Pedagogiki
Lasu jeszcze nie zdefiniowano w naszym kraju, a już ma wielu zwolenników. Choć nazwa mówi sama
za siebie, 22 września 2021 r. łączymy siły, by w interdyscyplinarnym gronie dookreślić
jej mapę semantyczną i problematykę badawczą.
Spotkanie
organizowane jest przez dr. Michała Palucha z Wydziału Nauk Pedagogicznych,
Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, który w zeszłym semestrze
poprowadził eksperymentalny warsztat z "Pedagogiki Lasu" na swojej uczelni.
Michał rozwija również Osadę pedagogiczną nieopodal Warszawy, łącząc teorię z
praktyką.
Ciekawe, czy las, łąka i ich pogranicza staną się w przyszłości miejscem studenckich – pedagogicznych - praktyk? Na to pytanie będzie odpowiadał również prof. Kazimierz Rykowski, leśnik, kierownik Narodowego Programu Leśnego (2015), autor publikacji o zrównoważonym rozwoju lasów. Jak sam zapewnia:
- Jestem
zaszczycony udziałem w niezwykle interesującej naukowej inicjatywie. Nauki
leśne, leśnictwo pozostało na etapie dominującej technizacji z czasów
surowcowej gospodarki. Coraz liczniejsze konflikty z grupami społecznymi
świadczą o oderwaniu się leśników od oczekiwań ludzi. Las stał się
wieloznaczny, wielowartościowy, zróżnicowany w odbiorze i potrzebuje
humanizacji. Chyba w samą porę przychodzi ratunek - pedagogika lasu - czuję,
że jest to coś bardzo bliskiego potrzebom czasów post-antropocenu. Z
niecierpliwością oczekuję na seminarium.
Skoro
o humanizacji mowa, wykład inauguracyjny wygłosi prof. Tadeusz Sławek, którego
poznajemy w pedagogice dzięki licznym publikacjom z dziedziny lingwistyki i fenomenologicznych studiów. Uczony przedstawi referat pt. „Akteon, czyli sceny
leśne. Kilka wędrówek po lesie literatury".
Jak zapewniają organizatorzy, seminarium ma mieć charakter rozważnego namysłu i wspólnego warsztatu, a nie tylko odczytów różnych punktów widzenia.
– Zależy
nam na uzyskaniu kolażu pojęć i znaczeń z różnych dyscyplin. Prelegenci będą
mieli więcej czasu na własną wypowiedź i zadanie wydobycia z wypowiedzi innych,
tego co okaże się dla nich szczególnie znaczące. Na końcu każdy będzie miał
szansę przedstawić swoją definicję Pedagogiki Lasu. – Zapowiada M. Paluch.
W
seminarium można wziąć udział w roli słuchacza, wysyłając na adres mailowy: pedagogika@uksw.edu.pl swoje
zgłoszenie. Udział w debacie jest bezpłatny. Zapraszamy!