W
w dniach 7 – 12 września 2025 roku odbędzie się już XXXVIII Letnia
Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek im. Marii Dudzikowej organizowana
przez Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk na Wydziale Nauk
o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, którym kieruje dr hab. Alicja Korzeniecka-Bondar, prof. UwB. Kierowniczkami naukowymi LSMPiP są prof. dr
hab. Maria Czerepaniak-Walczak i dr hab. Ewa Bochno,
prof. UZ. LSMPiP w Białymstoku.
Tematem
wiodącym tegorocznej Szkoły są konteksty pedagogiczne (nie)regionalnej
edukacji/polityki oświatowej w warunkach globalności i cyfryzacji współczesnego
świata. Organizatorzy tak uzasadniają problematykę obrad plenarnych,
warsztatów, dyskusji, wykładów i prezentacji indywidualnych projektów:
"Włączenie
tematyki edukacji regionalnej do badań, procesów kształcenia i wychowania
wzbudza refleksję nad teorią i praktyką rozwijania postaw otwartości na relacje
między tym, co bliskie i dalekie, tym, co lokalne i globalne, tym, co należy
podtrzymywać, a co zmieniać. Edukacja i polityka regionalna jest
środkiem i ośrodkiem krytycznego osądu i zaangażowania w życie wspólnoty, w
politykę społeczną, ochronę dóbr i poszanowania praw człowieka oraz zasad
zrównoważonego rozwoju.
Przedmiotem
rozważań będą założenia teoretyczne, projekty
badawcze, perspektywy metodologiczne i praktyki edukacyjne dotyczące procesów
tworzenia wspólnot i wspólnych, integrujących opowieści o przeszłości,
teraźniejszości i przyszłości środowiska lokalnego i regionalnego, poznawania
własnych korzeni, poznawania mechanizmów rządzących polityką/politykami
lokalną/lokalnymi i regionalną/regionalnymi. Ważną rolę w procesie
kształtowania więzi ze środowiskiem oraz rozumienia specyfiki zrównoważonego
rozwoju pełni obecność treści o tematyce regionalnej w szkolnych podręcznikach,
lekturach, materiałach dydaktycznych wytwarzanych przez
nauczycieli/nauczycielki i uczniów/uczennice, w tym z wykorzystaniem mediów
cyfrowych i SI/AI.
W
polu zainteresowania uczestników i uczestniczek tegorocznej LSMPiP i jako
przedmiot naszych dyskusji mieszczą się między innymi takie zagadnienia jak:
"
- praktyki edukacyjne i polityki regionalne we wspieraniu poczucia tożsamości
osoby i wspólnoty, (m.in. problematyka edukacji i polityki oświatowej w
dokumentach samorządowych),
-
zaangażowanie społeczne w realizację zasad sprawiedliwej polityki w dostępie do
dóbr, w tym do powszechnej edukacji całożyciowej wyrażające się w inicjatywach
i działaniach państwa, samorządu i organizacji pozarządowych,
-
praktyki edukacyjne i polityczne związane z rewitalizacją dziedzictwa
materialnego, społecznego, kulturowego i endemicznych zasobów naturalnych (w
tym konkursy tematyczne, lokalne/regionalne tradycje i obrzędy),
-
praktyki edukacyjne i polityczne związane z wielowymiarowym bezpieczeństwem
lokalnym i regionalnym,
-
twórcy i działacze społeczni – postaci znaczące ze względu na edukację
regionalną, ich dorobek,
-
wkład edukacji i polityk regionalnych w rozwój globalny – glokalsi w
uniwersum,
-
teorie społeczne i pedagogiczne wyjaśniające istotę i specyfikę edukacji i
polityki regionalnej w warunkach globalizacji i
cyfryzacji".
Warto jak najszybciej zaplanować w tegorocznym budżecie jednostek akademickich możliwy udział nauczycieli akademickich w Letniej Szkole, bo w tym roku odbędzie się jeszcze Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, którego gospodarzem jest Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.