Wczoraj
wspomniałem w blogu o rozwiązaniach w ewaluacji nauki u naszych
południowo-zachodnich sąsiadów, w Czeskiej Republice. W tym kraju
umiędzynarodowienie badań naukowych nie jest grą pozorów czy grą interesów
administracyjnie ustanowionych w Polsce przez polityków (via Komisja Ewaluacji
Nauki i MNiSW) uczelni państwowych. Od ponad pięciu lat każdy uniwersytet
państwowy w Czechach ma Międzynarodową Radę, w odróżnieniu od polskiego
rozwiązania.
Czeskie
uniwersytety powołały nie tylko własne rady uniwersyteckie, składające się z
krajowych uczonych, ale przede wszystkim międzynarodowe rady uniwersyteckie, o
których roli pisałem już jakiś czas temu. Okazuje się, że chcąc zdynamizować
rozwój kadr naukowych ze względu na przyjęte strategie rozwoju, powołano w
każdym z uniwersytetów międzynarodowe panele ewaluacyjne (MEP).
W
Czechach, gdzie wdrożono model HEI 2025+ ("Higher Education
Institutions" – HEIs), ewaluacja nie jest narzędziem sankcji, lecz rozmową
o jakości. Międzynarodowe panele ekspertów analizują nie tylko publikacje, ale
też znaczenie badań dla społeczeństwa, kultury, edukacji. Wynikiem nie jest
kategoria, lecz raport rozwojowy – wskazówka, jak uczelnia może się doskonalić.
Ewaluacja staje się w ten sposób narzędziem samoświadomości instytucjonalnej, a
nie karcącą ręką ministerstwa.
Międzynarodowy Ewaluacyjny Panel (MEP) ocenia działalność uczelni w oparciu o trzy kluczowe dokumenty:
1) Raporty
samooceny (SSE) poszczególnych wydziałów i uczelni.
2) Spotkania
online z członkami MEP.
3) Wizyty członków panelu na miejscu, czyli czterodniowe wizyty na uczelni.
I.
Raporty z samooceny
Moduł 3 – Wkład społeczny
Każda oceniana jednostka (wydział lub instytut uniwersytecki) zgłasza SSE na lata 2025+ w następujących obszarach:
- Informacje wstępne o ocenianej jednostce
- Uznanie przez środowisko naukowe
- Projekty badawcze
- Wyniki badań mające obecny lub potencjalny wpływ na społeczeństwo
- Transfer wyników do praktyki
- Najważniejsze działania w zakresie popularyzacji i komunikacji społecznej w dziedzinie B+R+I
Wdrażanie
rekomendacji z modułu 3
Moduł 4 – Funkcjonowanie
Uczelnia ocenia swoje działania i wsparcie badań w latach 2025+ w następujących obszarach:
- Organizacja i zarządzanie działalnością B+R+I
- System wsparcia wysokiej jakości środowiska B+R+I oraz środki motywacyjne na rzecz wysokiej jakości nauki
- System kontroli jakości środowiska B+R+I
- Zrównoważony rozwój i odporność B+R+I
- Struktura zasobów ludzkich
- Kariera naukowa i badawcza Pracownicy
- Działania związane z równością płci
- Mobilność pracowników naukowych i badaczy (w tym mobilność sektorowa i międzysektorowa)
- Infrastruktura badawcza
- Budżet i struktura środków finansowych
- Zasady korzystania ze wsparcia instytucjonalnego dla DKRVO
- Istotna współpraca w zakresie B+R+I
- Studia doktoranckie
Wdrażanie
rekomendacji z modułu 4
Moduł 5 – Strategia i koncepcja
- Uczelnia przedstawia swoją strategię i cele na lata 2025–2029:
- Misja i wizja ocenianej instytucji w zakresie B+R+I
- Cele badań i rozwoju
- Narzędzia i środki instytucjonalne służące realizacji strategii badań i rozwoju
Wdrażanie
rekomendacji z modułu 5
Przykładowo w Uniwersytecie J. E. Purkyne w Usti nad Łabą przewodniczącym
Międzynarodowego Panelu Ewaluacyjnego nie jest czeski uczony, ale Prof.
Martin Myant, Ph.D. z University of the West of Scotland, European
Trade Union Institute, UK. Członkami Panelu są: Assoc. Prof. Sofie Thorsen – Funen Art
Academy in Odense – Dania; Prof. Franz X. Bogner – University
of Bayreuth – Niemcy; Prof. Julien Steven Baker – Hong Kong
Baptist University – Hong Kong; Prof. Paola Posocco – University
of Trieste – Włochy; Prof. Maren Röger – University of
Leipzig – Niemcy; Assoc. Prof. Milan Edl – University of West
Bohemia, Czech Smart City Cluster President – Czechy; Prof. Charles W.
Rice – Kansas State University – USA. Sekretarzem Panelu
jest Assoc. Prof. Jan Slavík, Ph.D., Vice-Rector for Science and
Research.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Nie będą publikowane komentarze ad personam