Raport QS
World University 2023 dotyczy oczekiwań studentów wobec kształcenia
uniwersyteckiego. Sięgam do części dotyczącej Europy, bowiem uczelnie 50
krajów tego kontynentu cieszą się ogromną różnorodnością ofert studiów dla zagranicznych studentów. Jak wynika
z badań uniwersytety w Europie stały się popularnym miejscem dla studentów z
całego świata.
Jakość
kształcenia stanowi ważny czynnik dla osób wybierających uczelnie w Europie i
chcących w nich się kształcić. Z rankingu QS World University
2023 Europe wynika, że 35 instytucji akademickich tego
kontynentu znalazło się w grupie 100 najlepszych uniwersytetów na świecie.
Młodzież akademicka docenia walory wysokiego poziomu dydaktycznego studiów w
Europie, które uwzględniają zarazem atrakcyjne możliwości uczenia się w
wielokulturowym środowisku studenckim, doskonale wspierają rozwój osobisty i
poszerzają perspektywy poznawcze.
Uniwersytety
w całej Europie są rzeczywiście bardzo zróżnicowane w zakresie ofert
kształcenia na kierunkach studiów, ale i włączania studentów do procesu
badawczego. W których krajach młodzież chce studiować korzystając z programów i
form studiów dla studentów zagranicznych? Z powyższego rankingu wynika, że
do pięciu najpopularniejszych miejsc studiowania w Europie zalicza się:
Wielka
Brytania (najprawdopodobniej 22% zagranicznej młodzieży studiuje w tym
kraju),
Szwecja
(8%),
Włochy
(6%),
Holandia
(5%) i
Niemcy
(5%).
Wybierając
uniwersytet w Europie młodzież kieruje się wysoką jakością kształcenia, szeroką
ofertą rekrutowania studentów zagranicznych i posiadaniem przez uczelnię dobrej
reputacji w ramach wybranego kierunku studiów. Badani mogli wskazać pięć
krajów, które w ich opinii cieszą się najwyższym uznaniem. Respondenci wskazali
na Wielką Brytanię (68 proc.), potem Holandię (64 proc.), Niemcy i Szwecję (60 proc.)
oraz Włochy (56 proc.). (s.11)
Dla
ponad 70% studentów zainteresowanych edukacją akademicką w Europie największym
zmartwieniem są koszty utrzymania.
Około
63% potencjalnych studentów uważa, że Europa staje się coraz bardziej przyjazna
dla studentów zagranicznych. Procent ten jest wyższy dla osób zainteresowanych
studiami w takich krajach, jak Czechy, Węgry i Łotwa (90%).
W
świetle opinii badanych Polska znalazła się wśród pięciu państw, które są
atrakcyjne ze względu na koszty kształcenia:
Około
44% studentów znacznie mniej by się martwiło możliwością podjęcia studiów za
granicą, gdyby mogli porozmawiać na temat warunków i jakości kształcenia z
rówieśnikami interesujacego ich kierunku studiów i uczelni, a więc z osobami będącymi już studentami zagranicznymi w wybranej uczelni.
Około 54% potencjalnych studentów oczekuje, że otrzyma w ciągu trzech dni wyczerpującą informację na swoje zapytania dotyczące warunków studiów.
Wykres 1. Najbardziej znaczące czynniki świadczące o jakości kształcenia uniwersyteckiego
Badani
studenci zagraniczni podkreślali znaczenie takich czynników świadczących o
wysokiej jakości kształcenia jak wskaźnik zatrudnienia, dostęp do aktualnej
technologii, wysoka pozycja uczelni w rankingach międzynarodowych, możliwość
zatrudnienia w uniwersytecie i wysokość pierwszej pensji po ukończeniu danego uniwersytetu.
Wybierający studia w jednym z w/w pięciu krajów w przypadku zainteresowanych Wielką Brytanią kierują się jakością kształcenia (68%). W odniesieniu do Holandii i Szwecji młodzież bierze pod uwagę zajęcie przez uczelnię najwyższych miejsc w rankingu międzynarodowym - odpowiednio 65% i 71% wskazań W przypadku wyboru studiów w uczelniach w Niemczech i Włoszech najważniejszy okazał się dostęp do aktualnej technologii - odpowiednio 66% i 63% wskazań (s.9).
Tabela 1. Najlepsze uniwersytety w Europie ze względu na ich miejsce w rankingu światowym (tamże, s. 25)
Co
ważne, 39 proc. respondentów nie chce studiować online (tamże, s.11). Jeśli
zatem chcemy zachęcić do studiowania w polskich uczelniach (uniwersytetach,
politechnikach, akademiach), to warto dostrzec oczekiwania młodzieży z innych
krajów, która byłaby gotowa wybrać wymarzony kierunek studiów w naszych
szkołach wyższych.
Nie
bez znaczenia jest jakość informacyjna portali uczelnianych, ale przede
wszystkim wizualizacja uczelni w takich komunikatorach społecznych, jak:
YouTube (60 proc. wskazań), Instagram (49 proc.), forma internetowa (39 proc.),
LinkedIn (37 proc.), Facebook (29 proc.) a TikTok (15 proc.) (s.27).
Cieszy
fakt, że W 2022 roku m.in. Uniwersytet
Łódzki dołączył do sieci Uniwersytetów Europejskich European University of
Post-Industrial Cities (UNIC), zajmując 8. miejsce
w Polsce oraz znajdując się w pierwszych 48 proc. uczelni europejskich w
świetle tegorocznego QS Europe University Rankings 2024. "Wyniki UŁ w kategoriach związanych
z umiędzynarodowieniem nauki i dydaktyki potwierdzają, że
strategiczne działania prowadzone od lat na uczelni przynoszą założone
efekty".
Także Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii
Grzegorzewskiej w Warszawie jest od kilkunastu lat w gronie
trzydziestu uczelni europejskich specjalizujących się w dobrostanie i prawach
dziecka Children’s Rights European Academic Network (CREAN). Dwie ostatnie
dekady są świadectwem znaczących jakościowo zmian w umiędzynarodowieniu
badań naukowych oraz kształceniu studentów także z innych krajów
świata.
Ponoć o wynikach wyborów parlamentarnych w Polsce zadecydowała "erasmusowa młodzież", która gremialnie ruszyła do komisji wyborczych.