Wczoraj pisałem o ukrywaniu przez władze Polskiej Akademii Nauk pełnych wyników wyborów do komitetów naukowych. Naruszanie zasad demokracji w instytucji publicznej ma tu miejsce od dziesiątek lat. Natomiast częściowa informacja o nich została opublikowana na portalu PAN, więc można spojrzeć na nią z różnych perspektyw.
Z otrzymanej korepsondencji z naszego środowiska wynika, że w wyborach do KNP PAN duża część wyborców głosowała tylko na kilku kandydatów, zamiast na 30. Takie podejście do wyborów kompromituje nie tylko naszą dyscyplinę, ale i ich samych, bo to oznacza, że zostanie członkiem komitetu jest ważniejsze od zapewnienia naszej dyscyplinie zrównoważonej reprezentacji, także generacyjnej.
Gdyby PAN działała transparentnie i poważnie traktowała wyborców, to powinna podać pełne dane. Tego jednak nie uczyni, bo jest to praktyka typowa dla społeczności zamkniętych, totalnych Tymczasem członkowie PAN wypowiadają się w mediach na temat totalitaryzmu, autorytaryzmu, braku demokracji... itp. Zacznijcie towarzysze z czasów PRL od siebie.
Środowisko
akademickiej pedagogiki może analizować informację komisji wyborczej PAN biorąc
pod uwagę różne kryteria. Dokonując porównania wyników wyborów do poprzedniego
składu KNP PAN, należy pamiętać o tym, że wybory do komitetu naukowego nie są
obowiązkiem, a zatem ich wyniki dotyczą tylko i wyłącznie niewielkiego odsetka
profesorów tytularnych i profesorów uczelnianych, którzy zadeklarowali gotowość
poddania się opinii wyborców.
Brak
oczekiwanych nazwisk niektórych osób nie oznacza zatem, że nie zostały wybrane.
One po prostu nie wyraziły zgody na to, by być kandydat(k)ami do komitetu
naukowego PAN. Tym samym skład komitetów naukowych jest pochodną wyboru spośród
tych, którzy zgodzili się na kandydowanie.
1.
Porównanie informacji o tegorocznych wynikach wyborów z tymi, które odbyły się
w 2019 roku (oznaczenie kolorem: zielonym -
wybrani po raz pierwszy; żółtym - wybrani po raz kolejny; brak
koloru - osoby niekandydujące):
Skład KNP PAN 2020-2023 |
Skład KNP PAN 2024-2027 |
|
Dr hab. Chrobak Stanisław, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Wydział Nauk Pedagogicznych |
Profesor dr hab. Cybal-Michalska Agnieszka Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
|
Profesor dr hab. Czerepaniak-Walczak Maria Uniwersytet Szczeciński |
|
Profesor dr hab. Gajdzica Zenon Uniwersytet Śląski w Katowicach |
|
dr hab. Gołębniak Bogusława Dorota Dolnośląska Szkoła Wyższa z siedzibą we Wrocławiu |
|
Profesor dr hab. Gromkowska-Melosik Agnieszka Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
|
5 Prof. dr hab. Jarosz Ewa Uniwersytet Śląski w Katowicach |
|
Profesor dr hab. Klus-Stańska Dorota Uniwersytet Gdański |
|
Profesor dr hab. Konopczyński Marek Uniwersytet w Białymstoku |
|
|
Prof. dr hab. Kostyło Piotr |
9 dr hab. Kowalski Mirosław Uniwersytet Zielonogórski |
|
Profesor dr hab. Krause Amadeusz Uniwersytet Gdański |
|
1 Profesor dr hab. Kromolicka Barbara Uniwersytet Szczeciński, Instytut Pedagogiki |
|
1 Profesor dr hab. Kubinowski Dariusz Uniwersytet Szczeciński/ bez afiliacji |
|
1 Profesor dr hab. Kwiatkowski Stefan Michał Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
|
Profesor dr hab. Leppert Roman Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy |
|
1 Profesor dr hab. Melosik Zbyszko Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu |
|
1 Profesor dr hab. Nikitorowicz Jerzy Uniwersytet w Białymstoku |
|
1 Profesor dr hab. Nowak Marian Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie |
|
1 Profesor dr hab. Nowak-Dziemianowicz Mirka Uniwersytet Opolski/ Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej |
|
dr hab. Nowosad Inetta Uniwersytet Zielonogórski |
|
|
Dr hab. Ostrouch-Kamińska Joanna, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych |
|
Dr hab. Ostrowicka Helena, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Wydział Pedagogiki |
Profesor dr hab. Pilch Tadeusz |
|
|
Profesor dr hab. Piorunek Magdalena, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych |
|
Prof. dr hab. Przyborowska Beata, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Pedagogiki |
|
Dr hab. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych |
Profesor dr hab. Radziewicz-Winnicki Andrzej |
|
Profesor dr hab. Rubacha Krzysztof |
|
Profesor dr hab. Smolińska-Theiss Barbara Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
|
Profesor dr hab. Sobecki Mirosław Uniwersytet w Białymstoku |
|
Profesor dr hab. Szempruch Jolanta Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach |
|
Profesor dr hab. Szulakiewicz Władysława Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu |
|
Profesor dr hab. Szymański Mirosław Józef Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
|
dr hab. Tanaś Maciej Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie |
|
|
dr hab. Wróbel Alina, Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu |
Profesor dr hab. Urbaniak-Zając Danuta Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu |
|
Profesor dr hab. Zaorska Marzenna Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie |
|
2. Zwrócenie uwagi na to, kandydaci z których uczelni uzyskali poparcie w wyborach na kadencję 2024-2027:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana
Pawła II w Lublinie - 1
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w
Poznaniu - 5
Uniwersytet Kardynała Stefana
Wyszyńskiego w Warszawie - 1
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w
Bydgoszczy - 2
Uniwersytet Łódzki - 2
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w
Toruniu 2
Uniwersytet Rzeszowski - 1
Uniwersytet Szczeciński - 2
Uniwersytet Śląski - 2
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w
Olsztynie - 1
Uniwersytet w Białymstoku - 2
Uniwersytet Zielonogórski - 2
Akademia Pedagogiki Specjalnej im.
Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - 2
Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej - 1
emerytowani profesorowie - 3
niezależny badacz - 1
3. Kryterium naukowego statusu:
profesorowie tytularni - 24
profesorowie uczelniani - 6
doktorzy habilitowani - 0
3. Kryterium reprezentowanej subdyscypliny nauk pedagogicznych:
1. dydaktyka ogólna - 0
2. filozofia wychowania/edukacji - 1
3. historia wychowania i oświaty - 0
4. pedagogika kultury i międzykulturowa - 2
5. pedagogika ogólna z metodologią badań - 4
6. pedagogika porównawcza - 2
7. pedagogika pracy i andragogika -2
8. pedagogika resocjalizacyjna - 2
9. pedagogika specjalna -1
10. pedagogika społeczna - 8
11. pedagogika szkolna/socjologia edukacji - 3
12. pedagogika wczesnoszkolna - 0
13. pedagogika zdrowia - 1
14. pedeutologia - 1
15. teoretyczne podstawy wychowania - 3
Zgodnie ze Statutem PAN komitet może uzupełnić swój skład o 10
specjalistów, którzy nie muszą mieć stopnia naukowego np. innowacyjni
nauczyciele, pedagodzy społeczni itp. czy też nie muszą być naukowcami ze
stopniem co najmniej doktora habilitowanego. Można nominować do KNP PAN w
kategorii członków specjalistów - ekspertów spośród wyróżniających się doktorów
nauk czy zaangażowanych pedagogicznie osób z wykształceniem magisterskim w
zakresie studiów pedagogicznych czy z nauk społecznych. Tak było w kadencji KNP
PAN w latach 2016-2019. W mijającej właśnie kadencji powołano tych profesorów,
którzy nie zostali wybrani w ramach wyborów do KNP PAN.