Zgromadzenie Ogólne Konferencji Rektorów
Akademickich Szkół Polskich po raz kolejny wnioskuje do ministra edukacji i
nauki o zwiększenie środków finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę. Pierwsza
uchwała dotycząca dramatycznie złej sytuacji w naszym środowisku została
podjęta na początku października 2022 roku (Stanowisko Prezydium
KRASP z 7 października 2022 r. w
sprawie sytuacji ekonomicznej polskich uczelni). Jak widać, minister w
ogóle się nią nie przejął, skoro trzeba było ponowić ów apel w czasie kolejnego Zgromadzenia
Ogólnego KRASP w dn. 24 listopada 2022 roku.
Ponowiono
kwestię niskiego poziomu finansowania szkolnictwa wyższego w formie uchwały a
nie stanowiska, jak miało to miejsce w październiku. Czy minister podejmie
wreszcie kroki na rzecz rozwiązania problemu degradacji nauki polskiej? Nie
wiemy. Jest 12 grudnia a z ministerstwa nie docierają decyzje, które
zatrzymałyby fatalny stan rzeczy w takich kwestiach, jak:
*
konieczność zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli akademickich, naukowców i
pracowników administracji publicznych szkół wyższych;
*
pilna potrzeba zwiększenia środków na badania w ramach konkursów w NCN oraz
NCBiR.
*
podjęcie merytorycznych decyzji dotyczących uprawnień jednostek do nadawania
stopni naukowych w związku z rozporządzeniem z dnia 9 listopada 2022 roku w
sprawie dziedzin i dyscyplin naukowych.
Nie
jest dla mnie zrozumiały brak reakcji rektorów - członków KRASP - na
patologiczny podział środków w NCN. Konieczna jest zmiana ustawy o NCN, w
przeciwnym razie nadal będziemy mieli do czynienia z finansowaniem grantów nie
w ramach dyscyplin naukowych, a przecież tego dotyczy ewaluacja nauki, tylko w
ramach pseudonaukowych grup badawczych np. HS6. Niedopuszczalne jest
traktowanie metodologii badań każdej dyscypliny naukowej w ramach tej samej
dziedziny jako jednolitej i wszechobowiązującej.
Kiedy
KRASP zacznie przyglądać się tej patologii i podejmie skuteczną walkę z jej
podtrzymywaniem dla większościowych grup interesów w gronie ekspertów, które
zaprzeczają standardom badań w ramach dyscyplin naukowych?