Gorąco polecam KOMUNIKATY - Rady Doskonałości Naukowej. Każdy doktorant, nauczyciel
akademicki powinien być zainteresowany zapoznaniem się z treścią plików, które
były przedmiotem szkolenia w dn. 13 marca 2023 roku w Warszawie. Trudno nazwać
to spotkanie szkoleniem, gdyż było to raczej hybrydowe spotkanie ekspertów i
decydentów Rady Doskonałości Naukowej z środowiskiem akademickim.
To,
że miało oświatowy charakter, informacyjno-wyjaśniający, bo
wprowadzający w arkana praw w zakresie nadawania stopni naukowych i ubiegania
się o tytuł profesora, nie było szkoleniem w dydaktycznym tego słowa
znaczeniu. Jednak niezmiernie ważny był dostęp do wiedzy i jej komentarze, by można było znaleźć
odpowiedź na interesujące pytania czy dylematy uczestników spotkania.
Dzięki prezentacjom:
1) Kryteria i procedury w postępowaniach o nadawanie stopni i tytułów naukowych
2) Orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach nadawania stopni naukowych i tytułu profesora
3) Omówienie zmian w przepisach dotyczących postępowań o awans naukowy oraz regulaminów podmiotów doktoryzujących i habilitujących,
będzie można powrócić do poruszanych zagadnień, a może i ponowić
pytanie, którego nie można już było zadać z braku czasu. Po pięciu godzinach z
krótką przerwą na posiłek najbardziej byli wyczerpani prowadzący to spotkanie,
bo nie tylko referowali przygotowane przez siebie zagadnienia, ale także
odpowiadali na pytania. Było ich jednak bardzo dużo.
Już przed poniedziałkową sesją zostały rozesłane odpowiedzi na nadsyłane do RDN pytania, a i tak ich katalog uległ znacznemu poszerzeniu, toteż prowadzący zobowiązali się, że będzie można kierować do Biura RDN wątpliwości, które wynikają nie tylko z niejasności prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, ale także ze zderzenia ich z wewnątrzuczelnianymi czy instytutowymi procedurami.
Te
ostatnie miały być operacjonalizacją ogólnokrajowych norm, a jak się okazuje wniosły także wiele zamieszania i nadinterpretacji. Członkowie rad dyscyplin naukowych, senatorowie uczelni komunikują, że jurydyzacja procesu awansowego niejako zobowiązuje ich do studiowania nie tylko aktów resortowego prawa, w tym kodeksu postępowania administracyjnego, ale także prawa cywilnego i karnego, gdyż bardzo łatwo można stać się podmiotem pozwu sądowego.
Coraz
bardziej zdajemy sobie sprawę z tego, że przyjęta przez Sejm ustawa prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce oraz uchwały senatów uczelni zdominowały praktykę
awansowania kadr naukowych, zdeprecjonowały tradycje i obyczaje, by komuś
udowodnić, że w ocenianiu wniosków kandydatów do nauki nie jest się
wielbłądem.