Cyfryzacja
edukacji w szkolnictwie wyższym stała się jednym z najważniejszych wyzwań współczesnych
uniwersytetów. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej
Brytanii, Australii i Kanadzie, gdzie trwa debata akademicka na ten temat. E-edukacja nie jest tam postrzegana wyłącznie
jako zestaw narzędzi technicznych w kształceniu studentów, ale jako fundamentalna transformacja
pedagogiczna i organizacyjna, która zmienia sposób uczenia się, nauczania i
funkcjonowania każdej z instytucji akademickich.
Anglosaska
literatura i raporty uczelniane konsekwentnie podkreślają, że digital
transformation w szkolnictwie wyższym oznacza zmianę systemową, która obejmuje dydaktykę, badania naukowe, administrację i relacje uczelni z
otoczeniem. Nie chodzi więc o proste korzystanie z platform e-learningowych, ale
o przeobrażenie kultury organizacyjnej i modeli zarządzania uczelnią (EDUCAUSE,
2020).
Pierwsze
fale cyfryzacji skupiały się na e-learningu i MOOC-ach. Z czasem jednak
pojawiła się koncepcja post-digital education, która zakłada, że
technologie są nieodłącznym elementem życia akademickiego i zmieniają relacje
pomiędzy studentami i wykładowcami (Knox, Jandrić & Bayne, 2020). W tym
ujęciu technologia nie jest neutralna, gdyż niesie ze sobą określone wartości i
konsekwencje społeczne (Selwyn, 2016).
Silnie
rozwinięty jest w tych krajach nurt pedagogiki cyfrowej zorientowanej na studenta. Technologie
mają umożliwiać personalizację studiowania i wspierać aktywność studentów jako
„prosumentów wiedzy”. Raporty Jisc już kilka lat temu projektowały, że cyfryzacja ma zwiększać inkluzję i dostępność do studiowania, a także wspierać grupy dotychczas marginalizowane w edukacji off-line (Jisc, 2019). Jednocześnie socjolodzy krytyczni zwracają
uwagę, że hasło „student-centred learning” bywa nadużywane i wykorzystywane
jako element marketingu instytucjonalnego (Williamson, 2022).
Coraz
większą rolę odgrywa zjawisko platformizacji edukacji, które polega na przenoszenia
procesów dydaktycznych na platformy korporacyjne takie jak Microsoft Teams,
Zoom czy Coursera. W literaturze anglosaskiej budzi to poważne obawy dotyczące
autonomii uniwersytetu i ryzyka komercjalizacji wiedzy. Neil Selwyn (2016) oraz
Ben Williamson (2022) wskazują, że cyfryzacja sprzyja logice kapitalizmu
nadzoru, w którym dane studentów stają się towarem, a proces uczenia się
zostaje podporządkowany analizie big data.
Z
drugiej strony raporty UNESCO i OECD podkreślają, że cyfrowa edukacja może być szansą
na zintensyfikowanie procesów inkluzyjnych, by zwiększyć dostęp do studiów dla osób z niepełnosprawnościami, marginalizowanych w społeczeństwach grup etnicznych czy studentów pracujących. Jednak równie silnie zwraca się
uwagę na ryzyko cyfrowego wykluczenia, które wynika z braku kompetencji,
sprzętu i zasobów finansowych (OECD, 2021).
Empiryczność
i evidence-based policy
Charakterystyczne
dla anglosaskiego podejścia jest mocne oparcie na diagnozie naukowej. Badania nad cyfrową
edukacją mają najczęściej charakter empiryczny w paradygmacie mieszanym, bowiem obejmują nie tylko studia
przypadków, ewaluacje wdrożeń, analizy danych ankietowych, ale i diagnozy longitudinalne.
Widać tu wyraźny kontrast wobec wielu prac z Europy Środkowo-Wschodniej, które
częściej przybierają formę esejów teoretycznych i diagnoz systemowych.
W
krajach anglosaskich cyfrowa edukacja jest więc postrzegana jako wielka szansa na personalizację i inkluzję, ale także jako ryzyko
podporządkowania uniwersytetu logice korporacyjnej. W centrum refleksji
znajdują się zarówno praktyczne innowacje dydaktyczne, jak i krytyka
kapitalizmu platformowego. Ta dwoistość sprawia, że debata o cyfrowej
edukacji na Zachodzie staje się jednym z najciekawszych pól refleksji nad
przyszłością uniwersytetu.
---
(źródła: EDUCAUSE. (2020). Top IT Issues, 2020: The Drive to Digital Transformation in Higher Education. EDUCAUSE Review; Jisc. (2019). Digital experience insights survey 2019: findings from students in UK further and higher education. Jisc.; Knox, J., Jandrić, P., & Bayne, S. (2020). Postdigital education in design and practice. Postdigital Science and Education, 2(2), 280–288; OECD. (2021). Digital Education Outlook 2021: Pushing the Frontiers with Artificial Intelligence, Blockchain and Robots. OECD Publishing; Selwyn, N. (2016). Education and Technology: Key Issues and Debates. Bloomsbury; Williamson, B. (2022). Education platforms and the platformisation of education. In K. Peters (Ed.), Digital platforms and education (pp. 15–34). Routledge).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam