Wczoraj obradowała Kapituła Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego w sprawie: przyznania nagrody w pierwszej edycji konkursu, w roku 2022. Zgodnie z regulaminem wpłynęło 6 monografii z pedagogiki wczesnej edukacji. Analizy zgłoszonych prac dokonała Kapituła w składzie:
1.
dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ – Dziekan WNoW UŁ – przewodnicząca
2.
prof. dr hab. Zbigniew Kmieciak - Prorektor UŁ ds. nauki
3.
prof. dr hab. Ewa Filipiak (UKW)
4.
prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska (UG)
5.
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski (UŁ, APS)
6.
dr hab. Renata Michalak, prof. UAM
7.
dr hab. Monika Wiśniewska-Kin, prof. UŁ.
Laureatką
pierwszej edycji Nagrody im. Profesora Ryszarda Więckowskiego WNoW UŁ została
pani dr Anna Warzocha z Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Dłuigosza w Częstochowie za znakomitą, interdyscyplinarną rozprawę naukową pt.
Wychowanie do lektury 2.0.
Kapituła
przyznała także wyróżnienie pani dr Małgorzacie Kowalik-Olubińskiej,
za książkę pt. Dzieci aktorami w przestrzeniach życia społecznego.
Sprawczość w sieci relacji.
Gratuluję laureatce Nagrody ciesząc się, że po najwyższe trofeum naukowe sięgnęła młoda naukowczyni, potwierdzając zarazem wysokie kompetencje, które są kluczowe dla teoretycznych podstaw pedagogiki wczesnoszkolnej, pedagogiki dziecka i badań nad dzieciństwem.
Pani dr Anna Warzocha obroniła w 2019 roku rozprawę doktorską pt. Sposoby czytania lektury przez młodsze dzieci. Wychowanie do lektury. Wydana w 2020 roku, a nagrodzona wczorajszą uchwałą przez Kapitułę monografia jest zapewne podoktorską publikacją. Poszukującym książkę polecam artykuł tej autorki pt. Lektura szkolna w rozwoju kompetencji językowych i czytelniczych audiowizualnego dziecka wczesnoszkolnego, który poprzedził przedłożenie pracy doktorskiej na Wydziale Humanistycznym UJD w Częstochowie.
Dr Małgorzata Kowalik-Olubińska jest dojrzałą badaczką Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, specjalistką w zakresie problematyki dziecka, dzieciństwa, która w wielu swoich studiach diagnozuje m.in. przestrzeganie praw dziecka oraz poziom sprawstwa dzieci w edukacji wczesnoszkolnej.