Professor Marek Kwiek, Dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Sciences and Humanities (IAS), UNESCO Chair in Institutional Research and Higher Education Policy University of Poznań opublikował z dr. Wojciechem Roszką kolejny, znakomity raport z badań w skali globalnej, który ukazał się w tym tygodniu na ArXix jako preprint.
Cytuję tekst tych Autorów, gdyż ich studium powinno być uwzględniony przez kolejnych badaczy polityki szkolnictwa wyższego i nauki:
Badanie karier akademickich w skali globalnej wymaga
dobrego zamiennika wieku biologicznego, a jest nim np. wiek akademicki (upływ
czasu od pierwszej publikacji - na Zachodzie ok 30 r.ż.). Zakładamy wiek
biologiczny naukowca z doktoratem 40-70, wiek akademicki - 0-40. Na przykładzie
Polski (N=20,500) pokazujemy, że przy naukowo "doganiających" krajach
(w przeciwieństwie do krajów naukowo "rozwiniętych") wiek akademicki
sprawdza się świetnie w przypadku obszaru STEMM.
Radykalnie gorzej jest w przypadku non-STEMM - nasi
naukowcy w HUM, SOC, ECON itd. średnio później zaczęli publikować w obiegu
globalnym. Wcześniej młodzi, a później starsi (i później profesorowie
tytularni).
STEMM to również medycyna. Zwłaszcza nauki społeczne,
humanistyczne, ekonomiczne etc. wymagają dużej ostrożności w analizie - opóźnienie
może wynosić średnio dla wybranych dyscyplin nawet 10 lat. Przykład:
naukowiec publikuje w Scopus od 15 lat (czyli miałby przy globalnym podejściu
ok. 45 lat) - a w bazie biograficznej ma 60 lat.
Nasz wzorzec zatem nie pasuje do wzorców globalnych rozwoju karier akademickich.
Rozkład zależności wiek akademicki (znany ze
Scopusa) - wiek biologiczny (znany z OPI) wskazuje, że przesunięcie to jeden
etap kariery naukowej w przypadku non-STEMM.
Kariera naukowców w STEMM natomiast jest taka, jak w
nauce globalnej, stąd korelacja dochodzi do 0.8- 0.9. Badamy skale podobieństwa
dla wszystkich dyscyplin. Dotąd nie prowadzono takich badań w dużej skali -
Polska ma szczęście do danych OPI (biograficznych), które połączyliśmy
probabilistycznie i deterministycznie z danymi z bazy Scopus.
Zainteresowanych wynikami także innych badań odsyłam do:
M. Kwiek (2021). "The Prestige Economy of Higher Education Journals: A Quantitative Approach". Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00553-y M. Kwiek (2021). "What Large-Scale Publication and Citation Data Tell Us About International Research Collaboration in Europe: Changing National Patterns in Global Contexts". Studies in Higher Education. https://doi.org/10.1080/ 03075079.2020.1749254 M. Kwiek, W. Roszka (2021). "Gender-Based Homophily in Research: A Large-Scale Study of Man-Woman Collaboration". Journal of Informetrics. https://doi.org/10.1016/j.joi. 2021.101171 M. Kwiek (2021). "The Globalization of Science: The Increasing Power of Individual Scientists". Oxford Handbook of Globalization and Education (OUP, forthcoming). M. Kwiek, W. Roszka (2020). "Gender Disparities in International Research Collaboration: A Study of 25,000 University Professors". Journal of Economic Surveys. https://doi.org/10.1111/joes. 12395 M. Kwiek (2020). "Internationalists and Locals: International Research Collaboration in a Resource-Poor System". Scientometrics. https://doi.org/10.1007/ s11192-020-03460-2 BOOK - M. Kwiek (2019). Changing European Academics: A Comparative Study of Social Stratification, Work Patterns and Research Productivity (Routledge, 274 pp.). www.shorturl.at/bjsS1