Jak ktoś już bardzo chce i przejmuje się
"światowymi" rankingami nauki oraz jakości kształcenia w
uniwersytetach na całym świecie, to może zajrzeć na stronę THE World
University Rankings. Tam znajdzie klasyfikację rzekomo
najlepszych tego typu uczelni na ponoć całym świecie, czyli przekona się o tym,
jak porównywane jest to, co jest nieporównywalne. Piszę o tym w wydanej w tym roku książce. Nie ma to jednak znaczenia dla grywalizacyjnego kołowrotka.
Jak
piszą twórcy tej grywalizacji:
Nasze rankingi obejmują trzy główne misje działalności uczelni:
badania, nauczanie i ich oddziaływanie. Każda uczelnia w rankingu ma swój
profil, z podziałem na ogólne wyniki w rankingach i danymi uzupełniającymi,
które mają pomóc studentom w wyborze uniwersytetu ich marzeń.
Na przykład istnieją dane dotyczące stosunku liczby pracowników do
liczby studentów na każdym uniwersytecie, całkowitego dochodu na studenta,
odsetka studentów zagranicznych oraz podziału studentów według płci. Niektóre
uniwersytety mają ulepszone profile, aby zaprezentować swoją ofertę studentów
oraz ich indywidualne mocne strony i cechy poza danymi rankingowymi.
Big Date THE stały się ważnym źródłem informacji dla kończących
szkoły średnie, pomagając im w podjęciu jednej z najważniejszych decyzji w ich
życiu – komu powierzyć swoją edukację.
Organizator niniejszej grwalizacji chce w ten sposób pomóc
młodzieży w jej dalszej ścieżce kształcenia. Przy okazji rankingu publikuje
zatem komercyjne blogi, wlogi, wiadomości i porady z rzekomo bezcennymi
poradami i wskazówkami ich autorów.
Jak widać polskie Ministerstwo Edukacji i Nauki na czyjeś
szczęście nie przejmuje się rankingozą i ustala własne kryteria oraz
klasyfikacje. Możemy zatem zobaczyć, jak bardzo różnią się między sobą grywalizacyjne typologie. Postanowiłem zobaczyć, jakie wyniki mają polskie
uniwersytety w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie i kierunku
kształcenia związanymi z edukacją. Jak wiadomo w USA, United Kingdom nie
ma pedagogiki jako dyscypliny naukowej, tylko są jakieś study of education. Oto
polskie wyniki w świetle THE:
miejsce |
Nazwa
uczelni |
Kategoria
naukowa dla PEDAGOGIKI w
III RP 2022 wg MEiN |
|
201–250 |
B+ |
||
251–300 |
B+ |
||
401–500 |
B+ |
||
601+ |
B+ |
Czekamy zatem na kolejne sukcesy związane z wstawaniem z kolan i przecieraniem dziur w połatanych uniwersytetach.
The overall THE World University
Rankings, featuring more than 1,500 institutions, are accompanied by a
series of subject-specific rankings to help students determine where to study:
- Arts and humanities
- Business and economics
- Clinical and health
- Computer science
- Education
- Engineering
- Law
- Life sciences
- Physical sciences
- Psychology
- Social sciences