17 lutego 2025

XXXVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek im. Marii Dudzikowej

 


Obraz zawierający tekst, logo, Czcionka, design

Zawartość wygenerowana przez sztuczną inteligencję może być niepoprawna.

 

W w dniach 7 – 12 września 2025 roku odbędzie się już XXXVIII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów i Pedagożek im. Marii Dudzikowej organizowana przez Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk na  Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku, którym kieruje dr hab. Alicja Korzeniecka-Bondar, prof. UwB. Kierowniczkami naukowymi LSMPiP są prof. dr hab. Maria Czerepaniak-Walczak i dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ. LSMPiP w Białymstoku. 

Tematem wiodącym tegorocznej Szkoły są konteksty pedagogiczne (nie)regionalnej edukacji/polityki oświatowej w warunkach globalności i cyfryzacji współczesnego świata. Organizatorzy tak uzasadniają problematykę obrad plenarnych, warsztatów, dyskusji, wykładów i prezentacji indywidualnych projektów: 

"Włączenie tematyki edukacji regionalnej do badań, procesów kształcenia i wychowania wzbudza refleksję nad teorią i praktyką rozwijania postaw otwartości na relacje między tym, co bliskie i dalekie, tym, co lokalne i globalne, tym, co należy podtrzymywać, a co zmieniać. Edukacja i polityka regionalna jest środkiem i ośrodkiem krytycznego osądu i zaangażowania w życie wspólnoty, w politykę społeczną, ochronę dóbr i poszanowania praw człowieka oraz zasad zrównoważonego rozwoju.

Przedmiotem rozważań będą założenia teoretyczne, projekty badawcze, perspektywy metodologiczne i praktyki edukacyjne dotyczące procesów tworzenia wspólnot i wspólnych, integrujących opowieści o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości środowiska lokalnego i regionalnego, poznawania własnych korzeni, poznawania mechanizmów rządzących polityką/politykami lokalną/lokalnymi i regionalną/regionalnymi. Ważną rolę w procesie kształtowania więzi ze środowiskiem oraz rozumienia specyfiki zrównoważonego rozwoju pełni obecność treści o tematyce regionalnej w szkolnych podręcznikach, lekturach, materiałach dydaktycznych wytwarzanych przez nauczycieli/nauczycielki i uczniów/uczennice, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych i SI/AI. 

W polu zainteresowania uczestników i uczestniczek tegorocznej LSMPiP i jako przedmiot naszych dyskusji mieszczą się między innymi takie zagadnienia jak:

" - praktyki edukacyjne i polityki regionalne we wspieraniu poczucia tożsamości osoby i wspólnoty, (m.in. problematyka edukacji i polityki oświatowej w dokumentach samorządowych), 

- zaangażowanie społeczne w realizację zasad sprawiedliwej polityki w dostępie do dóbr, w tym do powszechnej edukacji całożyciowej wyrażające się w inicjatywach i działaniach państwa, samorządu i organizacji pozarządowych, 

- praktyki edukacyjne i polityczne związane z rewitalizacją dziedzictwa materialnego, społecznego, kulturowego i endemicznych zasobów naturalnych (w tym konkursy tematyczne, lokalne/regionalne tradycje i obrzędy), 

- praktyki edukacyjne i polityczne związane z wielowymiarowym bezpieczeństwem lokalnym i regionalnym, 

 - twórcy i działacze społeczni – postaci znaczące ze względu na edukację regionalną, ich dorobek,

 - wkład edukacji i polityk regionalnych w rozwój globalny – glokalsi w uniwersum, 

- teorie społeczne i pedagogiczne wyjaśniające istotę i specyfikę edukacji i polityki regionalnej w warunkach globalizacji i cyfryzacji".   

Warto jak najszybciej zaplanować w tegorocznym budżecie jednostek akademickich możliwy udział nauczycieli akademickich w Letniej Szkole, bo w tym roku odbędzie się jeszcze Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, którego gospodarzem jest Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.