23 sierpnia 2023

O zapaści szkolnictwa wyższego na Słowacji


Jozef Hvorecký wydał rozprawę naukową zatytułowaną "Testament uczonego. Zapaść szkolnictwa i droga do jego uzdrowienia " ("Testament vedca. Kolaps školstva a cesta k oživeniu", 2015), która została sfinansowana przez Ministerstwo Szkolnictwa Nauki i Sportu Słowackiej Republiki. Nie jest to jednak jego testament, tylko gorzka prawda naukowca o stanie szkolnictwa wyższego i nauki w tym kraju. 

Książkę otwiera fikcyjny "List do syna", w którym czytamy m.in.:    

Przede wszystkim nie zapominaj, że rolą nauki nie jest odkrywanie czegoś, ale tworzenie raportów. (...) Nie jest ważna ich treść, ale komplet dokumentów. Śledź profesjonalne czasopisma, aby rozpoznać modne terminy. (To jedyna korzyść z nich.) Następnie szybko napisz artykuł, który je uwzględnia. Ponieważ będziesz pierwszy, niewielu zauważy, że nie wiesz, o czym piszesz czy mówisz. 

(...) Cytujcie się nawzajem, dzięki czemu wzmocnicie swoją pozycję. Ostatnio krytykowałeś mnie za to, że zacytowałem w swoim artykule geologa, inżyniera aeronautę, lekarza i muzykologa. Ale... każdy z nich zacytował mnie w swoim artykule, dzięki czemu byłem cytowany czterokrotnie. Wzrost cytowań przyda się przy ocenie moich prac naukowych: do habilitacji, uzyskania tytułu profesora i do recenzowania rozpraw naukowych. Dzięki temu wszyscy wiedzą, czego oczekujesz od nich, a oni oczekują tego samego od Ciebie. 

(...) 

Stwórz piekło na ziemi swoim krytykom, to wyjadą z kraju i przestaną być dla Ciebie konkurencją. Niech tam robią co chcą, może nawet naukę. Ambitni utrudniają rozwój Twojej kariery, a z czasem mogą Cię pokonać, zagrozić twojej pozycji. Nie cytuj ich prac, nie zapraszaj ich na konferencje naukowe. Jeśli nie daj Boże któryś się zarejestruje, to niech Twoi współpracownicy odrzucą takie zgłoszenie pod pretekstem troski o jakość i konieczność dokonania selekcji. 

(...)  Rób tylko to, czego wymagają od Ciebie władze. Gdy kryteria wymagają dziesięciu artykułów, nie pisz ani jednego więcej. Raczej zobacz, które kryterium nie jest jeszcze spełnione. Postępuj tak do momentu, aż uzyskasz wszystkie stopnie i tytuły, jakich pragniesz. Od tego momentu nie musisz już nawet kiwnąć palcem. Bądź jednak czujny, bo wrogowie nigdy nie śpią. 

(...) Uwierz mi, synu, zrobienie kariery naukowej nie jest trudne, trzeba tylko wiedzieć. jak to zrobić. Postępuj zgodnie z moją radą a będę spoczywał w pokoju (s. 5-7).

Książka jest zbiorem esejów naukowych, z których każdy dotyczy krytycznego stanu szkolnictwa wyższego i nauki na Słowacji. W każdym z nich autor książki odsłania patologie w nauce i polityce resortu wobec niej. Zaczyna od kwestii finansowych, od stwierdzenia, że budżet na szkolnictwo wyższe i naukę lokuje Słowację na jednym z ostatnich miejsc wśród państw Unii Europejskiej. Są jednak osoby, które dorobiły się w szkolnictwie pokaźnego majątku. Nas to nie dziwi, gdyż mamy ten sam powód do narzekania.

Każda próba zmian natrafia na opór, co jest naturalnym zjawiskiem. Jako matematyk i informatyk z wykształcenia zaproponował wzór na zmianę: 

D x V x F > R 

gdzie 

D (Dissatisfaction) określa poziom niezadowolenia z obecnego stanu; 

V (Vision) wizja przyszłości, 

F (First) potrzeba podjęcia pierwszych kroków w kierunku zmiany 

R (Resistance) wielkość oporu wobec zmiany.

W związku z tym, że czynniki mające skutkować zmianą są subiektywne, to jedynym aksjomatem jest teza: że każda zmiana na trafia na opór (s.13). 

   Kolejne eseje odsłaniają paradoksy szkolnictwa wyższego, działalność pozorną, by spełnione były oczekiwania biurokratów. Krytykuje system akredytacji rzekomej jakości kształcenia pokazując, w jaki sposób można uzyskać pozytywną ocenę, mimo iż nie spełnia się wymagań czy kryteria zatrudniania w uniwersytecie. Kiedy zatrudniał się w uniwersytecie w Liverpoolu wystarczyło przesłanie cv z podaniem. Na Słowacji zaś trzeba przedłożyć stos dokumentów, potwierdzeń, kopie rozpraw itp.  

W każdym z omawianych zagadnień Hvotecký odwołuje się do rozwiązań w zagranicznych uczelniach, w których sam wykładał (USA, ANGLIA, AUSTRIA). Nie jest już w stanie zaakceptować utrzymujących się w słowackich uczelniach i polityce wobec nich rozwiązań, jakie miały miejsce w okresie socjalizmu.  Odsłania absurdy, które nie służą ani nauce, ani kształceniu studentów, gdyż utrwalają pozór, bylejakość, wzmacniają władzę biurokratów i cwanych ludzi żerujących na akademickim środowisku. 

Krytykę procedur, norm prawnych, uczelnianych praktyk, ale przede wszystkim patologicznych postaw i działań części przedstawicieli władz rządowych, polityków, rektorów, dziekanów i kadr akademickich zamyka esejem zatytułowanym "Anty-testament". Jak pisze:

"Cud zmian nie nadejdzie z góry. Nie łudźmy się, że ministerstwo skoryguje prawo a komisja akredytacyjna - kryteria oceny jakości kształcenia, dzięki czemu nastąpi raj na Ziemi. Niestety, tak się nie stanie. W szkolnictwie nic się nie zmieni, jeśli nie zmieni się atmosfera w pracy" (s.138).

W szkołach wyższych muszą pracować specjaliści, eksperci, pasjonaci nauki, a nie osoby, które chcą zarabiać na życie, dla których zatrudnienie nie wiąże się z pragnieniem poznania i odkrywania, z sensem ich egzystencji.  Prawdziwy uczony nie jest zależny od pracodawcy, ale to pracodawca uzależniony jest od niego. Nie musi spełniać absurdalnych oczekiwań biurokracji, polityków, gdyż jego rolą jest prowadzenie badań naukowych i kształcenie młodych pokoleń zgodnie z najnowszymi odkryciami naukowymi. 

Uczony sensu stricte jest otwarty na krytykę, kiedy zostanie wytknięty mu błąd, zgodnie z sokratejskim przesłaniem "Wiem, że nic nie wiem", natomiast pseudouczony traktuje krytykę jako atak na jego majestat (s.140). Z tymi ostatnimi spotykam się w kraju w przestrzeni publicznej i naukowej, zachęcając ich do korzystania z konsultacji naukowych specjalistów z zakresu przedmiotu ich badań. Gorzej, kiedy krytyki szkolnictwa wyższego i nauki podejmują się niekompetentni publicyści albo sfrustrowani, bo wyrotowani z uczelni adiunkci. Ich rolą nie jest dociekanie prawdy, tylko głoszenie insynuacji, projektowanie na innych manipulacji, której sami są autorami. 


22 sierpnia 2023

Inflacja diagnostycznego kiczu oświatowego


O inflacji diagnostycznego kiczu we wszystkich mediach wypowiada się w ostatnim numerze "Tygodnika Powszechnego" (16-22.08.2023) prof. UAM Jacek Pyżalski, który od kilkunastu lat sam prowadzi szereg badań naukowych dotyczących cyberprzemocy, agresji i zachowań medialnych dzieci czy młodzieży. Dobrze, że nie jestem osamotniony w informowaniu opinii publicznej o pseudo diagnozach, kiczu sondażowym, jaki rozprzestrzenił się w środowisku oświatowym i akademickim. Niestety, ale jego sprawcami sa także osoby ze stopniami naukowymi. 

Czym jest inflacja diagnostycznego kiczu, bullshitu oświatowego? To nadmierne zwiększanie podaży niepoprawnych metodologicznie raportów z diagnoz społecznych poprzez ich publikowanie przez osoby, podmioty społeczne lub gospodardcze w celu usykiwania określonych korzyści. 

Trafnie zatem w rozmowie z Przemysławem Wilczyńskim zwraca uwagę na takie patologie w diagnozach, błędy w wykorzystywanych do tego celu narzędziach, jak:

* (...) dobór próby nie był reprezentatywny. (...) W pewnym momencie pojawił się nawet komunikat, że do tej pory tyle i tyle procent uważa, iż (...) co w sposób oczywisty mogło wpływać na potencjalne odpowiedzi (s.29);  

*      (...) sposób, w jaki zostały zadane pytania. Niektóre posiadały błędy strukturalne, inne były po prostu nielogiczne. Np. pojawiło się stwierdzenie, że nauczyciel stawia ocenę na koniec roku wyłącznie na podstawie not cząstkowych, i do tego stwierdzenia trzeba było dobrać przysłówek czasu: "zazwyczaj", "często", "zawsze" itd. Problem w tym, że ocenę końcoworoczną stawia się - jak sama nazwa wskazuje - raz do roku.... Nie wiadomo też, jak użyć takiego zestawu odpowiedzi, gdyż różni nauczyciele konkretnego ucznia robią różnie (s.30); 

* (...) jak będziemy dawać ankietowanym do dyspozycji odpowiedzi tak niejasne i subiektywne, jak "rzadko" czy "często", to nie łudźmy się, że pokażą jakąś obiektywną prawdę.

Czytelnicy nie muszą mieć wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych czy humanistycznych, toteż wprowadzanie ich w błąd interpretacją danych, które zostały uzyskane w niewłaściwy, niepoprany sposób, jest kreowaniem postprawdy, budowaniem fałszywej świadomości społecznej, do czego zarazem przyczyniają się dziennikarze, publicyści, działacze organizacji pozarządowych, byle tylko zaistnieć, sprzedać, zarobić... . 

Powinniśmy więcej wymagać od twórców nośników informacji, wiedzy, nie godzić się na upowszechnianie przez nich diagnostycznego kiczu. Nie ma tu żadnych usprawiedliwień, a widzę, że rozmówca TP stara się niektórych tolerować tylko dlatego, że w pseudo raporcie (...)zastosowano ciekawy i wartościowy zabieg, że biorąc udział w badaniu szkoły dostały po ukończeniu pomiarów informacje zwrotne, co mogą zrobić dla poprawienia stanu (...) (tamże). No, nie. Nie zgadzam się z takim podejściem, chyba, że autorzy pseudoraportu poinformują dany podmiot o zaistniałych błędach i przekażą jedynie te dane, które zostały uzyskane w wiarygodny sposób.

Niniejsza sytuacja nie ma nic wspólnego z postmodernizmem, gdyż ten w żadnej mierze nie wyklucza racjonalności, kompetencji badaczy. Natomiast powszechnie dostępny miks kiczowatych raportów nie powinien zyskiwać poklasku tylko dlatego, że jego kreatorami są aktywiści, działacze społeczni, wolontariusze, ale i naukowcy zyskujący na usługach tych podmiotów.      

Zapewne należałoby włączyć do procesu kształcenia nauczycieli przedmiotów pozapedagogicznych zagadnienia związane z diagnostyką edukacyjną, by mogli sami, dla siebie i swoich podopiecznych poznawać ich problemy, postawy, zachowania, osiągnięcia i niepowodzenia oraz ich uwarunkowania. Do tego nie są im potrzebne niekompetentne raporty pseudo diagnostyczne.    


21 sierpnia 2023

Co słychać w świecie czasopism pedagogicznych?

 




Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek ogłosił rozporządzeniem z dnia 17 lipca 2023 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Na podstawie art. 267 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, 1088 i 1234) wykaz czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych. 

Pani Katarzyna Kalska z UŁ zestawiła dane na temat punktacji czasopism adresowanych do pedagogów w obu wykazach MEiN z 2021 i 2023 roku. Wzrosła liczba czasopism z najniższą "wartością", mimo rzeczywistej wartości naukowej publikowanych w nich artykułów. Wiele periodyków nie zostało w ogóle doszacowanych a niektóre przeszacowano.

                                                       PEDAGOGIKA 

punktacja

lista z 2021

lista z 2023

różnica

200

46

48

2

140

104

113

9

100

223

239

16

70

322

339

17

40

352

335

-17

20

759

907

148

Łącznie

1806

1981

175






               (oprac. Katarzyna Kalska z UŁ) 


Dotarły do nas komunikaty niektórych redakcji: 

Pani prof. Ewa Marynowicz-Hetka z przyjemnością i z podziękowaniem za wsparcie informuje, że w nowym wykazie ministerstwa czasopismo  "Nauki o Wychowaniu. Studia  Interdyscyplinarne” otrzymało 70 punktów. W wykazie jest ono pod pozycją  30096.


*** 

Redakcja  "Problemy Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education" oraz "Studia Edukacyjne" (WSE UAM) informują o podwyższeniu oceny do - 70 pkt.  




 


Sekretarz Redakcji "Forum Nauk Społecznych" - dr hab. Katarzyna Ćwirynkało, prof. UWM zaprasza do przygotowania tekstu do kolejnego numeru czasopisma, który zamierza opublikować w styczniu 2024 roku. W pierwszym numerze są  artykuły przedstawicieli/-ek nauk społecznych. Chociaż periodyk nie znajduje się jeszcze na ministerialnej liście, to jest prowadzony przez Zespół z dużymi ambicjami i troską o najwyższą jakość.   


Redakcja zaprasza do przesłania tekstu albo poprzez platformę czasopisma, albo w sposób tradycyjny na mój adres mailowy: k.cwirynkalo@uwm.edu.pl nie później niż do końca października 2023 br.


***

Pani dr Ewa Musiał w imieniu redakcji kwartalnika “Wychowanie w Rodzinie” informuje, że periodyk otrzymał 100 punktów.



Czasopismo “Wychowanie w Rodzinie” znajduje się na pozycji 31248 w obowiązującym wykazie. Zaprasza zainteresowanych do składania artykułów do planu wydawniczego na drugą połowę 2023 roku. Artykuły do tomu 3/2023 oraz 4/2023 będa przyjmowane do 30 września. Zastrzega się, że oprócz konieczności uzyskania dwóch pozytywnych recenzji decyzja o zamieszczeniu w kolejnych tomach będzie pochodną daty nadesłanie tekstu oraz daty naniesienia poprawek po recenzji. 

Nie przewiduje się przewodniej problematyki tomów, tworząc przestrzeń dyskursu o rodzinie, wychowaniu i edukacji. Wszystkie niezbędne informacje procedury publikacji w czasopiśmie ,,Wychowanie w Rodzinie" znajdują się na stronie Wydawnictwa Naukowego EDUsfera .

 

*** 

Czasopismo "TERAŹNIEJSZOŚĆ - CZŁOWIEK - EDUKACJA" uzyskało 70 pkt. w nowym wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych Ministerstwa Edukacji i Nauki. 




*** 

Pełen wykaz dostępny jest na stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/komunikat-ministra-edukacji-i-nauki-z-dnia-17-lipca-2023-r-w-sprawie-wykazu-czasopism-naukowych-i-recenzowanych-materialow-z-konferencji-miedzynarodowych 

20 sierpnia 2023

Gdzie mogą publikować pedagodzy?

 

Przygotowałem wykaz dla zainteresowanych publikowaniem artykułów w czasopismach pedagogicznych  z uwzględnieniem wprowadzonych przez MEiN zmian w punktacji w 2023 roku w stosunku do obowiązujacej do 2021 roku. Nie warto zatem narzekać na brak możliwości publikowania wyników własnych badań w przyjętym przez siebie paradygmacie. 

  

Tytuł

2023

2021

poziom zmiany

1.       Edukacja Międzykulturowa

140

100

40

2.       Fides, Ratio et Patria. Studia Toruńskie

140

70

70

3.       Journal of Modern Science

140

100

40

4.       Perspektywy Kultury

140

100

40

5.       The Prison Systems Review

140

100

40

6.       Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

100

40

60

7.       Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae

100

40

60

8.       Biografistyka Pedagogiczna

100

100

0

9.       Colloquium

100

100

0

10.   Dyskursy Młodych Andragogów

100

70

30

11.   Eastern European Journal of Transnational Relations

100

70

30

12.   Edukacja

100

40

60

13.   Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce

100

70

30

14.   Edukacja Ustawiczna Dorosłych. Polish Journal of Continuing Education

100

40

60

15.   Forum Pedagogiczne

100

70

30

16.   International Journal of New Economics and Social Sciences

100

40

60

17.   International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies

100

20

80

18.   International Journal of Research in E-learning

100

70

30

19.   Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio

100

70

30

20.   Labor et Educatio

100

20

80

21.   LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY

100

70

30

22.   Multidisciplinary Journal of School Education

100

100

0

23.   Pedagogika Katolicka

100

70

30

24.   PEDAGOGIKA SPOŁECZNA

100

40

60

25.   Polityka Społeczna

100

70

30

26.   Polonia Maior Orientalis

100

20

80

27.   Polska Myśl Pedagogiczna

100

100

0

28.   Resocjalizacja Polska

100

100

0

29.   Roczniki Nauk Społecznych

100

70

30

30.   Roczniki Pedagogiczne

100

70

30

31.   STUDIA BAS

100

40

60

32.   Studia z Teorii Wychowania

100

100

0

33.   Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne

100

40

60

34.   PAEDAGOGIA CHRISTIANA

100

70

30

35.   Przegląd Badań Edukacyjnych

100

100

0

36.   Zeszyty Naukowe WSNS

100

#N/D

#N/D

37.   Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika

70

40

30

38.   Edukacja dorosłych

70

40

30

39.   Edukacyjna Analiza Transakcyjna

70

70

0

40.   Forum Oświatowe

70

40

30

41.   Karpacki Przegląd Naukowy

70

20

50

42.   Kultura i Edukacja

70

40

30

43.   Kultura - Przemiany - Edukacja

70

40

30

44.   Logopedia Silesiana

70

40

30

45.   Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej

70

40

30

46.   Niepełnosprawność i Rehabilitacja

70

70

0

47.   Paideía

70

40

30

48.   Podstawy edukacji

70

70

0

49.   PROBLEMY WCZESNEJ EDUKACJI

70

40

30

50.   Przegląd Psychologiczny (The Review of Psychology)

70

40

30

51.   ROCZNIK ANDRAGOGICZNY

70

40

30

52.   Rocznik Pedagogiczny

70

40

30

53.   Societas Communitas

70

40

30

54.   Społeczeństwo. Edukacja. Język

70

40

30

55.   Sport i Turystyka. Środkowoeuropejskie Czasopismo Naukowe

70

40

30

56.   Studia Paedagogica Ignatiana

70

70

0

57.   Studia Pelplińskie

70

70

0

58.   Studia Edukacyjne

70

40

30

59.   Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja

70

40

30

60.   Usługi społeczne

70

#N/D

#N/D

61.   Ubezpieczenia w Rolnictwie - Materiały i Studia

70

#N/D

#N/D

62.   Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Pedagogika

70

40

30

63.   Zeszyty Społeczne KIK

70

#N/D

#N/D

64.   Acta Educationis

40

#N/D

#N/D

65.   Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia.

40

40

0

66.   Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis „Studia de Securitate"

40

40

0

67.   Ars Educandi

40

20

20

68.   Ateneum Kapłańskie

40

40

0

69.   Biuletyn Historii Wychowania

40

40

0

70.   Chowanna

40

20

20

71.   CZŁOWIEK NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ SPOŁECZEŃSTWO

40

40

0

72.   Edukacja Dziecka

40

#N/D

#N/D

73.   Edukacja Etyczna

40

40

0

74.   Educational Role of Language Journal

40

20

20

75.   Filozofia Chrześcijańska

40

20

20

76.   Homo Ludens

40

20

20

77.   Journal Education, Technology and Computer Science

40

20

20

78.   Konteksty Pedagogiczne.

40

40

0

79.   Kwartalnik Pedagogiczny

40

40

0

80.   Kwartalnik Edukacyjny

40

#N/D

#N/D

81.   Łódzkie Studia Teologiczne

40

20

20

82.   Media - Kultura - Komunikacja Społ.

40

40

0

83.   Nature Reviews Methods Primers

40

#N/D

#N/D

84.   Orbis Idearum

40

40

0

85.   Państwo i Społeczeństwo

40

40

0

86.   Polish Journal of Educational Studies

40

40

0

87.   Prima Educatione

40

40

0

88.   PROBLEMY OPIEKUŃCZO WYCHOWAWCZE

40

40

0

89.   Przedsiębiorczość - Edukacja

40

40

0

90.   PRZEGLĄD PEDAGOGICZNY

40

40

0

91.   Rocznik Lubuski

40

40

0

92.   Rocznik Naukowy Duszpasterstwa Nauczycieli

40

20

20

93.   Roczniki Nauk o Rodzinie

40

40

0

94.   Rozprawy Społeczne

40

20

20

95.   Ruch Pedagogiczny

40

20

20

96.   Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften

40

40

0

97.   Siedleckie Zeszyty Komeniologiczne seria PEDAGOGIKA

40

40

0

98.   Szkoła Specjalna

40

40

0

99.   Studia Ełckie

40

40

0

100.                      Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy

40

20

20

101.                      Transport Samochodowy/Motor Transport

40

20

20

102.                      Zeszyty Naukowe Prawa Konstytucyjnego

40

#N/D

#N/D

103.                      Studia Teologiczne Białystok Drohiczyn Łomża

40

20

20

104.                      Advances in Laboratory Medicine-Avances en Medicina de Laboratorio

20

#N/D

#N/D

105.                      Advances in Neurodevelopmental Disorders

20

20

0

106.                      Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Arte et Educatione

20

20

0

107.                      Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Naturae

20

20

0

108.                      Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologia

20

#N/D

#N/D

109.                      All Life

20

20

0

110.                      Ars inter Culturas

20

20

0

111.                      Asia-Pacific Science Education

20

#N/D

#N/D

112.                      Asian Diasporic Visual Cultures and the Americas

20

20

0

113.                      Australasian Journal of Special and Inclusive Education

20

20

0

114.                      Beni-Suef University Journal of Basic and Applied Sciences

20

20

0

115.                      Behavioural Public Policy

20

#N/D

#N/D

116.                      Diplomatica

20

#N/D

#N/D

117.                      Chemistry Teacher International

20

#N/D

#N/D

118.                      Civitas Hominibus. Rocznik Filozoficzno-Społeczny

20

20

0

119.                      Christianitas

20

20

0

120.                      Computers and Education Open

20

#N/D

#N/D

121.                      Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka

20

#N/D

#N/D

122.                      Edukacja-Kultura-Społeczeństwo

20

#N/D

#N/D

123.                      Edukacja. Terapia. Opieka

20

#N/D

#N/D

124.                      Edukacja Zawodowa i Ustawiczna

20

20

0

125.                      Edutainment

20

#N/D

#N/D

126.                      E-Learning and Digital Media

20

20

0

127.                      Emotions and Society

20

#N/D

#N/D

128.                      Fictions-Studi Sulla Narrativita

20

#N/D

#N/D

129.                      Filozoficzne Problemy Edukacji

20

20

0

130.                      Forecasting

20

20

0

131.                      Frontiers in Big Data

20

20

0

132.                      Fundamental Research

20

#N/D

#N/D

133.                      Heranca-Revista de Historia Patrimonio e Cultura

20

#N/D

#N/D

134.                      Heritage

20

20

0

135.                      History Education Research Journal (HERJ)

20

20

0

136.                      Human Arenas

20

20

0

137.                      Humanities and Cultural Studies

20

#N/D

#N/D

138.                      Hungarian Educational Research Journal (HERJ)

20

#N/D

#N/D

139.                      Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej

20

20

0

140.                      International journal
of e-learning  & distance education

20

20

0

141.                      International Journal of Learner Corpus Research

20

#N/D

#N/D

142.                      Journal of Education (Univ. KwaZulu-natal)

20

20

0

143.                      International Journal of Ethics Education

20

20

0

144.                      International Journal of Teacher Education and Professional Development

20

#N/D

#N/D

145.                      International Journal of Technology in Education

20

#N/D

#N/D

146.                      Iranian Journal of Science

20

#N/D

#N/D

147.                      Journal of Physics-Complexity

20

20

0

148.                      Journal of Research in Higher Education

20

20

0

149.                      Journal of Second Language Studies

20

20

0

150.                      Journal of Statistics and Data Science Education

20

20

0

151.                      Journal of Teacher Education and Educators

20

20

0

152.                      Journal of Psychosocial Studies

20

#N/D

#N/D

153.                      Journal socioterapie

20

#N/D

#N/D

154.                      Kształcenie Językowe

20

20

0

155.                      Kultura i Wychowanie

20

#N/D

#N/D

156.                      Language Teaching for Young Learners

20

#N/D

#N/D

157.                      Law Technology and Humans

20

#N/D

#N/D

158.                      LGBTQ Family-An Interdisciplinary Journal

20

#N/D

#N/D

159.                      Linhas Criticas

20

#N/D

#N/D

160.                      Machine Learning-Science and Technology

20

20

0

161.                      Metodički vidici

20

20

0

162.                      MUSIC EDUCATORS JOURNAL

20

#N/D

#N/D

163.                      Nature Computational Science

20

#N/D

#N/D

164.                      npj Science of Learning

20

20

0

165.                      O dieťati, jazyku, literatúre

20

#N/D

#N/D

166.                      Paideia Revista de Educación

20

20

0

167.                      Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN

20

20

0

168.                      Pedagogika. Studia i Rozprawy

20

20

0

169.                      Pedagogika Społeczna Nowa

20

#N/D

#N/D

170.                      Półrocznik  Językoznawczy Tertium

20

20

0

171.                      Przegląd Historyczno-Oświatowy

20

20

0

172.                      Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

20

20

0

173.                      Rocznik Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”

20

#N/D

#N/D

174.                      Scientific bulletin of  Chełm: section of pedagogy

20

20

0

175.                      Selcuk Universitesi Turkiyat Arastirmalari Dergisi-Selcuk University Journal of Studies in Turcology

20

20

0

176.                      Sisyphus — Journal of Education

20

20

0

177.                      Social Work and Education

20

#N/D

#N/D

178.                      Sound Studies

20

20

0

179.                      SPUR-Scholarship and Practice of Undergraduate Research

20

20

0

180.                      Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae

20

20

0

181.                      Symbolae Europaeae

20

#N/D

#N/D

182.                      Synergies  pays riverains de la Baltique

20

20

0

183.                      The Modern Higher Education Review

20

20

0

184.                      Tendencias Pedagógicas

20

20

0

185.                      Viae Educationis. Studies of Education and Didactics

20

#N/D

#N/D

186.                      World Scientific News

20

#N/D

#N/D

187.                      Wychowanie na co dzień

20

20

0

188.                      Zeszyty Naukowe Ochrony Zdrowia. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie

20

20

0