzenie nie gwarantuje, że dokumentacja
sporządzona w trakcie prac KEN i komisji eksperckich, np. przedstawiająca
uzasadnienia dla decyzji o zmianie punktacji lub usunięcia czasopisma z wykazu,
będzie podlegała przepisom o dostępie do informacji publicznej. Możliwą formą
spełnienia tego postulatu byłby obowiązek publikowania uzasadnień ocen KEN i
komisji eksperckich w RADoN albo w BIP.
3.
Uwagi do poszczególnych przepisów rozporządzenia
§
6.2. –
przesłanki sformułowania dodatkowej listy baz gromadzących czasopisma, które
mogą zostać włączone do wykazu
Należy
docenić próbę zróżnicowania wykazu czasopism, nie zawężając go wyłącznie do
wykazów komercyjnych, zdominowanych przez anglosaski obieg naukowy. Niemniej
dodatkowa lista baz nie gwarantuje kompletności i reprezentatywności dla
wszystkich dyscyplin naukowych, co zwiększa arbitralność proponowanego wykazu.
Co więcej, nie przytacza się standardów, na podstawie których uznaje się daną
bazę za istotną czy, co równie ważne, gwarantującą rzetelność naukową i
spełnianie standardów etycznych.
§
8 – ocena i przypisanie czasopisma do dyscypliny
naukowej
Jednym
z większych błędów reformy nauki i szkolnictwa wyższego z 2018 r. było sztywne
przypisanie działalności naukowej do dyscypliny oraz działalności
naukowej uczelni i instytucji naukowych w dyscyplinach. Jednym z efektów jest
uczynienie badań interdyscyplinarnych nieopłacalnymi, wręcz szkodliwymi dla
ewaluowanych jednostek oraz samych naukowców i naukowczyń. Interdyscyplinarny
zespół składający się z socjologów, geografów, matematyków i przedstawicieli
nauk medycznych ma niemal zerowe szanse na znalezienie czasopisma, w którym
mógłby publikować wyniki badań, tak, żeby w każdej dyscyplinie były przypisane
punkty. Ma to negatywny wpływ na rozwój nauki w Polsce.
§
10.1. – wykorzystanie wartości centylowych
O
ile wartość centylowa wskaźnika wpływu jest potencjalnie dokładniejszą miarą
stratyfikacyjną, o tyle jest ona zdecydowanie mniej powszechna, trudniej o
powszechnie dostępne dane niezbędne do jej wyliczenia. W związku z powyższym
wykorzystanie miary centylowej, zamiast. zdecydowanie popularniejszą miarę np.
kwartylową, przyczyni się do zwiększenia czasochłonności i kosztochłonności
procesu sporządzania wykazu czasopism, bez gwarancji lepszej jakości
sporządzonego wykazu.
§
11. 1. – brak kryteriów wyboru wskaźników wpływu w
danej dyscyplinie
W
§ 10.2 wskazana jest metoda wyliczenia wartości wskaźników wpływu dla czasopism
o których mowa w § 6.1. W § 10.3 określa się, że ocena ma odbyć się dla
wszystkich wskaźników. Kolejny paragraf stwierdza, że KEN decyduje, który
wskaźnik lub wskaźniki zostaną uwzględnione. Nie podano kryteriów, na podstawie
których KEN taką decyzję podejmuje. W efekcie istnieje ryzyko, że decyzje KEN
będą oceniane jako arbitralne, a część wcześniejszej pracy zostanie zmarnowana.
§
11. 4.
– wskaźniki dla podwyższania oceny czasopisma przez KEN
Rozporządzenie
daje możliwość KEN na podniesienie czasopismom, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt
1, punktacji o dwa stopnie, w oparciu wyłącznie o kryterium rzeczywistej
pozycji naukowej czasopisma. Daje to pole do niepożądanych ingerencji i może w
znaczący sposób zniekształcić punktację – np. podwyższając dwukrotnie punktację
ze 40 punktów (4 kwartyl) do 100 punktów (2 kwartyl) lub ze 100 punktów do 200.
Zniekształca to sens pierwszego etapu oceny ilościowej, opartej o jednoznaczne
wskaźniki wpływu.
§
11. 5. 2) – interakcja z § 6. 3.
Porównanie §
11.5.2) i § 6.3. wprowadza niejasność odnośnie
interpretacji i stosowania przepisów. W § 6.3. stwierdza się,
że dla czasopism ujętych jednocześnie w jednym z wykazów z listy
czasopism z § 6.1.1 i § 6.1.2 do celu sporządzenia wykazu
stosuje się wyłącznie ich ujęcie w bazach z ust. 1 pkt 1. Czyli np. wyliczenie
ich punktacji powinno przebiegać zgodnie z § 11.3. Dla przykładu, jeśli
czasopismo A jest indeksowane zarówno w bazie Scopus, jak i ERIH+ zgodnie z §
6.3. powinno zostać traktowane wyłącznie jako ujęte w pierwszej bazie,
pomijając obecność w drugiej - co pozwala przypisać czasopismu A wartość
punktową na podstawie wskaźnika wpływu. Tymczasem w § 11.5. 2) stwierdza
się, że czasopismom, o których mowa w § 6.3. automatycznie
przypisuje się najniższą wartość 20 pkt. Prowadzi to do sprzecznych
interpretacji i braku jasności, w jaki sposób omawiane czasopisma powinny być
oceniane.
§
12. – brak kryteriów powoływania zespołów eksperckich do
oceny czasopism w drugim etapie
Zespoły
eksperckie, które mają dokonać najpierw wyboru czasopism z list z § 6.2,
później zaś, po zaakceptowaniu listy przez KEN, dokonują oceny eksperckiej.
Omawiany paragraf wskazuje, że powołanie zespołów ma odbyć się na
podstawie art. 341 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce. Artykuł daje prerogatywę Ministrowi w powoływaniu
zespołów eksperckich – bez wskazania procedury, wymagań i standardów
powoływania takiego zespołu. Może to prowadzić do wrażenia
niereprezentatywności takiego wyboru, znacząco obniżając ufność w późniejsze
decyzje takiego zespołu eksperckiego.
§
14.2. – kryteria selekcji czasopism do drugiego
etapu oceny eksperckiej
Żeby
zespół ekspercki mógł podjąć się oceny danego czasopisma, musi ono spełniać
następujące kryteria: „ma znaczenie dla realizacji celów polityki naukowej
państwa i posiada ustaloną procedurę recenzji naukowej oraz
przestrzega zasad etyki publikacyjnej zgodnych z wytycznymi Komitetu do spraw
Etyki Publikacyjnej (COPE – Committee on Publication Ethics)”. O ile druga
część jest bezdyskusyjna , o tyle pierwsza może powodować wykluczenie licznych
czasopism niepolskojęzycznych, które mogą mieć jak najbardziej istotny wpływ
dla dyscypliny – dla samych naukowców również, ale niekoniecznie dla Polski
jako takiej. Z drugiej strony, jeśli przyjąć, że jednym z celów polityki naukowej
państwa jest umiędzynarodowienie, to wszystkie czasopisma zagraniczne spełniają
ten warunek – przez co staje się on raczej wirtualnym kryterium, niż realnym
źródłem sensownej selekcji.
§
14.6 – brak procedury odwoławczej od decyzji KEN względem
propozycji zespołów eksperckich
Zespoły
eksperckie proponują KEN listę czasopism, które mają być objęte oceną
ekspercką, dla każdego czasopisma przygotowywane jest uzasadnienie zgodnie z
kryteriami z § 14.3 i § 14.4. KEN może zaakceptować listę w
całości lub wykluczyć z niej czasopisma, które nie spełniają wymagań ze
wspomnianych przepisów. Nie ma jednak standardu dla takiej procedury – nie
wiemy, czy KEN uzasadnia swoją decyzję, czy jest od niej odwołanie. Co więcej,
jest to częściowe powielanie procedury z § 13., gdzie zespoły
eksperckie przedstawiają listę czasopism o których mowa w § 6 ust. 2, w oparciu
o kryteria m.in. posiadania międzynarodowej renomy, wywierających szczególny
wpływ na rozwój danej dyscypliny naukowej. Są to identyczne kryteria jak te, w §14.3.3)
i §14.4.3), dla tej samej grupy czasopism. W praktyce więc KEN może w
etapie pierwszym zgodzić się z oceną zespołu eksperckiego odnośnie danego
czasopisma, a w drugim ocenę odrzucić – na podstawie wyłącznie tych samych
kryteriów. Do obu decyzji KEN nie ma odwołania, nie ma do nich uzasadnienia. To
przeczy standardom przejrzystej i jasnej oceny.
§
15.1
– lista kryteriów oceny eksperckiej
Ocena
ekspercka, w efekcie której czasopisma zaakceptowane przez KEN zgodnie z §14.6 mogą
otrzymać zdecydowanie większą ilość punktów, jest oparta o 8 wskaźników, każdy
o różnej wadze. Kontrowersję budzi m.in. docenienie wyłącznie języka
angielskiego, z pominięciem innych języków obcych, promowanie polskiej kultury,
który dyskryminuje zagraniczne redakcje, czy możliwość nielogicznej odmiennej
oceny powiązanych ze sobą kryteriów np. znaczenia dla dyscypliny i poziomu
publikowanych artykułów (uczynienie z nich dwóch kryteriów sugeruje możliwość
odmiennej oceny, tymczasem trudno wyobrazić sobie czasopismo o bardzo wysokim
znaczeniu dla dyscypliny i miernym poziomie publikowanych artykułów, lub
sytuacji odwrotnej). W efekcie część kryteriów w chwili obecnej jest
redundantna, część – dyskryminująca. Brakuje też doprecyzowania przebiegu samej
oceny eksperckiej: w jaki sposób kryteria będą weryfikowane, jakie informacje,
dokumenty czy dane mają być weryfikowane, co jest podstawą do ustalania
przyznanych punktów w poszczególnych kryteriach.
§
15.4 – zmiana punktacji względem oceny w etapie pierwszym
Dla
nauk humanistycznych, społecznych, teologicznych i nauk o rodzinie, w wyniku
oceny eksperckiej czasopisma mogą w sposób daleko idący zmienić swoją
punktację. Suma punktów z oceny eksperckiej – 100, jest rozłożona na centylowej
skali z tymi samymi przedziałami jak w etapie pierwszym dla oceny centylowej
dla czasopism posiadających wskaźnik wpływu. W efekcie zespół ekspercki może
zaproponować podwyższenie punktacji do najwyższych wartości: 200 czy 140 pkt,
na podstawie subiektywnie ocenianych kryteriów. Z związku z tym można wyobrazić
sobie sytuację, w której polskie czasopismo A, które po latach pracy znalazło
się w Arts & Humanities Citation Index dostanie w
pierwszym etapie 40 punktów na podstawie wskaźnika centylowego i eksperci nie
zaklasyfikują go do oceny eksperckiej, a polskie czasopismo B, które jest
indeksowane wyłącznie w Index Copernicus International: Journal Master List
(ICI JML), zostanie zaklasyfikowane do drugiego etapu oceny eksperckiej, w
której otrzyma 140 pkt, czyli siedmiokrotnie więcej niż wartość punktowa
przypisana przed oceną ekspercką. W połączeniu ze sposobem selekcji czasopism
do etapu oceny eksperckiej z § 14.2. proponowana procedura
daje narzędzia do nadużyć i nierównych szans na adekwatną ocenę zarówno
czasopism posiadających wskaźników wpływu, jak i tych indeksowanych w
pozostałych bazach. Zmiana punktacji powinna być proporcjonalna do wymogów
określania wartości punktowej dla czasopism, które nie zostały zaklasyfikowane
do jakościowej oceny eksperckiej, np. ograniczając możliwość zmiany punktacji
maksymalnie o jeden lub dwa progi.
Nie
uznajemy oceny poziomu wpływu czasopisma na podstawie wskaźników
bibliometrycznych, takich jak IF, albo samego faktu bycia w komercyjnej bazie
czasopism, jako najbardziej obiektywnego i słusznego sposobu wartościowania
działalności naukowej. Niemniej, w projektowanych przepisach widzimy ryzyko
popadnięcia w inną skrajność, w której eksperci, na podstawie niedookreślonych
kryteriów, wybierają które czasopisma są punktowane wyłącznie bibliometrycznie,
a które nie. Następnie czasopismom z drugiej grupy mogą, ponownie na podstawie
budzących wątpliwości kryteriów, podwyższyć wartość punktową nawet o 700%. Tak
ukształtowana procedura jest otwarta na manipulacje i istotnie zwiększa ryzyko
dalszej zapaści zaufania: naukowców do Ministerstwa i społeczeństwa do polskiej
nauki.
§
17. –
decyzje KEN względem prac zespołów eksperckich
§
17 opisuje możliwości, jakie KEN ma względem
przygotowania ostatecznej wersji wykazu czasopism. Część proponowanych
przepisów prowadzi do niejasnych interpretacji, w innych zaś zastanawiająca
jest dowolność decyzji KEN w całym procesie. Ust. 1 stwierdza, że KEN może
podwyższyć lub obniżyć wartość punktową czasopisma ustaloną w ocenie
eksperckiej maksymalnie o dwa progi. To jeszcze bardziej zwiększa efekty
wskazane przy ocenie procesu oceny eksperckiej z § 15. Nie ma
od decyzji KEN odwołania.
§
19.2 – oddanie KEN prerogatywy usunięcia
dowolnego czasopisma z listy bez procedury odwołania
Pod
koniec procesu sporządzania wykazu czasopism przez KEN, oddano możliwość
wykreślenia z niego dowolnego czasopisma „w przypadku stwierdzenia
niespełniania przez to czasopismo etycznych lub naukowych standardów”. Ten
rodzaj bezpiecznika ma istotne wady – po pierwsze, sprawdzanie czasopisma pod
względem spełniania etycznych i naukowych standardów odbywa się w całym,
dwuetapowym procesie oceny, łącznie trzykrotnie – pierwszy raz w § 13.1, potem
w § 17.3 i finalnie w § 19.2 Dotyczy to czasopism z wykazów wskazanych w § 6.2,
co każe domniemywać, że aż do § 19.2 ustawodawca przyjmuje, że wszystkie
czasopisma z § 6.1 te standardy a priori spełniają. Pierwszej oceny dokonuje
zespół ekspercki, KEN ją weryfikuje (akceptując czasopismo do oceny eksperckiej
lub je odrzucając). Dwie pozostałe dokonuje KEN. Po drugie, rozporządzenie nie
prezycjue, na jakiej podstawie odbywa się weryfikacja standardów etycznych czy
naukowych, więc można domniemywać, że jest ona taka sama we wszystkich trzech
przypadkach. W efekcie prowadzi to do rozrzutności proceduralnej – trzykrotnej
oceny tej samej cechy, za każdym razem bez możliwości odwołania się od tej
oceny. Podważa to tym samym rzetelność, miarodajność i efektywność procedury.
§
20. –
tryb postępowania Ministerstwa względem ostatecznego wykazu czasopism
przygotowanego przez KEN
W
trakcie poprzedniej kadencji i standardów opracowywania kolejnych wykazów
czasopism, jedną z bardziej krytycznie ocenianych praktyk Ministra było
zmienianie w ostatnim kroku wykazu czasopism niezgodnie z propozycją KEN. Mając
to na względzie, zwracamy uwagę, by w § 20 istniały
dokładniejsze przepisy wskazujące na kształt i tryb publikowania przez Ministra
wykazu czasopism".
Podpisano: Zarząd
Stowarzyszenia Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej"