Departament Kształcenia
Ogólnego i Podstaw Programowych zgodnie z dyspozycją Ministra Edukacji i Nauki,
przekazał do konsultacji projekt rozporządzenia MEiN zmieniający
rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla:
1) wychowania przedszkolnego
oraz wychowania fizycznego w ramach kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej
(II etap edukacyjny: klasy IV-VIII), w tym dla uczniów z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla
branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej
przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
2) dla liceum ogólnokształcącego,
technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Zmiana dotyczy części
zatytułowanej „Warunki i sposób realizacji” zajęć z wychowania
fizycznego w bloku tematycznym "Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna"
obejmującym treści związane z diagnozowaniem i interpretowaniem rozwoju
fizycznego i sprawności fizycznej.
Podkreśla
się znaczenie tych zagadnień w kontekście zdrowia, a nie oceny z wychowania
fizycznego. Zwraca się uwagę na rozróżnienie pojęć diagnozowanie i
ocenianie. Pomiar sprawności fizycznej nie powinien być przedmiotem
(kryterium) oceny z wychowania fizycznego. Powinien służyć do wskazania mocnych
i słabych przejawów sprawności ucznia w celu planowania ich zmian w kontekście
całożyciowej aktywności fizycznej.”
Nauczyciel wychowania fizycznego przeprowadza raz w ciągu
roku szkolnego (w okresie od marca do kwietnia) w każdej klasie testy, które
obejmują:
1) bieg 10
razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności
szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych;
2) beep–test
(20-sto metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według protokołu dla
testu Eurofit) – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu;
3) podpór
leżąc przodem na przedramionach, plank (deska) – służący pomiarowi zdolności
siłowo-wytrzymałościowych całego ciała;
4) skok w dal
z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.
Wyniki przeprowadzonych testów i wiek
ucznia nauczyciel wychowania fizycznego wpisuje do systemu teleinformatycznego
„Sportowe Talenty”, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury
fizycznej.
Zwraca się uwagę na rozróżnienie pojęć
diagnozowanie i ocenianie. Pomiary sprawności fizycznej nie mogą być kryterium
oceny z przedmiotu wychowanie fizyczne lecz powinny być wykorzystywane do
wskazania mocnych i słabych stron sprawności fizycznej ucznia w celu planowania
ich zmian w kontekście całożyciowej aktywności fizycznej.”