Tegoroczne wyniki rekrutacji do szkół wyższych w niczym
mnie nie zaskoczyły. Do najbardziej popularnych kierunków studiów, które
wybierali absolwenci szkół średnich z maturą, należą (według ogólnej liczby zgłoszeń
kandydatów w ramach dyscypliny naukowej/dyscypliny wiodącej, do której
przypisany jest kierunek studiów, powyżej 20 tys.):
1. nauki o zarządzaniu i jakości - 72
519
2. informatyka techniczna i
telekomunikacja - 67 268
3. ekonomia i finanse - 55 664
4. językoznawstwo - 49 619
5. psychologia - 43 677
6. inżynieria mechaniczna - 42 970
7. nauki medyczne - 42 218
8. nauki prawne - 39 112
9. nauki o polityce i administracji -
25 257
10. nauki o zdrowiu - 24 690
W ubiegłorocznej rekrutacji popularność kierunków studiów była następująca:
1. nauki o zarządzaniu i jakości - 76
047
2. informatyka techniczna i
telekomunikacja - 67 524
3. ekonomia i finanse - 52 661
4. językoznawstwo - 49 814
5. inżynieria mechaniczna - 42 954
6. psychologia - 42 148
7. nauki prawne - 38 665
8. nauki medyczne - 30 835
9. inżynieria lądowa i transport - 27
605
10. automatyka, elektronika i
elektrotechnika - 27 505
11. nauki o polityce i administracji -
24 395
12. nauki o zdrowiu - 20 857
W bieżącym roku akademickim wypadł z pierwszej dziesiątki kierunek
"automatyka, elektronika i elektrotechnika". Utrzymywanie się na I
miejscu "nauk o zarządzaniu i jakości" oraz "ekonomii i finansów" może wynikać z większej
dostępności do studiowania tych kierunków w wielu szkołach wyższych (koszt kształcenia jest niski), bo zapewne
wielu milenialsom marzy się zarządzanie firmą związaną z energetyką czy
paliwami albo praca w radzie nadzorczej spółki Skarbu Państwa. Nadal wysoko lokowane są z nauk społecznych "psychologia" i "nauki prawne".
Młodzież jest świadoma wzrastającej patologii w życiu społecznym i
jednostkowym, toteż ma nadzieję na pracę w zawodach medycznych, a więc
kliniczną, terapeutyczną, rewalidacyjną. Nie jest natomiast zainteresowana
pracą socjalną, gerontologią, pedagogiką czy nauczycielstwem, skoro te zawody
skazane są na marginalizację społeczną i prekaryzację profesjonalistów. Żaden z
nich nie znalazł się w gronie kierunków według liczby zgłoszeń kandydatów na jedno miejsce (pięć i więcej
zgłoszeń).
Natomiast młodzi nastawieni są na postnowoczesne
zawody, aplikując o przyjęcie ich na takie kierunki studiów,
jak (według liczby zgłoszeń kandydatów na jedno miejsce (pięć i więcej
zgłoszeń):
zielone technologie: 28,4; informatyka i systemy
inteligentne: 18,0; komunikacja wizerunkowa: 17,8; medyczna biotechnologia
molekularna: 16,9; sztuczna inteligencja: 14,6; informatyka i systemy
informacyjne: 14,2; inżynieria internetu rzeczy: 13,9; matematyka i analiza
danych: 11,4; cyberbezpieczeństwo: 10,2; automatyka, cybernetyka i robotyka:
10,0; nowoczesne technologie w kryminalistyce: 9,4; informatyka algorytmiczna:
9,2; inżynieria mechaniczno-medyczna: 9,1; automatyka, robotyka i systemy
sterowania: 9,0; informatyka w inżynierii komputerowej: 8,9; nanotechnologia:
8,5; Computer Science: 8,1; produkcja form audiowizualnych: 8,0; fotonika: 7,9;
budownictwo zrównoważone/Sustainable Building Engineering: 7,8; genetyka i
biologia eksperymentalna: 7,5; biobezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe: 7,5;
groznawstwo: 7,5; projektowanie mody i zrównoważone zarządzanie w modzie: 7,4;
nanoinżynieria: 7,2; technologie wodorowe i elektromobilność: 6,2; człowiek w
cyberprzestrzeni: 5,8; chemia jądrowa i radiofarmaceutyki: 5,8; Digital
Communication and Social Media for Management: 5,8; nowe media i kultura
cyfrowa: 5,8; publikowanie cyfrowe i sieciowe: 5,2.
Są to, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc i uczelni prowadzących kształcenie rzadkie kierunki studiów, aczkolwiek sygnalizują zmiany profesji na rynku pracy.
Natomiast polityka oświatowa Zjednoczonej Prawicy zajmuje w III RP pierwsze miejsce w kategorii negatywnych następstw dla rozwoju społecznego i gospodarczego kraju. Młodzież nie zamierza pracować w zawodach, które pozbawiają ją indywidualności, kultury organizacyjnej, kreatywności i wysokich zarobków.
Tab.1. Nauczycielskie wakaty w szkołach (źródło: facebook_1699017718797_7126196814024896873.jpg) |