15. Szkoła Oswald-von-Nell-Breuning w Rödermark
Można tu ukończyć szkołę na poziomie szkoły średniej I stopnia
typu szkoła główna do szkoły średniej II stopnia wieńczonej egzaminem
maturalnym. Społeczność szkolna jest heterogeniczna. Model edukacji wyróżnia
się indywidualnym wsparciem każdego ucznia: zarówno tych najbardziej
uzdolnionych, utalentowanych, jak i niepełnosprawnych czy dzieci uchodźców bez
znajomości języka niemieckiego.
Sport, szeroko pojmowana kultura fizyczna są w tej szkole stałą częścią każdego dnia. W ramach programu „Junior-Coach“-Programm" nastolatkowie o talencie piłkarskim mogą być objęci od 15 roku życia treningiem oraz opieką lokalnego klubu piłkarskiego. Szkoła uczestniczy regularnie w wielu zawodach z różnych dyscyplin sportowych w ramach programu „Młodzież trenuje na olimpiadę“. W pływaniu znalazła się finałach Niemiec.
Jest to zarazem szkoła europejska
(Europaschule) , dzięki czemu poszerza się uczniom horyzonty. Uczniowie biorą
udział w wielu programach wymiany (Austauschprogrammen) ucząc się języków
obcych i poznając inne kultury. Od szóstej klasy uczniowie mogą brać udział w
wyjazdach do szkół partnerskich we Francji i na Węgrzech. Ósmoklasiści
wyjeżdżają do Wielkiej Brytanii czy Irlandii, zaś od dziewiątej klasy wymiana
obejmuje Hiszpanię, Włochy i Chiny.
Uczniowie dokonują wyboru klas dwujęzycznych
(niemiecko-angielskich) w takich przedmiotach jak: matematyka geografia,
biologia, historia, polityka i gospodarka. W okresie zdobywania kwalifikacji
zawodowych mogą odbywać trzytygodniowe praktyki w Anglii. Hiszpanii lub we
Włoszech.
Dominantą kształcenia w tej szkole są
wartości uczenia się autoodpowiedzialnego i odpowiadającego zainteresowaniom.
Dowodem na to jest wprowadzenie modelu szkół z profilem (Profiloberstufe). Wszyscy uczniowie od kl.
12. i 13. wpisują się na kursy sprofilowane na ich zainteresowania. Proponuje
się tu sześć profili w ramach których są trzy kursy: np. profil „Historyczna
odpowiedzialność społeczeństw“ obejmuje zagadnienia z historii. polityki i
gospodarki oraz podstawowe kwestie z religioznawstwa lub etyki.
W czasie tygodnia sprofilowanych kursów uczniowie sami wybierają tematy z zakresu interesujących je profili. W zespole klasowym podejmują decyzję, które z zagadnień ma być danego dnia zrealizowane. Nauczyciele zaś moderują ten proces. Finalnie uczniowie przedstawiają rodzicom wyniki swojej pracy. Mogą przygotować przedstawienie teatralne, zorganizować prezentację filmów, mają do dyspozycji sprzęty muzyczne itp. W przygotowaniu prezentacji pomagają uczniom starsi koledzy z klas 12. i 13. W tej szkole wszystko jest możliwe. Niezależnie od zdobywanej wiedzy specjalistycznej poszerzają także swoje medialne, twórcze, techniczne i językowe kompetencje.
(przekład z j. niemieckiego artykułu Florentine Anders)
Kończę cykl charakterystyk najlepszych
piętnastu szkół w Niemczech, które ubiegały się o tytuł najlepszej szkoły 2019
r. Oczywiście, są to tylko wybrane a zdaniem organizatorów konkursu najważniejsze
ich walory, które zadecydowały o zaklasyfikowaniu ich do finału, by kapituła konkursu
mogła wybrać trzy z nich. Z tego przeglądu wynika w sposób klarowny, jak ważne
jest uwzględnienie w procesie kształcenia wszelkich różnic: terytorialnych,
kompetencyjnych, związanych z płcią, zainteresowaniami, aspiracjami, a przede wszystkim
środowiskiem rodzinnym uczniów.
Szkoły są dla uczniów, a nie dla jakiegokolwiek nadzoru,
związków zawodowych, Kościołów, partii politycznych itp. Rolą kształcenia jest
wsparcie każdego dziecka, młodego człowieka w jego rozwoju, by mogło ono
znaleźć właściwe jego potencjałowi i kwalifikacjom miejsce w społeczeństwie
oraz by mogło realizować w przyszłości swoje zawodowe pasje.