Powoli zbliżamy się do
finału prezentacji niemieckich szkół państwowych, których koncepcje
pedagogiczne są dowodem na to, że można kształcić i wspierać w rozwoju młode
pokolenie w sposób adekwatny do ich potrzeb, zainteresowań, a także z
uwzględnieniem lokalnych, regionalnych uwarunkowań czy różnic kulturowych.
Szkoła
Podstawowa Otfried-Preußler w południowej części Hanoweru znajduje się
zarazem w miejscu, w którym przed 25 laty przeważali wśród mieszkańców
renciści. Większość rodziców, których dzieci uczęszczają do tej
szkoły jest dobrze wykształcona i była zatrudniona w gospodarce. Wśród 400
dzieci ok. 24 proc. ma pochodzenie migracyjne. W 89 proc. rodzin oboje rodzice
są aktywni zawodowo, toteż potrzebna była szkoła całodzienna dla co najmniej
trzech czwartych rodzin.
Przed
10 laty Szkoła Otfried-Preußler włączyła model edukacji inkluzyjnej, gdyż 16
proc. dzieci wymaga specjalistycznego wsparcia. Od 2017 inkluzja jest tu
głównym podejściem edukacyjnym, zaś w 2018 r. została wyróżniona przez
Niemieckie Stowarzyszenie Syndromu Downa za swoją pracę z dziećmi
upośledzonymi intelektualnie.
Rada
pedagogiczna liczy 48 nauczycieli oraz 26 współpracowników - przygotowanych do
pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Dodatkowo zatrudnia się w szkole 15
fachowców jako partnerów (Kooperationspartner) nauczycieli do sprawowania
opieki nad uczniami w ciągu całego dnia.
Inkluzyjne podejście przenika do wszystkich dziedzin
funkcjonowania tej szkoły – od zniesienia wszelkich barier w poruszaniu się na
jej terenie po konstruowanie zajęć dydaktycznych. Prawie w każdej klasie jest
nauczyciel wspomagający o wykształceniu z pedagogiki specjalnej Zlikwidowano w
tej placówce frontalne nauczanie. Kluczowe jest wspomaganie nie tylko
zainteresowań dzieci, ale i ich osiągnięć szkolnych. W szkole
wytwarza się własne pomoce dydaktyczne, które pozwalają lepiej zaspokajać
indywidualne potrzeby dzieci.
Dzieci pracują w 60.- 90. minutowych blokach oraz metodą
projektów, które są realizowane samodzielnie przynajmniej raz w tygodniu. Każde
dziecko otrzymuje zadania odpowiadające jego poziomowi wiedzy i umiejętności,
ale i z uwzględnieniem celów kształcenia. Uczniowie wzajemnie pomagają sobie w
zespołach zadaniowych a zarazem towarzyszy ich działaniom wielospecjalistyczny
zespół doradców. W każdej klasie jest co najmniej dwóch pedagogów oraz - w zależności
od potrzeb - nauczyciel wspomagający.
Zajęcia
przebiegają w swoim rytmie , żeby każde dziecko mogło zdążyć z realizacją
zadań. Na początku dnia ustala się kręgu zakres zadań, jakie mogą być
realizowane . Są one oznaczane odpowiednimi symbolami na "tablicy
gestów", specjalnych oznakowań. Język gestów opanowują w ten sposób
wszystkie dzieci, niejako ubocznie. Propozycje zadań wspomagających są częścią
zajęć a można je realizować na marginesie godziny lekcyjnej, w jej trakcie lub
po południu. W tej szkole nie potrzeba mówić o inkluzji, gdyż ta jest codzienną
częścią życia wszystkich osób.
Szkoła podzielona
jest na cztery budowle, które oznakowane są figurami z książek autorstwa Otfrieda Preußlera. Są tu zatem domy:
czarownic, krasnoludków, wodnika i rozbójników. W każdym z budynków jest klasa
pierwsza, druga, trzecia i czwarta. Za każdy z nich odpowiada
wielozawodowy zespół, który jest zarazem jego gospodarzem. Raz w tygodniu
odbywa się spotkanie całej wspólnoty danego domu, w trakcie którego omawiane są
najważniejsze sprawy związane z zajęciami dydaktycznymi i następuje także
wymiana doświadczeń pedagogicznych. Poza tym istnieje możliwość skorzystania
przez nauczycieli z superwizji. Wspomniany zespół specjalistów działa na terenie
całej szkoły, jak i w poszczególnych oddziałach, by mógł poznać wszystkie
dzieci. Celem wspólnoty domowej jest wzmocnienie kooperacji w kolegium
nauczycielskim oraz wypracowanie względnie silnej jedności w społeczności
szkolnej.
Kooperacja
i praca w zespołach nie ma miejsca jedynie w poszczególnych domach, ale i w
radzie pedagogicznej. Włącza się bowiem wszystkich współpracowników do
realizacji wspólnych celów. Do trzyosobowego kolegium dyrektorskiego szkoły
należą oprócz kierowników poszczególnych domów także osoba odpowiedzialna
profesjonalnie za inkluzję.
Między
nauczycielami ma miejsce wymiana doświadczeń. Są oni bowiem odpowiedzialni nie
tylko za dzieci , ale także za włączanie różnych czynników wspomagających ich
rozwój. Może mieć też miejsce wymiana ról i środowisk wśród zaangażowanych w
edukację specjalistów, pomocniczych pracowników i sił społecznych.
(przekład
z j. niemieckiego artykułu autorstwa - Annette
Kuhn)
Państwowa
szkoła średnia - Öjendorf znajduje się w ubogiej i heterogenicznej
dzielnicy wschodniej części Hamburga. Uczęszczające do niej dzieci pochodzą z
rodzin emigranckich, z państw z niemalże całego świata. Nic dziwnego, że
aż 671 uczniów wymaga specjalnego pakietu środków wsparcia w procesie
kształcenia.
Jest to zintegrowana szkoła średnia I i II
stopnia, mieszcząca się w dwóch budynkach, której uczniowie mogą uzyskać
wykształcenie średnie I stopnia, a po 9 latach nauki uzyskać maturę na bazie
edukacji w gimnazjum. Placówka ta jest objęta specjalnym programem wsparcia 23
szkół tego typu w całym kraju, a wymagających pomocy właśnie ze względu na specyfikę
środowiska, w którym się znajduje.
Pomimo wielu problemów nauczyciele starają się pomóc swoim
uczniom nie tylko w nauce, ale także otwierając im odmienne od ich
środowisk rodzinnych perspektywy życia, by mogli zdobyć wykształcenie
pozwalające im na przejście do szkół zawodowych i znalezienie pracy. Pomoc w
rozwoju uczniów uwzględnia ich indywidualny potencjał, możliwości i aspiracje
uczenia się, żeby mogli przystąpić do matury.
Realizuje się w tej placówce wiele projektów, które związane są
z codziennym życiem. Przykładowo w warsztatach "JA" uczą się dzieci i
młodzież pracy w grupie, której zasad nie byliby w stanie spełnić bez
odpowiedniego wsparcia specjalistów. Podobnie wspomagani są w zdobywaniu wiedzy
z poszczególnych przedmiotów kształcenia . Dla nauczycieli kluczowe jest
pozyskanie przez uczniów wiary we własne umiejętności. Za ten rodzaj warsztatów
szkołą otrzymała nagrodę miasta Hamburg w 2016 r.
Dodatkowo prowadzi się tu zajęcia z rzemiosł, muzyczne, sportowe
, dzięki którym można odkryć i rozwijać zainteresowania uczniów. Istotnym celem
pedagogicznym jest spowodowanie, by wszyscy uczniowie mogli ukończyć
poszczególne poziomy kształcenia i zdać końcowe egzaminy.
Młodzież powinna zdobywać jak najwięcej praktycznych
umiejętności w czasie zajęć lekcyjnych, toteż odbywa je np. w kuchni szkolnej,
szkolnym ogrodzie czy w różnych warsztatach, laboratoriach. Mają oni
planować realizację małych projektów i przygotować o tym odpowiednie
prezentacje. Szkoła ściśle współpracuje z Agencją Zatrudniania Młodzieży oraz
firmami w jej otoczeniu.
Uczniowie mają możliwość przynależenia do różnych stowarzyszeń,
w których mogą uzyskać wsparcie w nabraniu większej śmiałości , sprawdzenia
swoich umiejętności oraz rozwijania wiary we własne zdolności do uczenia
się. Pierwszą taką organizacją przy tej szkole była utworzona Akademia Odwagi (MUT Academy), która pomaga uczniom
z najtrudniejszych środowisk czy znajdujących się w ciężkim socjalnie
położeniu, by ukończyli szkołę.
Uczniowie rozwijają się i są wychowani w zróżnicowanych
środowiskach rodzinnych, a tym samym i w kulturowo częściowo odmiennych systemach
wartości. Staje się to ogromnym wyzwaniem dla nauczycieli. Nie jest to dla nich
jednak problemem , gdyż przewodnią ideą jest „Jesteśmy różni!"
Pedagodzy starają się zatem rozwijać kanon wspólnych wartości, na bazie których
można byłoby kształtować codzienny tok pracy w szkole. Do osiągnięcia
tego celu przyczynia się "Oaza".
Przez cztery dni w tygodniu uczniowie klas 7/8 i 9/10 mogą w
południe odwiedzać top miejsce. Wcześniej były to sale lekcyjne, a dzisiaj Oaza
jest miejscem spotkań, gdzie są sofy a młodzież może otrzymać herbatę i
ciastka. Dwóch pedagogów wykształconych w zakresie pedagogiki religii prowadzi
dyskusje w Oazie z uczniami na tematy, które ich najbardziej interesują,
poruszają lub są związane z sytuacjami konfliktowymi. Mogą tu też odbywać się
różne zajęcia na tematy religijne czy na tematy, które stanowią w domach
rodzinnych tabu.
Oazę zainicjowali pedagodzy religii wyznania protestanckiego
wraz z naukowcami specjalizującymi się w problematyce Islamu czy kwestiach profilaktyki
w zakresie możliwej radykalizacji postaw i zachowań młodzieży. Celem spotkań w
Oazie jest umożliwienie młodzieży zrozumienia innych ludzi i ich odmiennych
kultur , by unikać radykalizmów we wzajemnych stosunkach.
(przekład z j. niemieckiego artykułu autorstwa -Annette Kuhn )