W dn. 16 stycznia br. zorganizowała konferencję naukową Sekcja Pedagogiki Sztuki przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, której przewodniczy prof. Dariusz Kubinowski. Gorąco polecam wysłuchanie referatu merytorycznie wprowadzającego do debaty na temat roli sztuki w trudnym czasie, który wygłosiła prof. dr hab. Irena Wojnar (ur. 1924). Chciałbym, żeby potrafili tak klarownie referować wciąż aktualny problem młodzi uczeni, jak uczyniła to p. Profesor.
Zainteresowanych współpracą, wymianą doświadczeń naukowo-badawczych i dydaktycznych w zakresie wychowania przez sztukę, edukacji estetycznej czy szerzej - pedagogiki kultury odsyłam do szefa Sekcji na Uniwersytet Szczeciński. Planuje bowiem w tej kadencji koncentrowac działalność merytoryczną przede wszystkim wokół następujących pól problemowych:
- sztuka w edukacji
formalnej, nieformalnej i pozaformalnej (w tym amatorski ruch artystyczny), w
świetle badań naukowych;
- szkolnictwo artystyczne w Polsce – stan i perspektywy; kształcenie
nauczycieli edukacji artystycznej;
- interdyscyplinarne konteksty relacji „sztuka – edukacja”, w
tym przede wszystkim na styku pedagogiki i filozofii, psychologii, socjologii,
antropologii, kognitywistyki, nauk o mediach, sztuce i kulturze;
- sztuka w kontekście osób z niepełnosprawnościami; osób
wykluczonych, marginalizowanych, resocjalizowanych itd.
- pedagogika sztuki w perspektywie historyczno-porównawczej;
- metodologia studiów i badań z zakresu pedagogiki sztuki i
edukacyjnych badań przez sztukę;
- tożsamość pedagogiki sztuki – między teorią a praktyką.
Sekcja Pedagogiki Sztuki KNP PAN realizuje swoją działalność
merytoryczną - zarówno w odniesieniu do sztuki w ogólności jak i poszczególnych
jej dziedzin - przede wszystkim poprzez:
- wykonywanie zadań zleconych, w tym opinii i ekspertyz
naukowych, zgodnie ze Statutem PAN i Regulaminem KNP PAN, w zakresie kompetencyjnym
działalności Sekcji;
- bieżące mapowanie sieci ośrodków akademickich, projektów
naukowych, tematów badawczych, działań praktycznych z zakresu pedagogiki sztuki
w Polsce, wsparcie refleksją teoretyczną realizowanych projektów edukacyjnych,
promowanie „dobrych praktyk”;
- prowadzenie studiów i badań naukowych we współpracy z uczonymi
spoza Sekcji zapraszanymi do udziału w wykonaniu konkretnych zadań i prac
badawczych, eksperckich, upowszechnieniowych w ramach powoływanych doraźnie
zadaniowych grup roboczych;
- organizowanie seminariów tematycznych z udziałem
zaproszonych ekspertów ze środowiska akademickiego i pozaakademickiego, z
wykorzystaniem spotkań bezpośrednich i komunikacji zdalnej;
- przygotowywanie publikacji naukowych z wynikami
zrealizowanych studiów, badań, ekspertyz, seminariów itp.; stworzenie serii
wydawniczej poświęconej zagadnieniom pedagogiki sztuki; publikowanie artykułów
naukowych na łamach czasopisma „Ars Inter Culturas” i innych periodyków
naukowych;
- prowadzenie różnych form współpracy naukowej z uczonymi z
kraju i z zagranicy, członkiniami i członkami KNP PAN oraz członkiniami i członkami
innych Sekcji KNP PAN przy podejmowaniu inicjatyw inter- i
transsubdyscyplinarnych;
- upowszechnianie rezultatów działalności merytorycznej w
środowisku akademickim i pozaakademickim za pośrednictwem różnych
komunikatorów; występowanie z różnymi inicjatywami nastawionymi na rozwijanie
pedagogiki sztuki w Polsce we współpracy międzynarodowej.