09 listopada 2025

Międzynarodowe panele ewaluacyjne

 



 

Wczoraj wspomniałem w blogu o rozwiązaniach w ewaluacji nauki u naszych południowo-zachodnich sąsiadów, w Czeskiej Republice. W tym kraju umiędzynarodowienie badań naukowych nie jest grą pozorów czy grą interesów administracyjnie ustanowionych w Polsce przez polityków (via Komisja Ewaluacji Nauki i MNiSW) uczelni państwowych. Od ponad pięciu lat każdy uniwersytet państwowy w Czechach ma Międzynarodową Radę, w odróżnieniu od polskiego rozwiązania.

Czeskie uniwersytety powołały nie tylko własne rady uniwersyteckie, składające się z krajowych uczonych, ale przede wszystkim międzynarodowe rady uniwersyteckie, o których roli pisałem już jakiś czas temu. Okazuje się, że chcąc zdynamizować rozwój kadr naukowych ze względu na przyjęte strategie rozwoju, powołano w każdym z uniwersytetów międzynarodowe panele ewaluacyjne (MEP). 

W Czechach, gdzie wdrożono model HEI 2025+ ("Higher Education Institutions" – HEIs), ewaluacja nie jest narzędziem sankcji, lecz rozmową o jakości. Międzynarodowe panele ekspertów analizują nie tylko publikacje, ale też znaczenie badań dla społeczeństwa, kultury, edukacji. Wynikiem nie jest kategoria, lecz raport rozwojowy – wskazówka, jak uczelnia może się doskonalić. Ewaluacja staje się w ten sposób narzędziem samoświadomości instytucjonalnej, a nie karcącą ręką ministerstwa.

Międzynarodowy Ewaluacyjny Panel (MEP) ocenia działalność uczelni w oparciu o trzy kluczowe dokumenty:

1) Raporty samooceny (SSE) poszczególnych wydziałów i uczelni.

2) Spotkania online z członkami MEP.

3) Wizyty członków panelu na miejscu, czyli czterodniowe wizyty na uczelni.

I. Raporty z samooceny

Moduł 3 – Wkład społeczny

Każda oceniana jednostka (wydział lub instytut uniwersytecki) zgłasza SSE na lata 2025+ w następujących obszarach:

  • Informacje wstępne o ocenianej jednostce
  • Uznanie przez środowisko naukowe
  • Projekty badawcze
  • Wyniki badań mające obecny lub potencjalny wpływ na społeczeństwo
  • Transfer wyników do praktyki
  • Najważniejsze działania w zakresie popularyzacji i komunikacji społecznej w dziedzinie B+R+I

Wdrażanie rekomendacji z modułu 3

Moduł 4 – Funkcjonowanie

Uczelnia ocenia swoje działania i wsparcie badań w latach 2025+ w następujących obszarach:

  • Organizacja i zarządzanie działalnością B+R+I
  • System wsparcia wysokiej jakości środowiska B+R+I oraz środki motywacyjne na rzecz wysokiej jakości nauki
  • System kontroli jakości środowiska B+R+I
  • Zrównoważony rozwój i odporność B+R+I
  • Struktura zasobów ludzkich
  • Kariera naukowa i badawcza Pracownicy
  • Działania związane z równością płci
  • Mobilność pracowników naukowych i badaczy (w tym mobilność sektorowa i międzysektorowa)
  • Infrastruktura badawcza
  • Budżet i struktura środków finansowych
  • Zasady korzystania ze wsparcia instytucjonalnego dla DKRVO
  • Istotna współpraca w zakresie B+R+I
  • Studia doktoranckie

Wdrażanie rekomendacji z modułu 4

Moduł 5 – Strategia i koncepcja

  • Uczelnia przedstawia swoją strategię i cele na lata 2025–2029:
  • Misja i wizja ocenianej instytucji w zakresie B+R+I
  • Cele badań i rozwoju
  • Narzędzia i środki instytucjonalne służące realizacji strategii badań i rozwoju

Wdrażanie rekomendacji z modułu 5

Przykładowo w Uniwersytecie J. E. Purkyne w Usti nad Łabą przewodniczącym Międzynarodowego Panelu Ewaluacyjnego nie jest czeski uczony, ale Prof. Martin Myant, Ph.D. z University of the West of Scotland, European Trade Union Institute, UK. Członkami Panelu są: Assoc. Prof. Sofie Thorsen – Funen Art Academy in Odense – Dania; Prof. Franz X. Bogner – University of Bayreuth – Niemcy; Prof. Julien Steven Baker – Hong Kong Baptist University – Hong Kong;  Prof. Paola Posocco – University of Trieste – Włochy;  Prof. Maren Röger – University of Leipzig – Niemcy; Assoc. Prof. Milan Edl – University of West Bohemia, Czech Smart City Cluster President – Czechy; Prof. Charles W. Rice – Kansas State University – USA. Sekretarzem Panelu jest Assoc. Prof. Jan Slavík, Ph.D., Vice-Rector for Science and  Research. 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie będą publikowane komentarze ad personam