W
dniu wczorajszym, po powrocie z łódzkich cmentarzy, odczytałem komunikat
Dziekan Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ Aliny Wróbel o śmierci w dn.28 października br. em. profesora UŁ Mariana Lelonka (ur.20.01.1937 w Huminie), stąd moje dzisiejsze wspomnienie i osobiste pożegnanie.
Kiedy naukowcy przechodzą na emeryturę, to niejako "znikają" z pola codziennych relacji ze swoim środowiskiem akademickim. Pozostają okolicznościowe życzenia, czasami wymiana korespondencji, okolicznościowych życzeń czy doraźne prace w kształceniu kadr akademickich.
W
latach drugiej połowie lat 80 XX wieku Marian Lelonek był adiunktem w Instytucie Pedagogiki UŁ, kierując zarazem Instytutem Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych w Łodzi. Jako specjalista w
zakresie edukacji przyrodniczej w nauczaniu początkowym rozwijał badania w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej UŁ, którą kierował prof. Ryszard
Więckowski. Zaproponował mi w Łódzkim Oddziale IKN poprowadzenie cyklu zajęć z pedagogiki harcerskiej i teorii wychowania,
które stały się w tym czasie obowiązkowymi przedmiotami kształcenia
pedagogicznego. Mile wspominam ten czas współpracy, Jego troski o doskonalenie
kwalifikacji nauczycieli wczesnej edukacji.
Ostatni
raz widziałem się z M. Lelonkiem jako Rektorem Wyższej Szkoły
Humanistyczno-Ekonomicznej w Pabianicach w dniu 10 kwietnia 2010 roku. Był to
dramatyczny dla naszego społeczeństwa moment, bowiem tego dnia zginęli w
katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem przedstawiciele najwyższych władz
państwa, senatorowie i posłowie polskiego Parlamentu, elity polityczne,
członkowie rodzin ofiar katyńskich, pracownicy administracji najwyższych
urzędów państwowych, cała załoga samolotu - osoby, które udawały się na uroczystości
związane z 70-rocznicą zbrodni katyńskiej, z Prezydentem RP Lechem
Kaczyńskim na czele.
Tamtego dnia, o godz. 10.00 rozpoczynała się uroczystość związana z Jubileuszem Mariana
Lelonka, której radosny charakter przekształcił się w porażający wszystkich
smutek. Tego ranka liczyliśmy jednak na niepotwierdzenie wiadomości, które
dochodziły do nas z mediów na temat rzeczywistych skutków katastrofy. Trudno
zatem nie pamiętać takiego wydarzenia.
Jeszcze co jakiś czas wymieniałem się z Profesorem WSHE doświadczeniami z zakresu kształcenia kadr akademickich, ale i On miał coraz więcej obowiązków wynikających z kierowania uczelnią WSHE w Pabianicach. Założona przez M. Lelonka uczelnia zawodowa kształciła licencjatów z ekonomii, socjologii i pedagogiki, mając ogromną konkurencję w łódzkim regionie. Wkrótce została zlikwidowana.
Łódzka
pedagogika wczesnoszkolna miała bowiem w latach 70.-90. XX wieku nieliczne
kadry naukowe. Dopiero zatrudnienie prof. Ryszarda Więckowskiego utorowało
drogę do jej dynamicznego rozwoju, do którego przyczynił się także prof. UŁ
Marian Lelonek. W 1984 roku został zatrudniony na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Należał do nielicznych wówczas specjalistów w zakresie edukacji
przyrodniczej w nauczaniu elementarnym. Jego droga do nauki była poparta nie tylko wykształceniem wyższym, ale i praktyką pedagogiczną.
Marian Lelonek ukończył studia magisterskie w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu na kierunku fizyka nauczycielska. Przygotował tam pracę pt. "„Strefowe topienie Cd – pomiar siły termoelektrycznej Cd – Pt”. W 1973 roku opublikował w pracy zbiorowej pod red. Mieczysława Sawickiego "Zasady i metody nauczania fizyki. Kurs podstawowy" rozdział dotyczący metodyki eksperymentu laboratoryjnego. W dwa lata później uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na podstawie dysertacji "Czynności umysłowe i praktyczne w uczeniu się przyrody w klasach niższych", którą obronił w Instytucie Badań Pedagogicznych w Warszawie. Jego rozprawa została wydana w metodycznej serii podręczników dla nauczycieli w renomowanym Wydawnictwie Szkolnym i Pedagogicznym, dobrze służąc kształceniu przyszłych nauczycieli.
Tak rozpoczęła się ścieżka łączenia w rozwoju teorii naukowych z pedagogiką praktyczną, metodyką nauczania i tworzenia środków dydaktycznych. W 1978 roku M. Lelonek wydał z Heleną Gutowską i Tadeuszem Wróblem podręcznik szkolny "U Nas środowisko społeczno- przyrodnicze" dla klas 1-3. (WSiP), który miał 17 wydań. W dwa lata później opublikował "Przewodnik dla nauczycieli" do tego podręcznika. W 1984 roku ukazała się znacząca dla kształcenia nauczycieli Jego rozprawa pt. "Kształtowanie pojęć z przyrody nieożywionej w nauczaniu początkowym" (Warszawa, 1984), zaś w rok później pod Jego redakcją "Zarys metodyki nauczania początkowego, środowisko społeczno – przyrodnicze T. III. Nauczanie Początkowe" (Nr 6, Kielce).
Okres
przełomu ustrojowego wspierał nasz uniwersytecki kolega kolejnymi rozprawami. W
1990 roku wydał monografię pt. "Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1 do
3". Dopiero pod koniec lat 90. XX wieku, bo 1 stycznia 1999 roku uzyskał
zatwierdzenie stopnia doktora habilitowanego, który został mu nadany na
Uniwersytecie Komeńskiego w Bratysławie na podstawie m.in. dysertacji
habilitacyjnej pt. "Rozwijanie myślenia uczniów w procesie edukacji
środowiskowej". Jej wersja drukowana ukazała się w Polsce w rok
później.
Ostatnią
monografią M. Lelonka z pedagogiki wczesnoszkolnej była książka zatytułowana
"Proces poznawania i rozumienia świata przez uczniów w młodszym wieku
szkolnym", którą wydał w oficynie WSHE w Pabianicach w 2006 roku. Rok
wcześniej opublikował w tej samej oficynie "Ważne wydarzenia z życia
Pabianickiej Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w latach
2001-2004".
Należał
do tych pedagogów wczesnoszkolnych, którzy mieli za sobą działalność
eksperymentalną w szkolnictwie podstawowym, toteż związek M. Lelonka z nauką
wzmacniał już pracujących nauczycieli, studentów tej specjalności, jak i
sprzyjał ich inspirowaniu do innowatyki pedagogicznej. Jako profesor UŁ
uczestniczył w organizowanych przeze mnie Międzynarodowych Konferencjach
"Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki" doskonale
rozumiejąc i wspierając ruch nauczycielskiego nowatorstwa w okresie przełomu i
pogranicza.
Mimo ogromnego zaangażowania w powołanie do życia WSHE w Pabianicach w 2001 roku i zarządzania tą wyższą szkołą zawodową do 2009 roku znajdował czas na kształcenie kadr na poziomie akademickim jako recenzent i promotor. Wypromował dwie panie doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, zaś w obu przewodach poziom naukowy dysertacji potwierdzał jako recenzent z ramienia UŁ prof. Krzysztof J. Szmidt (pedagog twórczości).
Każdy mój kontakt z Profesorem UŁ/WSHE M. Lelonkiem zawsze kończył się Jego przepełnioną radością refleksją o spełnieniu się w roli naukowej/rektorskiej i rodzinnej. Z dumą dzielił się sukcesami naukowymi córki, która została profesorką nauk medycznych. W ciągu 86 lat życia wpisał się w dzieje rodzinnego miasta - Pabianice, kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycielstwa, w rozwój uniwersyteckiej pedagogiki wczesnoszkolnej i zarządzanie w wyższym szkolnictwie zawodowym.
Jednym z wielu wskaźników powyższych osiągnięć M. Lelonka są przyznane Mu nagrody, medale i odznaczenia: Złoty Krzyż Zasługi (1979); Honorowa Odznaka Województwa Łódzkiego (1971); Medal Komisji Edukacji Narodowej (1974); Złota Odznaka ZNP (1974); Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (1986); Medal Wojewódzkiej Rady Postępu Pedagogicznego w Skierniewicach (1987); Honorowa Odznaka Miasta Łodzi (1988) i Złota Odznaka Uniwersytetu Łódzkiego (2005).
Przekazuję Rodzinie i Bliskimi Profesora wyrazy współczucia, zachowując w pamięci wiele wspólnych dokonań na rzecz innowatyki pedagogicznej i wczesnoszkolnej w kraju. Niech spoczywa w pokoju!