Zapewne komunikat władz
Federacji Naukowej WSB-DSW mógłby być niedostrzeżony przez środowisko
akademickiej pedagogiki, toteż z radością go upowszechniam, gdyż dr Barbara
Muszyńska należy do grona uczonych z bardzo dużym dorobkiem naukowym i
oświatowym w glottodydaktyce.
Rada
Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta nominowała Panią dr Barbarę Muszyńską
do stypendium w kategorii Fulbright Senior Award 2021-22 na realizację
5-miesięcznego naukowego projektu badawczego w Texas Woman's University w USA.
Temat projektu badawczego brzmi: How do mainstream curricula address the nature of minority
cultural diversity?
Cel proponowanych badań jest dwojaki.
Pierwszym z nich jest stworzenie kompleksowych, naukowo uzasadnionych ram
koncepcyjnych, które pozwoliłyby osobom zajmującym się planowaniem programów
kształcenia w pełni wyjaśnić myślenie pedagogiczne leżące u podstaw planowania
różnych modeli programów szkolnych odnoszących się do natury różnorodności
kulturowej mniejszości narodowych oraz uczniów migrantów.
Ramy te dostarczą narzędzi do krytycznej
dyskusji na temat tego, jak główny nurt programów kształcenia jest realizowany
w Polsce i w USA. Drugim celem jest umiędzynarodowienie badań nad programami
kształcenia. Program szkolny i edukacja powinny obejmować włączanie inności i
sprzecznych głosów, stwarzając w ten sposób możliwości krytycznej refleksji.
Można to z powodzeniem osiągnąć w międzynarodowym środowisku pracy. Jak twierdzi
Gough (2003), internacjonalizacja programów nauczania jest najlepiej rozumiana
jako proces tworzenia transnarodowych "przestrzeni", w których
naukowcy z różnych miejsc współpracują nad przeformułowaniem i decentralizacją
swoich tradycji wiedzy oraz negocjują zaufanie do wkładu innych w ich wspólną
pracę.
Dlatego skupienie się na różnych modelach
programów szkolnych może nam pomóc w ponownym odkryciu głębszych idei, które
kiedyś były fundamentalne dla edukacji, co z kolei poprowadzi nas do stania się
bardziej rozważnymi twórcami programów kształcenia.
Adiunkt
Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, która od 2018 roku weszła w skład pierwszej w
naszym kraju Federacji Naukowej, bo powołanej na mocy
Ustawy 2.0 – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 roku, w
lutym ubiegłego roku odbierała w Toruniu Nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa
Wyższego w dziedzinie nauk społecznych.
Pani
dr Barbara Muszyńska uzyskała stopień naukowy doktor nauk
humanistycznych w dziedzinie edukacji dwujęzycznej na Universidad de Córdoba.
Jej badania naukowe mają interdyscyplinarny charakter, bowiem dotyczą
zarówno różnych dydaktyk przedmiotowych jak i glottodydaktyki (dydaktyki
języków obcych) w kontekście edukacji dwu i wielojęzycznej.
Jej prace naukowe są kluczowe dla współczesnej dydaktyki,
bowiem coraz więcej szkół niepublicznych, szkół europejskich, ale także
oddziałów w publicznych liceach ogólnokształcących prowadzi kształcenie
dwujęzyczne. W 2019 r. B. Muszyńska opublikowała w Wydawnictwie Naukowym PWN książkę
pt. Zintegrowane
kształcenie przedmiotowo-językowe. Content and Language Integrated Learning
(CLIL).
Ona sama jest jest również autorką dwóch programów
nauczania języka angielskiego pt. SOFT-CLIL Język Angielski I etapedukacyjny oraz II.1 etap edukacyjny, które są dostępne na stronie Ośrodka
Rozwoju Edukacji (ORE, 2019). Znakomicie zatem łączy osiągnięcia
współczesnej glottodydaktyki z praktyką oświatową wspomagając nauczycieli m.in.
materiałami szkoleniowymi w zakresie nauczania języka angielskiego pt. Inquiry-based language learning (IBLL) in
English Classroom.
Wrocławska pedagog z
DSW napisała program kształcenia w zakresie języka angielskiego do klasy wstępnej szkoły dwujęzycznej pt. Active and Authentic Learning. Jest
on efektem zrealizowanego projektu dla Ośrodka Rozwoju Edukacji Opracowanie
programów nauczania dla wybranych języków obcych w klasie wstępnej w oddziale
dwujęzycznym/ w szkole dwujęzycznej (ORE, 2019).
W DSW we Wrocławiu kieruje Pracownią Kształcenia
Językowego oraz Centrum Egzaminacyjnego Pearsona. Przytaczam
zatem informację o Jej bardzo wysokich kwalifikacjach nie tylko
naukowo-badawczych, ale także lingwistycznych. Dr Barbara Muszyńska
jest pedagogiem terapeutą, nauczycielem języka angielskiego ale posiada
m.in. kwalifikacje Uniwersytetu Cambridge: CPE (Certificate of Proficiency
in English), DELTA (Diploma in English Language Teaching to Adults), CELTYL
(Younger Learner Extension to CELTA), TESOL (Teaching English to Speakers of
Other Languages) uprawniające do nauczania języka angielskiego jako
obcego. Jest również trenerem i metodykiem nauczania języka angielskiego /
edukacji dwujęzycznej współpracującym z wieloma instytucjami kształcącymi
nauczycieli w Polsce (m.in. ORE) jak i za granicą.
Jest
też akredytowanym egzaminatorem Cambridge do egzaminów ustnych oraz Pearsona do
egzaminów PTE General. Jest współautorką kursu językowego dla dzieci Footprints, wydawnictwa Pearson. Z pasją
tworzyła również materiały edukacyjne (ELT) dla Wydawnictwa Macmillan.
Wyjazd do Stanów Zjednoczonych AP na pół roku wcale nie musi osłabiać jej aktywności w kraju, gdyż współczesna technologia komunikacyjna pozwala na realizację wielu zadań w formie zdalnej. Jestem przekonany, że skorzystają na tym studenci i nauczyciele, którzy będą korzystać z Jej wyjątkowych kompetencji.
Gratuluję Pani dr B. Muszyńskiej kolejnego wyróżnienia, gdyż jest przykładem w pedagogice tego, o co upomina się od lat prof. Marek Kwiek - Power of individual scientists.
(źródło foto)